MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden viidenneksi viimeinen kisa Japanin Suzukassa jatkui vielä tunteja ruutulipun jälkeen tuomaripelinä.
LUE MYÖS NÄMÄ:
Valtteri Bottakselta yllättävä paljastus huipputuloksen takaa – "Onko normaalia, että talli tekee noin?"
Valtteri Bottas ei voinut olla hymyilemättä – suomalaiselle suitsutusta Ferrarin leiristä: "Hän suorastaan lensi"
Talliaan sättinyt Lewis Hamilton varovaisena – lakoninen vastaus kysymykseen Bottas-taistelusta
TOPIT:
1. Valtteri Bottas
Siinä missä muut kertoivat käyttävänsä taifuunin aiheuttaman lauantaivapaan pleikkariturnaukseen ja hohtokeilailuun, Valtteri kertoi saavansa vapaapäivän ansiosta mukavasti aikaa datan opiskeluun. Jos tuo kommentti tuntui F1-sarjan videolla hiukan nörttimäiseltä illanviettotavalta, niin sunnuntain paalupaikan ja suvereenin kisavoiton jälkeen voidaan kysyä, että kukas saikaan viimeisen naurun? Bottas toki hyötyi Sebastian Vettelin stumppauksesta ilmaisen sijan startissa, mutta saksalaisen Ferrarin kiertämisen jälkeenkin hän ehti vielä hyvällä marginaalilla Charles Leclercin edelle kärkeen. Loistavaa tekemistä läpi viikonlopun ja uran ensimmäinen ykköstila suomalaisille niin rakkaassa Suzukassa!
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Mercedes
Kesätauon jälkeinen järkytys Ferrarin noususta sarjan nopeimmaksi talliksi ei ole vieläkään ohi – siitä osoituksena italialaisten jälleen valtaama eturivi – mutta Mercedes on onnistunut ainakin komeasti vahinkojen minimoimisessa. Yllättävä, liki lahjana tullut kaksoisvoitto Venäjällä, ja nytkin käytiin lähellä ykkös- ja kolmossijoilla. Valtteri Bottas oli oikea mies varmistamaan Mercedekselle kuudennen peräkkäisen merkkimestaruuden, sillä hänhän juuri on joutunut tiimin eteen uhrautumaan jälleen kerran.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Sebastian Vettel
Sebastian Vettelin niskoitteleva käytös Venäjän F1-kisassa aiheutti pahaa verta Ferrari-kuskien välille ja italialaismedialle jälleen yhden syyn julistaa saksalaismestarin ura päättyneeksi. Nyt Vettel vastasi upealla aika-ajolla, jossa hän vielä paransi omaa kärkiaikaansa ja valtasi paalupaikan Charles Leclercin nenän edestä. Umpisurkea startti aavistuslähtöineen jää ainoaksi miinukseksi viikonlopusta, mutta kokonaisuutena Vettel antoi itsestään jälleen todellisen taistelijan kuvan. Ferrari oli fiksusti varautunut Lewis Hamiltonin viimeiseen iskuyritykseen, ja Vettel kaivoi lisätehoilla tarvittavat erot britin karistamiseen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Alexander Albon
Red Bullin kuskivalinta ensi kaudeksi näytti kyllä varsin selvältä peliltä jo ennen moottorivalmistajansa Hondan kotikisaa, mutta nyt siitä ei varmasti ole kenellekään epäselvyyksiä. Alex Albon tykitti aika-ajossa tuhannesosilleen samaan aikaan tallikaverinsa Max Verstappenin kanssa – teko, joka olisi ollut edeltäjä Pierre Gaslyn kohdalla täyttä utopiaa alkukauden kisoissa. Siihen perään thaimaalainen rynnisti kisassa neljänneksi pieniä osumia kaihtamatta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. Carlos Sainz
Lähtöruudut neljässä edellisessä kisassa: 7–7–5–7. Edellisessä kisassa kuudes ja nyt viides. McLaren-kuski Carlos Sainz on tehnyt selväksi, kuka on tällä hetkellä kolmen huipputallin ulkopuolelta kovimmassa vedossa. Espanjalainen nousi tällä Suzukan suorituksellaan jo MM-sarjan kuudennelle sijalle.
