MM-rallin kauden avauskisassa Monte Carlossa toiseksi sijoittunut Elfyn Evans toimii niin sanottuna aura-autona Ruotsin lumirallissa. Tämä johtuu siitä, että Montessa voiton ottanut Sebastien Ogier ei ole mukana Ruotsin osakilpailussa.
Toyota-kuljettaja Evansilla on selkeä toive ennen Uumajassa ajettavaa rallia.
– Lähtöpaikkamme vuoksi toivomme, että pohjalla olisi vankka jääkerros. Jos tiellä ei ole paljon lunta ja jos ennen rallia on ollut pieni suojasää ennen pakkasten tuloa, se yleensä takaa hyvän jääpohjan. Silloin on parasta olla ensimmäisenä tiellä, Evans kertoo.
Renkaat ovat varmasti yksi isoimmista puheenaiheista Ruotsin rallin aikana. Syynä on se, että sarjalla on nyt uusi rengastoimittaja Hankook.
Hankookin renkaat selvisivät hyvin Monte Carlon rallista, mutta Ruotsissa edessä on toisenlaiset haasteet.
Toyotan Kalle Rovanperä oli viime viikonloppuna Hankookin piikkipyörillä opintomatkalla Rovaniemen Tunturirallissa. Kisaan testimielessä osallistunut Rovanperä raportoi, että Hankookin renkaista katoaa herkästi pito, kun tiellä on irtolunta.
Evans otti tuntumaa eteläkorealaisvalmistajan tuotteisiin tällä viikolla testatessaan Toyotan Rally1-autoa Ruotsia varten.
– Uskon, että sama teema toistuu kauden alussa – Hankookin uudet renkaat vaativat paljon opettelua. Ruotsi ei tietenkään ole poikkeus Monte Carlon rinnalla, ja sorakisoja ajatellen edessä on vielä paljon opittavaa.
– Meidän täytyy ymmärtää renkaan optimaalinen toimintaikkuna hyvin lyhyessä ajassa. Tuntuma on selvästi erilainen kuin viime vuonna, joten meidän täytyy sopeutua siihen ja saada renkaasta kaikki mahdollinen irti, Evans pohtii.
Ruotsin ralli on yksi niistä kisoista, joka luonteeltaan sopii hyvin Evansille. Viime vuonna walesilainen ajoi Ruotsin lumiränneissä kakkoseksi ja vuonna 2020 hän juhli kilpailussa voittoa.
Evans tietääkin erittäin hyvin, että rengaspeli on voi olla ratkaisevassa roolissa, kun käydään kamppailua huippusijoituksista.
– Viime vuosina on nähty, kuinka kriittinen merkitys renkailla on suorituskykyyn, erityisesti toisella ajokierroksella. Renkaiden huolellinen säästäminen on erittäin tärkeää.
– Renkaissa on satoja erikoisnastoja, jotka työntyvät ulos noin seitsemän millimetrin verran ja tarjoavat uskomattoman pidon renkaan ollessa tuore. Mutta kun kumiseos alkaa kulua ja nastat alkavat liikkua tai jopa irrota, pito heikkenee huomattavasti. Nastojen säilyttäminen on siis todella tärkeää, Evans selvittää.
Ruotsin MM-ralli ajetaan 13.-16. helmikuuta.