MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Pierre Gaslyn yllättäen voittamasta Italian GP:stä tuli yksi hulluimmista kisoista vuosikausiin.
Gasly nousi kisan voittoon Mercedeksen Lewis Hamiltonin saatua edeltä varikkorangaistuksen. Ranskalainen oli jo ennen uusintalähtöä hakenut tuoreet renkaat, ja onnistui tämän jälkeen pitämään kärkipaikkansa loppuun asti.
Toinen oli McLarenin Carlos Sainz ja kolmas Racing Pointin Lance Stroll. Valtteri Bottas jäi viidenneksi, Lewis Hamilton seitsemänneksi ja Kimi Räikkönen 13:nneksi.
LUE MYÖS NÄMÄ:
F1-tallipomo: Mercedes pelaa likaista peliä Valtteri Bottaksen kustannuksella – Toto Wolff otti puhutteluun
Kimi Räikkösen hirvittävässä vauhdissa ajettu kolari järkyttää yhä – todellinen katastrofi kävi lähellä
Kimi Räikkönen ajoi satumaista kisaa, mutta sitten alkoi viuhua – "Mitä pystymme tekemään?"
Lewis Hamiltonilta yllättävä kommentti katastrofinsa jälkeen – käänsi puheen Max Verstappeniin
TOPIT:
Mielettömin tulos vuosikymmeniin
Kuinka kauas täytyy edes mennä, että löytyy yhtä yllättävä kisavoittaja? Ehkä Italian kisaan 2008, jossa Sebastian Vettel ajoi voittoon Toro Rossolla, joka nykyään tunnetaan siis AlphaTaurina. Ranskalaisten voitot ovat vaatineet melkoiset olosuhteet viime vuosikymmeninä. Edellinen maan kansallislaulua palkintopallilla soitattanut kuski oli Olivier Panis, joka juhli ehkä vielä hullumpaa Monacon voittoa Ligierilla vuonna 1996.
Kisa oli kaikessa älyttömyydessään juuri sitä, mitä F1-sarja on kaivannut Mercedeksen masentavan ylivoiman keskellä. Ja Gaslylle suuret suosionosoitukset loistavasta viimeisen kierroksen taistelustaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
McLaren
Carlos Sainz toinen, Lando Norris neljäs. Tarjolla olisi ollut jopa kaksi palkintosijaa, jos Stroll ei olisi satumaisella rengastaktiikallaan ehtinyt edelle (ainoa renkaidenvaihto punaisten lippujen aikana, kun autot odottivat kisan jatkumista varikkosuoralla). McLarenin tulosta ei kuitenkaan voi laittaa pelkän sattuman piikkiin. Sainz oli jo aika-ajossa kolmas, joten olisi ollut mielenkiintoista nähdä, mihin talli olisi yltänyt, jos se olisi päässyt haastamaan Mercedekset täysin normaalissa kisassa. Nyt kun moottoriasetuksilla kikkailu olisi antanut siihen erilaisen mahdollisuuden. Ja millä lähdöllä Sainz ja Norris selättivät Bottaksen!
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Renault
McLaren saa antaa osan menestyksestään moottorivalmistajalleen, joka on hiipinyt vähitellen kohti eturiviä voimayksikkönsä tehotuotannon kanssa. Daniel Ricciardo on säväyttänyt Renault’n tehdastiimin keltamustalla autolla aina silloin tällöin, ja nyt perjantain harjoitukset povasivat tiimiltä jo todella vahvaa kisavauhtia, joka kuitenkin jäi vähän piippuun. Viikonloppuna saatiin myös uutisia edessä olevasta nimenvaihdoksesta, joka on tiimiltä lähinnä markkinoinnillinen tempaus.
Kimi Räikkönen
Kovin se on vaikeaa edelleen pärjätä Alfa Romeon autolla, mutta Räikkönen näytti jälleen syttyvän heti, kun pääsee edes hetkeksi haastamaan kärkitaisteluun. Mikä uusintalähtö vanhalta mestarilta!
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
FLOPIT:
Ferrari
Kotikisasta tuloksena kaksi rumaa keskeytystä sekä historiallinen jääminen kärkikymmenikön ulkopuolelle aika-ajoissa. Ensin Sebastian Vettelin jarrut pettivät dramaattisesti, ja hetken päästä Charles Leclerc syöksyi Parabolicassa seinään. Ensi viikolla juhlitaan sitten Ferrarin 1000. osakilpailua Mugellossa – punaisten onneksi ilman tifosien kuumottavaa läsnäoloa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
FIA:n kartat ja kompassit hukassa
Monzan viikonloppua odotettiin erityisesti sitä tarkkaillen, miten Kansainvälisen autoliitto FIA:n yllättävä päätös rajoittaa moottoriasetusten käyttöä puree Mercedeksen vauhtiin aika-ajoissa ja kisassa. Tulos jäi varsin laihaksi. Aika-ajossa Hamilton ja Bottas olivat aivan ylivoimaisia ilman Mercedeksen parjattua ”party modeakin”. Sen sijaan kisassa näytti käyvän juuri niin kuin Bottas oli aiemmin varoittanut: kun autot ajavat läpi kisan samoilla moottorikartoilla, kukaan ei pääse käyttämään niitä myöskään ohitusten pohjustamiseen. Tuloksena oli, että autot ajoivat pääasiassa letkassa. Gaslyn voittoon johtaneet hullut tapahtumat vain verhosivat tämän alleen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Mercedes
Voi olla, että moottorikarttojen kieltämisellä oli kuitenkin se vaikutus, että Mercedeksellä tunnuttiin nyt hätäilevän tavanomaista enemmän. Lewis Hamiltonin ottaminen renkaidenvaihtoon varikon ollessa suljettuna oli erikoisen hölmö virhe loppuunsa viritetyltä koneistolta. Siitä seurasi uusi stoppi ja kymmenen sekunnin rangaistuksen suorittaminen, mikä pudotti MM-kärkimiehen hännille.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Valtteri Bottas
Siitä ei pääse mihinkään, että Valtteri Bottas oli pääsyyllinen siihen, ettei hän taaskaan pystynyt hyödyntämään tallikaverinsa harvinaista hairahdusta ja MM-kakkosena olleen Max Verstappenin keskeytystä maksimaalisesti. Auto ei selvästikään ollut kunnossa Bottaksen pudotessa startissa peräti kuudenneksi. Sitä sopii silti kysyä, että tulivatko nämä vauriot lähtökahinoiden osumista muiden autojen kanssa vai Bottaksen omasta ajovirheestä, jossa hän rymisteli kanttarien yli jo lämmittelyssä. Ero Hamiltoniin kapeni säälittävät kolme pistettä. Jotenkin se aina menee näin. Gaslyn voitto oli kaiken tämän jälkeen niin iso ihmetys, että Bottas olisi tarvinnut kartan lisäksi kompassia löytääkseen ulos radalta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Red Bull
Äänekkäimmin Mercedestä viime vuosina piikitellyt Red Bull saa nyt miettiä, oliko moottorikarttojen kieltämisen lobbaaminen sittenkään kovin järkevää. Max Verstappen oli täysin lapanen koko viikonlopun. Hollantilainen ei pystynyt tavoittamaan vioittuneella autolla ajanutta Bottasta edes avatun takasiiven avulla. Näyttääkin siltä, että ainakin Monzassa uudistus kolahti eniten Red Bulliin. Alexander Albonin surkeutta korostaa karulla tavalla se, että voiton ajoi juuri Pierre Gasly – mies, jonka hän korvasi Red Bullilla vuosi sitten.