Roaming-maksujen eli mobiililiittymän käytöstä ulkomailla perittävien maksujen poistumisesta EU-alueella kerrottiin ensi kerran jo vuonna 2014. Sittemmin soppa on sakeutunut eikä uudistuksen toteutumisen yksityiskohdista ole selvyyttä vieläkään, vaikka roamingin pitäisi olla ilmaista kuluttajille jo kesäkuussa 2017.
Seuraavia askeleita päätöksenteossa otetaan joulukuun aikana eivätkä ennusmerkit juuri nyt näytä hyviltä suomalaisasiakkaiden kannalta. Pahimmillaan roaming-uudistus voisi jopa romuttaa Suomessa yleisen rajattoman mobiilidatan mallin – tai ainakin johtaa hintojen nousuun.
– Rajattoman datan mallimme tulisi olla mieluummin käytössä joka puolella kuin päinvastoin ja olisihan se hölmöä, jos EU nyt tappaisi tämän rajattoman datan mallimme. Sekin riski on olemassa – niin kauan kuin asiota ei olepäätetty – että sieltä tulee sellainen päätös jolla emme voi enää pitää malliamme. Se olisi varmasti suomalaiselle kuluttajalle paljon suurempi menetys kuin roaming-maksujen poistuminen, totesi Elisan toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila Teknavin sisältöyhteistyökumppani Mobiili.fin haastattelussa viime perjantaina Tokiossa.
Mattila oli Tokiossa puhumassa Huawein ja GSMA:n järjestämässä Global Mobile Broadband Forumissa ja kertoi yleisölle, kuinka Elisa on maailman johtava operaattorimobiilidatassa sen rajattoman datan mallin tuomien alhaisimpien hintojen ja suurimman käyttöosuuden myötä.
Nyt tämä Elisan vahvasti Suomessa puolustama rajattoman datan malli on uhattuna.
Tukkumaksujen suuruus ja kohtuukäyttö vielä avoinna
EU:n roaming-sääntelyssä on vielä kaksi merkittävää liikkuvaa osaa: operaattoreiden toisilleen maksaman tukkumaksun suuruus sekä kohtuukäytön määrittely.
Vaikka kuluttajalle puhelimen käyttö ulkomailla EU-alueella olisikin jatkossa maksutonta, maksaisi suomalainen operaattori myymänsä liittymän käytöstä esimerkiksi Espanjassa edelleen taustalla espanjalaisoperaattorille roaming-tukkumaksua.
Aiemmin esillä oli esitys 0,85 eurosentin megatavukohtaisesta tukkumaksusta, mitä sitäkin pidettiin suomalaisilta tahoilta erittäin korkeana ja 0,5 senttiä nähtiin tuolloin kestäväksi enimmäistasoksi. Nyt tuoreimpien tietojen mukaan EU:n ministerineuvosto olisi esittämässä jopa 1 sentin tukkumaksua, joka asteittain laskisi 0,5 senttiin vasta vuonna 2021.
EU-parlamentin teollisuusvaliokunta äänestää asiassa puolestaan tiistaina ja sen odotetaan asettuvan kannassaan alle 0,85 senttiin. Lopulta 15. joulukuuta komissio tulee tekemään asiasta lainsäädäntöesityksen.
– Jos vallitseva roaming-hinnoittelu olisi vahvasti määräpohjainen, niin rajattomien datan liittymien osalta se toimii kauhean huonosti ilman muuta rajoituksia, toteaa Mattila.
Sopiva tukkuhinnan taso onkin yhteispeliä ja tiukkaa tasapainoilua roamingin muiden rajoitusten kanssa. Jos toinen on määritelty tiukemmaksi, voi toinen olla löysempikin. Kohtuullisen käytön määrittely vaikuttaa kuitenkin olevan vieläkin enemmän levällään EU:ssa. Sen osalta aiemmin esillä oli ilmaisen roamingin rajoittaminen ajallisesti 90 päivään vuodessa, mutta tästä on sittemmin luovuttu. Toistaiseksi ei olekaan selvää, millaista mallia lopulta aiotaan ehdottaa. Kyseeseen voivat tulla pehmeämpien rajoitusten ohella aika- ja siirtomäärärajat.
