Italian hallituksen tuore lakiasetus vähentää järjestöjen pelastuslaivojen läsnäoloa merillä, kertoo Lääkärit Ilman Rajoja.
Italian presidentti Sergio Mattarella kirjoitti toinen päivä tammikuuta asetuksen, joka edellyttää, että järjestöjen pelastusalusten täytyy palata satamaan jokaisen pelastustoimen jälkeen.
Tavallisesti alukset suorittavat usean päivän aikana monia pelastuksia ja vievät pelastetut vasta sitten maihin.
Satamassa käyminen pelastustoimien jälkeen viivästyttää uusia pelastuksia ja aiheuttaa näin kuolemia.
Satamaan täytyy mennä, vaikka aluksen kapteeni olisi tietoinen merihädässä olevista. Kansainvälinen meripelastussopimus kuitenkin velvoittaa kapteenin pelastamaan merihädässä olevat ihmiset välittömästi.
Lääkärit Ilman Rajoja Suomen osaston viestintäpäällikön Kaisa Väkiparran mukaan tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Italian hallitus yrittää vaikeuttaa järjestöjen toimintaa merellä.
– Järjestöjä ja niiden työntekijöitä on kriminalisoitu ja häiritty jo vuosia. Suurin huoli on tietysti niistä ihmisistä, jotka jäävät merelle ilman apua, Väkiparta sanoo.
Italia on viime aikoina osoittanut järjestöjen aluksille useasti satamia, jotka voivat sijaita jopa neljän päivän päässä aluksen sijainnista.
Väkiparran mukaan muutosten tavoitteena on pitää pelastusalukset pitkään poissa pelastusalueelta ja vähentää niiden kykyä auttaa hädässä olevia ihmisiä.
– Pelastusalusten vähäisempi läsnäolo merellä johtaa väistämättä yhä useampien ihmisten hukkumiseen, Väkiparta sanoo.
Uusi asetus velvoittaa järjestöt myös keräämään aluksille pelastetuilta ihmisiltä henkilötiedot sekä tieto siitä, aikooko pelastettu hakea kansainvälistä suojelua. Nämä tiedot tulee jakaa viranomaisten kanssa.
– Kansainvälistä suojelua haetaan valtiolta, ja heidän velvollisuutensa on käynnistää tämä prosessi. Aluksilla on ensisijaista turvata ihmisten välittömät tarpeet, ja vasta kun ihmiset ovat päässeet turvallisesti maihin, on turvapaikkahakemusten aika, Kaisa Väkiparta painottaa.