F1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin välillä nähtiin "lunta Saharassa" -tyylinen yllätys – kahden viikon kuluttua on käsillä ratkaisevat hetket

16.1.1003524590
imago images/Eibner/ All Over Press
Julkaistu 05.07.2021 18:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Max Verstappen oli Red Bull Ringin kuningas vietyään nimiinsä molemmat Itävallassa ajetut F1-osakilpailut. Sunnuntain kisa keikautti mestaruustaisteluiden asetelmia Verstappenin ja Red Bullin suuntaan, mutta kansainvälisessä F1-mediassa iloittiin myös viikonlopun muista onnistujista ja siitä, että lajiin huipulle on kasvamassa huima sukupolvi.

LUE MYÖS: Huh, mikä huhu! "Ylihintainen" Kimi Räikkönen saa lähteä – Valtteri Bottakselle pedataan paikkaa Alfa Romeolla

LUE MYÖS: Palkintopallilta ajokieltoon? F1-lupaus kritisoi kovin sanoin rangaistuskäytäntöä: "Miksi olisin ansainnut sen?"

Verstappen kirjautti Itävallan GP:stä F1-tilastoihin uransa ensimmäisen niin kutsutun grand slamin: hän ajoi paalupaikalta voittoon, johti kilpailua lähdöstä maaliin ja teki vielä kisan nopeimman kierrosajan. Voittotaistelua ajatellen kisa saattoikin näyttää tylsältä.

– Kaksi kilpailua samalla radalla on tylsää. Se on kuin katoisi edellisen viikonlopun kisaa videolta, Giorgio Terruzzi harmittelee italiankielisen Red Bull -sivuston blogissaan.

– Uskomattoman tylsää. Kisa ilman tarinaa lähdöstä maaliin. Verstappen oli tavoittamattoman ylivoimainen niin kuin viikkoa aiemmin, La Gazzetta dello Sportin Luigi Perna komppaa.

– Tämä oli kuin toisinto edellisestä viikosta – mutta vieläkin enemmän. Samalla näyttämöllä, pehmeämmillä rengasseoksilla ja kylmemmällä radalla Red Bull, joka oli tuonut autoonsa taas uusia päivitysosia, oli entistäkin nopeampi, mikä teki Verstappenista entistäkin dominoivamman. Tallista on tullut kilpailuvauhtinsa suhteen niin luottavainen, että he ajavat perjantain harjoituksissa entistä alhaisemmilla moottoritehoilla, The Race -sivuston asiantuntija Mark Hughes kirjoittaa kisakoosteessaan.

Aiempina vuosina on monesti sanottu, ettei kisojen tylsyydestä voi syyttää kärjessä ajavaa Mercedestä, vaan syy on ollut muiden tallien, jotka eivät ole pystyneet vastaamaan Mercedeksen vauhtiin. Itävallassa ajettujen osakilpailujen osalta tähän samaan toteamukseen Mercedeksen tilalle voi hyvin vaihtaa Verstappenin ja Red Bullin.

– Verstappen oli niin hyvä, että hän ajoi ihan omaa kisaansa, Alex Kalinauckas tiivistää Autosportissa pelin hengen. 

– Verstappen ja Red Bull ovat tällä hetkellä mahtavassa vireessä. He eivät tee virheitä, ja yhteistyö Hondan kanssa on voittoisaa, ex-tallipäällikkö Giancarlo Minardi ylistää blogissaan

– Red Bull oli niin nopea, että heillä oli varaa sanoa Verstappenille, ettei ajaisi niin kovasti kanttikivien päältä. Lisäksi hänen moottoritehojaan laskettiin jo aikaisessa vaiheessa kisaa. Viiden peräkkäisen voiton – joista neljä on tullut Verstappnin tuomana – jälkeen Red Bullin itseluottamus on valtava, Auto Motor und Sportin Andreas Haupt kirjoittaa.

Lewis Hamiltonin vankkoihin tukijoihin lukeutuva BBC:n Andrew Benson joutui hänkin tunnustamaan tosiasiat. 

– Verstappenin toinen voitto Red Bull Ringillä oli kuin kopio ensimmäisestä. Hän oli nopein mies läpi viikonlopun.

Silverstone ratkaisee kauden suunnan

Mercedeksestä puheen ollen.

Seitsemän tuplamestaruutta peräjälkeen nimiinsä vienyt mahtitalli on nyt täysin uuden tilanteen edessä. Talli ei voi enää luottaa ylivertaiseen autoonsa, vaan nyt onnistumisia on haettava kaikilta mahdollisilta osa-alueilta. Mercedeksen kannalta valitettavaa on, että monet pienet asiat ovat menneet tällä kaudella pieleen, mikä on maksanut tallille useita pisteitä.

Sunnuntaina talli menetti kolme pistettä, Hamilton kuusi, kun kymppimutkan kanttikivet vaurioittivat brittikuskin autoa ja hänen vauhtinsa laski ratkaisevalla tavalla. Valtteri Bottas ajatettiin Hamiltonin ohi tallimääräyksellä, eikä Hamilton voinut seuraavalla kierroksella estellä McLarenin Lando Norrisin ohitusta.

– Mercedeksen Bottakselle antama tallimääräys Hamiltonin ohittamisesta oli ”lunta Saharassa” -tyyppinen hetki, italialaisen Corriere della Seran Daniele Sparisci sanailee.

– Olen kaivannut sitä, kun Hamilton näyttää taksikuskilta. Sitä ei ole tapahtunut sitten vuoden 2013. Kun pakkasta (eroa MM-pisteissä) on -32, sen täytyy tuntua kylmältä. Verstappen ei tuhlaa mahdollisuuttaan. Silverstone on ratkaiseva risteys, Leo Turrini julistaa blogissaan.

