Pölynimurivalmistaja pelkäsi sähköautoprojektin vaarantavan koko yhtiön.
Dyson on tunnettu pölynimurimerkki, mutta automerkkiä siitä ei tullut. Brittiläinen pölynimurimiljardööri James Dyson kertoo investoineensa vuonna 2014 alkaneeseen sähköautoprojektiinsa puoli miljardia puntaa omia rahojaan. Euroissa summa on noin 560 miljoonaa.
Projekti kuopattiin viime vuoden lokakuussa, sillä Dyson laski, että autosta ei saada kaupallisesti kannattavaa.
Dyson kertoo nyt The Sunday Timesille, että projektin hylkääminen oli iso pettymys ja aiheutti suurta surua.
– Elämä on riskejä ja epäonnistumisia... Elämä ei ole helppoa, Dyson miettii.
Dramaattisesta lausunnosta huolimatta puolen miljardin punnan menetys ei suinkaan suista Dysonia vararikkoon, sillä viime sunnuntaina julkaistulla Sunday Timesin Britannian rikkaiden listalla Dyson perheineen on ykkönen 18 miljardin euron omaisuudellaan.
Vuosi oli pölynimurimiehelle sähköautoprojektin kuoppaamisesta huolimatta tuottoisa, sillä omaisuuden arvo kasvoi vuodesta 2019 peräti neljällä miljardilla eurolla.
Liian suuret riskit
Dyson palkkasi auto kehitelleeseen Dyson Automotive -yhtiöön 500 työntekijää. Auton oli määrä tulla markkinoille vuonna 2021. Dyson kuitenkin kalkuloi viime vuonna, että projekti oli liian riskialtis.
– Minun olisi pitänyt tehdä voittoa jokaisella (myydyllä) autolla, muuten koko yritykseni olisi ollut vaarassa. Riskit kasvoivat liian suuriksi, kun muut yhtiöt alkoivat tuottaa (sähkö)autoja tappiolla.
Projekti oli jo varsin pitkällä, kun se kuopattiin. Dysonin mukaan autosta on jo tehty toimiva prototyyppi. Autocar kertoo, että toimintamatkaa tälle koodinimellä N526 tunnetulle autolle on luvattu peräti 965 kilometriä.
Nollasta sataan kiihtyvyydeksi ilmoitettiin 4,8 sekuntia ja huippunopeudeksi 201 kilometriä tunnissa. Kahdessa sähkömoottorissa on tehoa yhteensä 540 hevosvoimaa.
Katso kuva autosta The Sunday Timesin artikkelista.
Lue myös: Pölynimurivalmistaja pyrkii automarkkinoille – ensimmäinen malli jo 2020