George Russell nousi Australian GP:ssä kuudennesta lähtöruudusta kolmanneksi ja saavutti näin ensimmäisen palkintokorokesijoituksensa Mercedes-kuljettajana.
LUE MYÖS: Max Verstappenilla keskeytyksen alla huolestuttavia havaintoja – Red Bull -pomo haluaa tarkan selvityksen
LUE MYÖS: Valtteri Bottasta estelleelle rangaistus Australian F1-kisan jälkeen
Aivan kuten kauden avausosakilpailussa Bahrainissa, Mercedes käytti hyväkseen Red Bullin tekniset ongelmat. Russell ei olisi ollut kilpailussa kolmas ilman Max Verstappenin keskeytystä.
Kolme viikkoa sitten Bahrainissa Verstappenin ja nyt toiseksi sijoittuneen Sergio Pérezin keskeytysten myötä kolmanneksi noussut Lewis Hamilton ajoi Australian GP:ssä maaliin Russellin takana neljäntenä.
Kun ottaa huomioon, miten isoissa ongelmissa Mercedes on alkukaudella ollut W13-autonsa pomppimisen kanssa, on uskomatonta, että Russell on kolmen GP-viikonlopun jälkeen kuljettajien MM-pisteissä toisena, samalla sijalla, jossa Mercedes on valmistajien MM-sarjassa.
– Meidän täytyy vain roikkua mukana ja hyödyntää muiden epäonni. Olimme tänään onnekkaita kahteenkin otteeseen, mutta otamme sen ilolla vastaan, Russell sanoi Grandprix247-sivuston mukaan.
Toisella onnenkantamoisella Russell viittasi kaiketi siihen, että hän pääsi ainoana kärkikuljettajana tekemään varikkopysähdyksensä turva-auton aikana Sebastian Vettelin keskeytyksen jälkeen. Toisaalta myös Ferrari-kuljettaja Carlos Sainzin keskeytys kilpailun toisella kierroksella auttoi Mercedestä merkittävästi.
Russell kiitteli vuolaasti tallin tehtailla Brackleyssa ja Brixworthissa tehdystä työstä, mutta kuten Hamilton totesi, auton suorituskyky ei ole kolmen viikon aikana kehittynyt mitenkään mainittavasti.
Se ei tällä hetkellä näytä kuitenkaan olevan tärkeintä.
– On ihan se ja sama, miten nopea auto on, jos se ei kestä maaliin saakka, Russell sivalsi Red Bullin suuntaan Sky Sportsin haastattelussa.
– Vie aikaa ennen kuin nousemme taistelemaan punaisia ja sinisiä autoja vastaan, mutta jos joku pystyy sen tekemään, se on Mercedes. Emme aio antaa periksi.
Mercedeksen autoissa oli Melbournessa ylimääräiset sensorit, joilla talli pyrki pääsemään aiempaa paremmin kärryille ongelmistaan. Tallipäällikkö Toto Wolffin mukaan viikonloppu tuotti vastauksia.
– Lähdemme Melbournesta paremmassa tilanteessa kuin tulimme tänne. Olemme saaneet lisää oppia ja dataa analysoitavaksi, pisteitäkin. Emme tällä hetkellä pysty haastamaan Ferraria ja Red Bullia, mutta tiedämme, mistä meidän täytyy yrittää löytää suorituskykyä.