Eteläisellä Itämerellä on havaittu merkkejä laajasta satelliittipaikannusverkon eli gps-järjestelmän häirinnästä.
Ruotsin eteläkärjestä Itämeren yli Puolaan ulottuvaa häiriöaluetta voi seurata avointen lähteiden gps-dataa keräävältä GPSjam-sivustolta.
Lentoyhtiö Finnair vahvistaa STT:lle sillä olevan joitakin havaintoja gps-häirinnästä eteläisen Itämeren, Ruotsin eteläkärjen ja Puolan yllä.
Yhtiön mukaan ilmiö ei vaikuta lentoturvallisuuteen, sillä lentokoneen navigointijärjestelmä tunnistaa gps-häirinnän nopeasti ja koneessa on useita vaihtoehtoisia järjestelmiä navigointiin.
– Lentäjämme ovat myös hyvin tietoisia mahdollisesta gps-häirinnästä eri alueilla, Finnairin viestinnästä kertoo STT:lle sähköpostitse.
Nyt havaittu häirintä ei ole vaikuttanut Finnairin lentojen aikatauluihin tai reitityksiin, yhtiö kertoo.
Laaja GPS-häiriöalue ulottuu Ruotsin eteläkärjestä Puolaan.GPSJam
"Viittaa siihen, että kyseessä ei olisi Venäjä"
Avointen lähteiden dataa sosiaalisessa mediassa seuraavat käyttäjät pitävät nyt nähtyä gps-häirintää poikkeuksellisen laajana.
Viestipalvelu X:ssä (entinen Twitter) havainnoistaan kertovan John Wisemanin mukaan nyt nähty häirintä on Itämeren alueen laajinta viimeisen vajaan kahden vuoden ajalta, jona hän on dataa kerännyt.
– En tiedä, mikä kaiken tämän häirinnän aiheuttaa. En usko, että kyseessä olisi avaruussää, ja Puolan yllä oleva kuvio viittaa minusta siihen, että kyseessä ei (kerrankin) olisi Venäjä, Wiseman arvuutteli ilmiön syitä.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ilmailusta vastaava johtaja Jari Pöntinen kertoo STT:lle, ettei Traficomin tietoon ole toistaiseksi tullut havaintoja alueen gps-häirinnästä.
Ulkomailta tulevien havaintojen saapumisessa Suomen viranomaisten tietoon voi kuitenkin olla useamman vuorokauden viive.
Eteläisen Itämeren gps-häirinnän havainnoista kertoi aiemmin Verkkouutiset.