Jos tukkuhinta pysyy korkeana ja kohtuukäytön määrittely löysänä, ovat suomalaiset joutumassa järjestelyssä maksumiehiksi – jopa satojen miljoonien eurojen edestä. Suomalaiset matkustavat enemmän EU-alueella kuin vastavuoroisesti täällä vieraillaan ja käyttävät myös eniten mobiilidataa. Yhdistelmä on haastava.
– Eteläeurooppalaisille operaattoreille roaming on tällä hetkellä niin suuri tulonlähde, että niiden lobbarit ja kyseisten maiden poliitikotkin kannattavat kovasti tukkumaksujen säilyttämistä korkeina. Heillä turistibalanssi on positiivinen ja he saisivat näin pitää tulonsa, avaa Mattila eri alueiden operaattoreiden erilaisia näkemyksiä.
Mattilan mukaan eteläeurooppalaisten operaattorien roaming-maksuille esittämät perustelut lisäkustannuksista eivät kestä tarkempaa tarkastelua – esimerkiksi pohjoismaisista turisteista syntyvä lisäkustannus on hänen mukaansa helppo osoittaa marginaaliseksi kokonaisinvestointeihin nähden.
Päätöksenteko roaming-asiassa on vahvasti politisoitunut. Osaltaan kansalle jo tehdyt lupaukset voivat myös johtaa suomalaisittain ikävään lopputulokseen. Perääntyminen ilmaisen roamingin tarjoamisesta EU-maiden kuluttajille voi osoittautua vaikeaksi.
– Ongelma on, että on luvattu roaming-maksujen poisto niin on enää vaikeaa myöskään laittaa rajoitteita tai asettaa kovintiukkaa kohtuukäytön määritelmää, sanoo Mattila.
Kestävyysmallista ratkaisu Suomeen?
Tukkumaksujen ja kohtuukäytön määrittelyn lisäksi EU:n roaming-sääntelyynon aiemmin kaavailtu myös niin sanottua kestävyysmallia. Se mahdollistaisi ilmaisen roamingin rajoittamisen tavalla tai toisella tilanteissa, joissa jonkin tietyn maan markkinat häiriintyvät ilmaisesta roamingista johtaen esimerkiksi kotimaan hintojen merkittäviin nostopaineisiin.
Elisan Mattila väläyttää juuri kestävyysmallin mahdollisesti tarjoavan ratkaisun Suomen ongelmalliseen tilanteeseen roaming-ratkaisussa.
– Ilmaista roamingia olisi tiettyyn rajaan saakka, ja se olisi silti positiivinen muutos, toteaa Mattila.
– Suomalaiset matkustavat keskimäärin 11 päivää vuodessa. Jos ilmaisen roamingin myötä mentäisiin kotimaassa käytön mukaiseen malliin, muun ajan olisikin käytössä itse asiassa kalliiimpi, määräpohjaisen hinnoittelun malli, ja kyllä se olisi taaksepäin menoa digitalisaatiossa ja digitaalisen yhteismarkkinan kehityksessä. Kun tätä keskustelua on käyty EU-viranomaisten kanssa, he ovat olleet samaa mieltä, että tämän meidän mallin olisi paremminkin hyvä olla joka puolella Eurooppaa.
Mattila on optimistinen, että EU:sta syntyy vielä fiksu päätös roaming-asiassa esimerkiksi juuri kestävyysmallin tarjoaman poikkeuksen kautta.
– Se tarkoittaisi suomalaisille kuluttajille, että me saammepidettyä täällä rajattoman datan mallin.
Mutta mikään ei ole vielä varmaa – ennen kuin päätökset on tehty.
– Jos meidän kannalta taloudellisessa tarkastelussa kaikki nämä EU-päätökset menisivät huonosti, ei meillä olisi muuta vaihtoehtoa kuin mennä toiseen malliin (käytön mukaan hinnoittelu kotimaassa), jota selvästi kuluttajat arvostavat vähemmän, kun todistettavasti käyttöä on sillä vähemmän, summaa Mattila.
Asiassa löydettäneen tyypilliseen tapaan jonkinlainen kompromissiratkaisu ääripäiden väliltä. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin vahvasti siltä, että ilman suuria muutoksia EU:n suunnitelmiin jatkossa Suomessa mobiilidatan hinnoissa voi olla nousupainetta tai toisaalta ilmainen EU-roaming ei toteutuisi täysin suomalaisliittymillä.