Ison autokaupan myyntijohtaja: "Tällainen tilanne suosii aina ostajaa" – autoja esitellään yhä enemmän WhatsAppissa

2:21img
Vaihtoautoketju Kamux antaa videollaan vinkkejä siihen, millaisiin asioihin käytettyä autoa ostavan kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.
Julkaistu 30.04.2020 14:51

Ville Järveläinen

Koronavirus on tehnyt tuhojaan autoteollisuudelle sekä -kaupalle jo tovin. Pahiten on kärsinyt uusien autojen myynti, mutta vaikutusta on ollut myös käytettyjen autojen kauppaan. Kaksi suurta autoliikeketjua raportoi kuitenkin viime vuoden huhtikuuta vastaavista ja jopa sitä paremmista myyntiluvuista.

J. Rinta-Jouppi avasi tiedotteessaan sen omia myyntilukuja maalis-huhtikuulta. Yhtiön mukaan käytetyt autot liikkuvat tällä hetkellä suurin piirtein samaan tahtiin kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Vaikka suomalaisia on tyypillisesti kiinnostanut J. Rinta-Joupin valikoimista noin 10 000–13 000 euron hintaluokan käytetyt autot, on keskimääräisen käytetyn auton keskihinta noussut huhtikuun aikana yli 15 000 euroon. Muutaman vuoden ikäisillä vaihtoautoilla on siis tällä hetkellä vahva kysyntä.

Lue myös: Autokauppias paljastaa: Tämän hintaiset autot kiinnostavat suomalaisia kaikkein eniten

– Nyt myydyistä ajoneuvoistamme noin 40 prosenttia oli vuosimallin 2015–2017 ajoneuvoja, eli melko uusia ja arvokkaita, J. Rinta-Joupin toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi toteaa.

– Nyt kun asiakastarve on tunnistettu, tarkoituksemme on nopeasti vastata kysyntään ja kasvattaa kaikkien haluttujen, yksittäisten automallien tarjontaa määrätietoisesti, ostamalla niitä entistä enemmän sekä yksityisiltä että yrityksiltä lisää varastoon, Rinta-Jouppi toteaa.

Autoja esitellään jopa WhatsAppissa 

Sakan toimitusjohtaja Eero Poukkula kertoo MTV Uutisille, ettei koronaepidemia ole liiemmin vaikuttanut yhtiön myyntimääriin – ainakaan negatiivisesti. Epidemian alkuvaiheessa tapahtui Poukkulan mukaan pieni notkahdus, mutta tällä hetkellä Saka myy autoja noin 15 prosenttia enemmän kuin viime vuoden huhtikuussa.

– Olemme panostaneet jo pitkään siihen, että auton ostaminen on helppoa mistä tahansa. Etäostaminen, auton kotiinkuljetus ja autojen esittely etänä ovat toki korostuneet, Poukkula toteaa.

Poukkulan mukaan kauppa käy edelleen myös perinteiseen tapaan myyntilattioilta, mutta esimerkiksi WhatsAppin välityksellä tehtävät autoesittelyt ovat lisääntyneet. Poukkula kertoo myös verkkosivujen vierailijamäärien olevan rajussa kasvussa.

Autokaupassa ostajan markkinat? 

J. Rinta-Joupin myyntijohtajan Markku Ala-Hakunin mukaan käytettyjen autojen kaupassa on tällä hetkellä ostajan markkinat.

– Vaikka huhtikuu yllättikin meidät positiivisesti, on vaihtoautoja tällä hetkellä markkinoilla enemmän kuin kysyntää. Luonnollisesti tällainen tilanne suosii aina ostajaa, Ala-Hakuni kommentoi yhtiönsä tiedotteessa.

Nämä autot kiinnostavat

J. Rinta-Joupin mukaan yksittäisistä automalleista eniten kiinnostusta ovat herättäneet Mercedes-Benzin C- ja E-sarjat. Automerkeistä verkkosivujen katsotuimpia ovat olleet Ford, Toyota, Kia, BMW ja Mercedes-Benz.

Sakan sivustolla katsotuimpia autoja ovat olleet niin ikään Mercedes-Benzit, BMW:t, Audit sekä Volvot ja Volkswagenit, mutta tämä oli tilanne myös ennen epidemiaa.

Lähde: J. Rinta-Jouppi

Lue myös: Käytetty dieselautoko huono sijoitus? Kattia kanssa! Saksassa hinnat nousussa ja kauppa käy

Tuoreimmat aiheesta

Autot