FLOPIT:
1. FIA:n tutkinnat
Ruutulippua näytettiin autoille jostain syystä jo kierrosta ennen kuin Valtteri Bottas ehti kisassa maaliviivalle asti, mutta tästä ennakoinnista huolimatta lopullisia tuloksia saatiin jälleen odottaa yli neljä tuntia kisan virallisen päättymisen jälkeen. Tai oikeastaan niiden vahvistamiselle sovitaan erikseen päivämäärä, koska Racing Pointin protesti Renault’n automaattisesta jarrubalanssijärjestelmästä vaatii kunnon asiantuntijalausunnot ennen tuomioita. Lajin teknisyys ja yksityiskohtiin pureutuminen vetää urheilullisuudelta maton alta kerta toisensa jälkeen. Mutta silti soisi ainakin urheilullisten päätösten tulevan nopeasti hoidetuksi. Nyt tuomaristo ilmoitti, ettei Charles Leclercin ja Max Verstappenin kolarista tule tutkintaa, mutta silti Leclerc sai kisan jälkeen kaksi rangaistusta samasta tapauksesta!
2. Charles Leclerc
Leclerc toki ansaitsi rangaistuksensa päästettyään laiskalla ratin kääntämisellä autonsa päin Verstappenia. Neljän peräkkäisen paalupaikan jälkeen Leclerc tuntui kumman horjutetulta niin aika-ajossa kuin kisan startissa. Hän teki kyllä hyvän nousun MM-pisteille kolarinsa jälkeen, mutta tämä viikonloppu jätti Ferrarin ihmepojan kohdalta vaihteeksi kasvamisen varaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Alfa Romeo
Kerta pari menee vielä hetkellisen ailahtelun piikkiin, mutta jo viidennessä kisassa peräkkäin saatu surkea tulos alkaa olla jo ison huolestumisen paikka. Kimi Räikkönen oli selvästi ymmällään Suzukan jälkeen, vaikka tästä odotettiin viimeinkin hetkeä, jolloin Alfa Romeo saa selvyyden autoaan riivanneista ongelmista. MM-sijoitus on valahtanut kahdeksanneksi, ja ero edellä oleviin Racing Pointiin ja Toro Rossoon on venynyt jo pariinkymmeneen pisteeseen. Sitä ei tavoiteta alle piste per kisa -tahdilla, jolla Alfa tällä hetkellä matelee.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Lewis Hamiltonin radioviestintä
Lewis Hamilton on monesti onnistunut kirittämään Mercedestä epäilevillä taktiikkakysymyksillään, mutta tällä kertaa toistuvat inttämiset siitä, miksi Mersu ei laittanut hänelle keskikovien sijaan kovia renkaita, alkoivat olla vainoharhaisen kontrollifriikin toimintaa. Ihmetyttää aina, kuinka helposti Hamiltonin pakka voikaan levitä pienistäkin vastoinkäymisistä, vaikka hän olisi rikkonut viimeisetkin Michael Schumacherin F1-ennätyksistä. Voi kunpa Valtteri Bottas pystyisi hyödyntämään tämän ominaisuuden tallikaverissaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. Robert Kubica
Eron voi hoitaa monella tapaa. Robert Kubica ei ilmeisesti ole niitä miehiä, jotka purevat hiljaa hammasta ja "eroavat ystävinä". Puolalainen on aloittanut jo hiukan surulliselta vaikuttavan kampanjan, jossa hän paljastaa pahoissa rahavaikeuksissa olevan tallinsa Williamsin yksityisasioita ja syyllistää tiimijohtoa nuoren George Russellin suosimisesta vähien osien jakamisessa. Ja perään hän rusikoi itse autonsa seinään heti aika-ajon alkuun.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.