Eteläisellä Itämerellä on havaittu merkkejä laajasta satelliittipaikannusverkon eli gps-järjestelmän häirinnästä.
Ruotsin eteläkärjestä Itämeren yli Puolaan ulottuvaa häiriöaluetta voi seurata avointen lähteiden gps-dataa keräävältä GPSjam-sivustolta.
Lentoyhtiö Finnair vahvistaa STT:lle sillä olevan joitakin havaintoja gps-häirinnästä eteläisen Itämeren, Ruotsin eteläkärjen ja Puolan yllä.
Yhtiön mukaan ilmiö ei vaikuta lentoturvallisuuteen, sillä lentokoneen navigointijärjestelmä tunnistaa gps-häirinnän nopeasti ja koneessa on useita vaihtoehtoisia järjestelmiä navigointiin.
– Lentäjämme ovat myös hyvin tietoisia mahdollisesta gps-häirinnästä eri alueilla, Finnairin viestinnästä kertoo STT:lle sähköpostitse.
Nyt havaittu häirintä ei ole vaikuttanut Finnairin lentojen aikatauluihin tai reitityksiin, yhtiö kertoo.
"Viittaa siihen, että kyseessä ei olisi Venäjä"
Avointen lähteiden dataa sosiaalisessa mediassa seuraavat käyttäjät pitävät nyt nähtyä gps-häirintää poikkeuksellisen laajana.
Viestipalvelu X:ssä (entinen Twitter) havainnoistaan kertovan John Wisemanin mukaan nyt nähty häirintä on Itämeren alueen laajinta viimeisen vajaan kahden vuoden ajalta, jona hän on dataa kerännyt.
– En tiedä, mikä kaiken tämän häirinnän aiheuttaa. En usko, että kyseessä olisi avaruussää, ja Puolan yllä oleva kuvio viittaa minusta siihen, että kyseessä ei (kerrankin) olisi Venäjä, Wiseman arvuutteli ilmiön syitä.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ilmailusta vastaava johtaja Jari Pöntinen kertoo STT:lle, ettei Traficomin tietoon ole toistaiseksi tullut havaintoja alueen gps-häirinnästä.
Ulkomailta tulevien havaintojen saapumisessa Suomen viranomaisten tietoon voi kuitenkin olla useamman vuorokauden viive.
Eteläisen Itämeren gps-häirinnän havainnoista kertoi aiemmin Verkkouutiset.