Vajaan kahden viikon kuluttua Silverstonessa ajettava Britannian GP on Mercedeksen kannalta kahdessa mielessä ratkaiseva.

Ensinnäkin: talli on hallinnut kotirataansa väkevällä otteella aina vuodesta 2014 lähtien. Kahdeksasta kisasta kuusi on päättynyt Hamiltonin voittoon. Red Bull voitti viime vuonna Silverstonen toisen kilpailun vain, koska renkaat olivat niin ratkaisevassa roolissa. Seoksia kovennettiin tuohon toiseen kisaan, kun muun muassa molempien Mercedes-kuljettajien renkaat pettivät ensimmäisessä kisassa.

Toiseksi: Mercedes tuo Silverstoneen tällä tietoa kauden viimeiset kehitysosansa.

– Silverstone on Mercedeksen takapiha. Se on viimeinen mahdollisuus. Päivitysosat tulevat, mutta super-Maxin pysäyttämiseen tarvitaan melkoinen arsenaali, Sparisci kirjoittaa.

Myös Benson korostaa Silverstonen tärkeyttä.

– Mercedeksen insinöörit uskovat, että Itävallassa nähty heikko suorituskyky oli vain rataan liittyvä ongelma ja Silverstonen radan luonteen pitäisi kääntää asetelmaa taas heidän suuntaansa.

– Toisaalta siitä ei ole epäilystäkään, etteikö Red Bull olisi ottanut viime kisoissa autonsa kanssa valtavia askeleita eteenpäin. Paljon riippuu Mercedeksen päivitysosista. Riittävätkö ne ja rataprofiili siihen, että Mercedes voi iskeä Red Bullin kimppuun vielä kerran? Ja mitä tapahtuu Silverstonen jälkeen?

Briteillä aihetta leveään hymyyn

Vaikka Hamilton jäisi tällä kaudella ilman kahdeksatta mestaruuttaan, Itävallan GP osoitti taas kerran sen, että britit voivat odottaa tulevaisuutta rauhallisin mielin. Hamilton ajaa ykkösissä ainakin kauteen 2023 asti, mutta lajin mahtimaan menestysperinteelle löytyy sen jälkeenkin osaavat jatkajat.

Norris, 21, ja George Russell, 23, tulevat taistelemaan muun muassa Verstappenin, 23, ja Charles Leclercin, 23, kanssa voitoista ja mestaruuksista vielä pitkään.

– Hamilton on uuden sopimuksensa umpeutuessa lähes 39-vuotias, ja hänen uransa on selkeästi lähempänä loppua kuin alkua. Mutta brittikuljettajien edustus F1:ssä jatkuu pitkään hänen jälkeensäkin. Tämä käsitys vain vahvistui Norrisin ja Russellin upeiden suoritusten myötä, Benson iloitsee.

– Muutama kisa sitten Fernando Alonso ja Russell vaihtoivat kypäriä. Alonso kirjoitti Russellille antamaansa kypärään, että: ”George, sinä rokkaat! Olet tulevaisuuden mestari.” Vain harvat uskaltavat olla eri mieltä – ja sama pätee myös Norrisin kohdalla.

Itävallassa Norris taisteli aika-ajoissa aina viimeiseen mutkaan saakka paalupaikasta Verstappenia vastaan. Hän oli mutkaan sisään kääntäessään 0,001 sekuntia hollantilaisen edellä ja kierroksen päätteeksi vain 0,048 sekuntia tämän perässä.

– Jos hänen autonsa ei olisi aliohjannut viimeisessä mutkassa, McLaren olisi ollut paalulla, Haupt julistaa Auto Motor und Sportissa.

Russell kiilasi Williamsillaan ensimmäisen kerran mukaan aika-ajojen päätösosioon. Ja mikä hämmästyttävintä, hän lunasti paikkansa kärkikymmenikössä ajamalla toisessa osiossa keskikovilla renkailla.

Kisan lopputuloksissa Norris oli – pitkälti kyseenalaisena pidetyn rangaistuksensa takia – kolmas. Russell jäi katkerasti vasta 11:nneksi, ja Williamsin ensimmäiset pisteet sitten vuoden 2019 Saksan GP:n jäivät näin taas kerran ottamatta.

– Norris ajoi kuin mestari. Nopeasti ja reilusti, ei milloinkaan likaisesti. Hän kypsyy koko ajan, hänellä on kilpailupäätä ja kaasujalkaa. Ehkä hänen päätöksensä sitoutua McLarenille pitkäksi aikaa ei sittenkään ollut hyvä veto, Terruzzi kirjoittaa Red Bull -blogissaan.

– Norris oli kuin velho Harry Potterista; hän teki ihmeitä. Hän taisteli Mercedestä vastaan samalla strategialla ja toi McLarenille taas yhden palkintosijoituksen, Perna kehuu Gazzettassa.

Kalinauckas nostaa Autosportissa esiin myös sen tosiasian, että Norris vaikutti viikonlopun suorituksellaan tämän kauden mestaruustaisteluun.

– Hän oli vaikuttamassa siihen, että Pérez putosi kärkitaistelusta, mutta ilman hänen kisavauhtiaan ja läsnäoloaan Mercedes olisi todennäköisesti saavuttanut sijat kaksi ja kolme. Silverstonessa nähdään, miten paljon Itävallan GP:n suorituskyky oli radasta johtuvaa, mutta kiitos Norrisin sekaantumisen, Verstappen lähtee sinne 32 pisteen karkumatkalla Hamiltoniin nähden.

Tuoreimmat aiheesta

F1