Ruotsissa on jo pitkään veikkailtu, milloin amerikkalainen verkkokauppajätti Amazon vyöryy länsinaapurin markkinoille. Tuoreimpien huhujen mukaan se saattaa tapahtua 23. marraskuuta eli Black Fridayna.
Verkko-ostosten määrä kasvaa, mutta pysyykö Suomi kilpailussa mukana? Katso keskustelu videolta!
Black Friday on kauppojen joulusesongin avauspäivä, jolloin kuluttajille tarjotaan tuntuvia alennuksia.
Toiset uskovat avauksen venyvän ensi vuoden puolelle.
Osa ruotsalaiskauppiaista pelkää Amazonin jyräävän heidän bisneksensä. Amazonin myynti on moninkertainen verrattuna koko Ruotsin vähittäiskauppaan. Sen markkinaosuus USA:n verkkokaupasta on noin 40 prosenttia.
Elektroniikkakaupassa huoli voi olla perusteltua. Konsulttiyhtiö Simon-Kucher & Partners tutki, millaisia vaikutuksia Amazonin tulolla on ollut Italiassa, Saksassa, Espanjassa ja Hollannissa.
Tutkimusyhtiö HUI Researchin teettämän tutkimuksen mukaan Amazon voi napata itselleen jopa 80 prosenttia elektroniikan verkkokaupasta.
Elektroniikan verkkokauppaa harjoittavat Ruotsissa esimerkiksi Teknikmagasinet ja Clas Ohlson.
Clas Ohlson hyödyntää, Ikea ei kommentoi
Uhkan voi nähdä mahdollisuutena. Esimerkiksi Clas Ohlson on alkanut käyttää Amazonia testialustana verkkomyyntinsä kasvattamisessa Britanniassa.
"Olemme päättäneet kokeilla ja arvioida Amazonia, kun se tulee Pohjolan markkinoille", sanoo myös Teknikmagasinetin verkkokaupasta vastaava johtaja Marie Segerberg ruotsalaislehti DI Digitalille.
Itsekoottavissa huonekaluissa Amazon on tutkimuksen mukaan ottanut 20-30 prosentin markkinaosuuksia muilla Euroopan markkinoilla. Huonekalujätti Ikea ei kommentoi suunnitelmiaan Amazonin tulon suhteen.
Vaatekaupassa Amazonin markkinaosuudet ovat jääneet pienemmiksi, alle kymmeneen prosenttiin. Muotiyhtiö H&M ei lehtitietojen mukaan ole aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia myydä tuotteitaan Amazonin kautta.