Teknologiayritys Vincit ja tämän toimitusjohtaja Mikko Kuitunen joutuivat keväällä pienimuotoisen kohun silmään, kun yhtiön rekrytointikampanja tulkittiin syrjiväksi. Kuitunen kertoo nyt MTV Uutisille, mitä ajatuksia tapaus on herättänyt jälkeenpäin.
Räväkästä viestinnästä tunnettu it-firma etsi maaliskuussa itselleen operatiivista johtajaa Se parempi Mikko -kampanjalla.
Töihin haettiin Kuitustakin parempaa "Mikkoa", mikä näyttäytyi jo valmiiksi miesvaltaisella teknologia-alalla monelle kyseenalaisena – eikö töihin edes haluta naisia?
Etenkin sosiaalisen median Twitter-palvelussa kampanjaa syytettiin seksistiseksi, ja yritys pyysi lopulta kampanjaa anteeksi.
– Kyllähän se tuntui minusta ja aika monesta muustakin siltä, että oli aika hankala sanoa yhtään mitään, ettei joku pahoittaisi mieltänsä, Kuitunen sanoo.
– Ensin pahoitettiin mieltä, että haetaanko pelkästään Mikkoa. Me totesimme, että kampanja ei onnistunut viestintänä. Pyysimme sitä anteeksi, ja siitäkin ihmiset pahoittivat mielensä, että mitä hemmettiä, Kuitunen ihmettelee.
"Kaivaa verta nenästään, jos haluaa olla erilainen"
Yrityksessä luotettiin Kuitusen mukaan alunperin siihen, että yleisö ymmärtäisi vain "Mikon" hakemisen olevan ylipäätään täysin järjetöntä.
Kampanjasta esitetty anteeksipyyntö oli yrityksen, ei hänen itsensä.
– Jokainen vastaa itse itsestään. Anteeksipyydettävää on, ettemme yhtiönä pystyneet etukäteen haarukoimaan sitä, mitä voi seurata, jos tämä ymmärretään totaalisen päin helvettiä, Kuitunen toteaa.
Kuitunen ei vastaa suoraan kysymykseen siitä, kokiko hän kohun epäreiluksi.
– Olen valinnut meidän linjamme ja ollut sitä luomassa. Sitä kautta voin sanoa, että kaivaa verta nenästään, jos haluaa olla erilainen ja herättää tunteita.
Kritiikkiä suomalaisyritysten viestinnälle
Kuitusen itsensä vuonna 2007 perustama, alallaan arvostettu ja isoksi kasvanut Vincit-yhtiö ei ole ylipäätään maailman perinteisin viestijä.
Esimerkiksi aiemmin yrityksellä on ollut tapana kätkeä ajoittain tiedotteisiin kaksimielisiä sanaleikkejä.
Talousasioista on tiedotettu videoilla, joissa Kuitunen latelee tietoa ralliauton kyydissä tai naishoitajien repiessä johtajilta teipeillä karvoitusta pois.
– Yleisesti Suomessa viestitään niin, että toivotaan, ettei jouduttaisi kertomaan mitään kenellekään. Jos menee hyvin, ollaan hiljaa, jos huonosti, ollaan vielä hiljempaa, Kuitunen lataa.
Hyviäkin esimerkkejä on. Kuitunen kehuu alusvaatemerkki Black Horsen sekä meijerialan Valion ja Arlan viestintää.
– Mutta yleisesti on harmaata massaa, Kuitunen lisää.