Kommentti: Jättisakot kiroilusta sumutusta – tästä Kalle Rovanperän ja kumppanien tulisi oikeasti olla huolissaan

Kalle Rovanperä, Mohammed bin Sulayem, Max Verstappen, 2025
Kalle Rovanperä ja Max Verstappen ovat joutuneet Mohammed bin Sulayemin (kesk.) johtaman FIA:n suurennuslasin alle.All Over Press
Julkaistu 24.02.2025 15:17
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kiroilevien F1- ja rallikuskien ojentaminen tuntuvilla sakkorangaistuksilla peittää taakseen paljon huolestuttavamman piirteen Kansainvälisen autoliiton FIA:n kehityksessä, kirjoittaa MTV Urheilun Antti Rämänen.

FIA:n tiukka suhtautuminen kuskien julkisiin kiroiluihin on ollut hämmentävää seurattavaa. Talvikaudella asiasta saatiin runnottua mustaa valkoiselle liiton urheilusääntöihin. Nyt sakkouhka koskee kaikkia FIA:n alaisia huippusarjoja, F1:n ja MM-rallin lisäksi muun muassa kestävyysautojen WEC-sarjaa ja sähköautojen Formula E -sarjaa.

Yhdestä erehdyksestä napsahtaa vähintään 10 000 euron sakko, joka tulokertoimien mukaan tarkoittaisi F1-kuskille 40 000 euron sakkoa. Toisesta rikkeestä sakko tuplaantuisi, kolmannesta kolminkertaistuisi.

Hyvä, nyt saadaan tiimiradioiden haistattelut viimeinkin kuriin, voisi ajatella. Varsinkin F1-sarjan lähes suorina lähetyksiin toistamissa tiimiradioissa ja vielä vaikeammin sensuroitavissa lehdistötilaisuuksia on f-sanoja lennellyt viime vuosina turhankin lyhyellä sytytyslangalla.

Kilpakumppani on f-ing idiot, tuomariston päätös f-ing joke ja oman tiimin moka varikkotaktiikassa se vasta kirosanoja ansaitseekin.

Urheilusäännöissä esitetään rangaistavaksi myös kaikenlaisia rikkomuksia fyysisen koskemattomuuden rikkomisesta loukkaaviin puheisiin ja henkilökohtaisuuksiin. Näidenkään moitittavuutta tuskin kukaan käytöstapoja oppinut on eri mieltä.

Lue myös: Kalle Rovanperä ja muut rallitähdet nousivat barrikadeille: "Mahdoton hyväksyä"

Ongelma piilee kuitenkin kiroilua ja loukkauksia syvemmällä. FIA:ssa ovat puhaltaneet uudet tuulet nykyisen puheenjohtajan Mohammad bin Sulayemin tultua puheenjohtajaksi reilut kolme vuotta sitten. Henkilövaihdoksia ja ”eettisiä” sääntötiukennuksia on tullut esiin koko ajan tihenevää tahtia.

Dubaista lähtöisin oleva bisnesmies on suorittanut tutkintonsa Yhdysvalloissa ja maistellut muutenkin länsimaisen elämäntyylin hyviä ja huonoja puolia. Hänen käsityksensä yksilönvapauksista edustavat kuitenkin juuri sitä uhkakuvaa, josta on varoiteltu urheiluoikeuksien ja päätösvallan kadotessa pala palalta kaikesta kiillostaan huolimatta patavanhoilliseen Lähi-itään.

Kun FIA:n alaisilta kuljettajilta kielletään myös kaikki vastalauseet annettuja päätöksiä kohtaan tai henkilökohtaiset mielenilmaukset, puhe yksittäisistä kirosanoista sakottamisesta peittää alleen todellisen huolenaiheen. 

Lukekaapa tämä sääntökohta tarkkaan:

– [Rangaistavaa ovat] mitkä tahansa sanat, teot tai kirjoitukset, jotka ovat aiheuttaneet moraalista vahinkoa tai menetyksiä FIA:lle, sen toimielimille, jäsenille tai sen johdolle, ja laajemmin moottoriurheilun edulle ja FIA:n puolustamille arvoille.

Henkilökohtaisiin mielenilmauksiin vaaditaan jatkossa FIA:n myöntämä lupa, jota ei ole saatavilla tuomariston päätösten kritisoimiseen.

On oikeastaan erikoista, miksi kuskit itse keskittyvät edelleen vain kiroilusta annettaviin sakkoihin, kun samaan aikaan heitä vaiennetaan tällä tavalla vielä perustavampaa laatua olevissa yksilönvapauksissa.

Jos urheilijoita on ihan aiheellisesti arvosteltu jo vuosikausien ajan siitä, että he eivät ota kantaa mihinkään oikeasti merkittävään, millainen tulevaisuus tämän kehityskulun päässä sitten piilee? Vai onko näihin vaatimuksiin sopeutuminen helpompi tehtävä kuin kiroilusakkojen välttäminen?

Tuoreimmat aiheesta

F1