Viidettä vuotta jatkuva talouskriisi on vaarassa romuttaa perinteisen italialaisen ruokavalion. Välimeren ruokavaliohan perustuu tuoreisiin ja laadukkaisiin raaka-aineisiin ja hyvälaatuisen oliiviöljyn käyttöön.
Ruoan hinnan noustessa ja säästöjen huvetessa yhä useammat joutuvat nyt kuitenkin kiristämään vyötä. Usein se tarkoittaa sitä, että ruokalistalta karsitaan juuri niitä raaka-aineita joista Välimeren ruokavalio on kuuluisa, eli tuoretta lihaa, kalaa, vihanneksia, hedelmiä ja ekstra-neitsytoliiviöljyä.
Myös ruoan laadusta tingitään. Pienet myymälät, leipomot ja lihakaupat ovat pulassa kun ihmiset valitsevat mieluummin ketjumarketin halvemmat ja heikompilaatuiset tarjoustuotteet.
Pastan kulutus sen sijaan on lisääntynyt entisestään, onhan se helppo ja halpa tapa saada vatsa täyteen.
Työpaikoille eväät
Myös ravintolat joutuvat kärsimään talouskriisistä. Ulkona syömistä rakastavat italialaiset järjestävät nyt yhä useammin illallisia kotona ystävien tai sukulaisten kanssa.
Muutos näkyy myös työpaikoilla. Sen sijaan että työntekijät menisivät lounasravintolaan, monet tuovat nyt eväät kotoa. Naistenlehdissäkin kerrotaan jo, miten koostaa eväsboksi niin, että se on sekä terveellinen että täyttävä.
Kotona kokkaamisen lisääntyminen sopii hyvin yhteen nykyisen ruoanlaittotrendin kanssa. Ruoka on aina ollut italialaisille tärkeää, mutta erilaisten kokkiohjelmien ja ruoanlaittoon keskittyvien nettisivujen ja lehtien suosio on viime vuosina räjähtänyt käsiin.
Sodanaikaiset reseptit käyttöön
Kriisin edetessä ruoanlaitto kiinnostaa Italian kotitalouksissa entistä enemmän ja monet italialaiset ovat rahapulan myötä palanneet juurilleen. Isoäitien sodanaikaiset reseptit on otettu taas käyttöön. Monet tekevät kotona erilaisia säilykkeitä, pizzaa, leipää ja leivonnaisia. Se taas näkyy kananmunien, jauhon ja voin kasvaneena kulutuksena.
Koska ruokaa ostetaan aiempaa vähemmän ja aiempaa useammin, sitä myös heitetään aiempaa vähemmän roskiin.
Italialaiset myös taistelevat kovasti ruokakulttuurinsa rapautumista vastaan. Markkinatutkimusta tekevän Nielsenin tuoreen tutkimuksen mukaan 64 prosenttia italialaisista ei ole valmis luopumaan hyvästä ruoasta. He säästävät mieluummin jostain muusta, esimerkiksi vaatteista.
Italian viljelijöiden etujärjestön Coldirettin mukaan italialaiset ovatkin jakautumassa kahtia: niihin, jotka joutuvat tinkimään ruoasta ja niihin, jotka kriisinkin keskellä panostavat ruoan laatuun ja eettisyyteen. He ostavat entistä enemmän luomua, lähiruokaa ja paikallisia erikoisuuksia.
MTV3 - Jenni Meronen, Rooma