Itämerellä on varauduttava myös meriliikenteen haittaamiseen – "Yksi kaksi ollaankin sitten aseellisessa konfliktissa"

6:24img
Kaasuputkeen on voinut osua ankkuri, arvioidaan Hybridiosaamiskeskuksesta
Julkaistu 11.10.2023 18:00
Toimittajan kuva

Lala Ylitalo

lala.ylitalo@mtv.fi

Itämeri on erittäin herkkä hybridivaikuttamiselle Venäjän vapaan liikkumisoikeuden takia, arvioi hybridiuhkien asiantuntija.

Itämerellä sunnuntaina vahingoittuneiden kaasuputken ja tietoliikennekaapelin aiheuttajasta ei ole vielä tietoa, eikä sitä halua spekuloida myöskään Euroopan hybridiosaamiskeskuksen asiantuntija Jukka Savolainen

Itämeri on Savolaisen mukaan kuitenkin herkkä alue hybridivaikuttamiselle Venäjän vapaan liikkumisoikeuden takia. Ja keinot voivat olla monet.

– Meillä on 15 erilaista skenaariota keskuksessa, että kyllä siinä on valinnanvaraa nostaa jännitettä tai saada haitattua kauppayhteyksiä, jos nyt vaikka Venäjä päättää sellaisia käyttää, Savolainen kertoo.

133762489

Rajavartioston alus Turva partioi tänään Itämerellä lähellä kaasuputken vaurioitumispaikkaa.

Savolaisen mukaan Itämerellä on varauduttava putkien tai kaapeleiden vahingoittamisen lisäksi myös muun muassa meriliikenteen häiriöihin.

– Voi tapahtua vahinkoja meriliikenteelle tai meriliikenteen haittaamista sotaharjoituksilla, Savolainen kertoo.

– Erilaisia provokaatioita, jotka voivat johtaa aika vaarallisiin tilanteisiin kansainvälisen oikeuden kannalta. Eli järjestetään joku alusten yhteentörmäys ja varoituslaukauksia ja outo tilanne. Yksi, kaksi ollaankin sitten aseellisessa konfliktissa, joka muuttaa sitä oikeudellista kehystä niin, että voimankäyttö tulee yhtäkkiä sallituksi, hän jatkaa. 

Lue myös: Nämä alukset liikkuivat Balticconnectorin vaurioitumispaikalla

Eurooppaan tarkempaa meriliikenteen seurantaa

Euroopassa tulisi Savolaisen mukaan lisätä satelliittitiedustelua vesistöjen turvaamiseen. Satelliittikuvaa voitaisiin verrata AIS-järjestelmän havainnoimiin aluksiin, jotta tunnistettaisiin paremmin alukset, joita tutka ei havaitse. 

– Pitäisi olla tiimi, joka katsoisi koko Euroopan osalta lähivesiä ja talousvyöhykkeitä, jotka ovat kaukana rannikolta. Sitten kun löytyisi alus, jolla on tämä AIS-transponderi sammutettu ja satelliitissa näkyy alus, sellainen otettaisiin tarkkaan seurantaan, Savolainen sanoo. 

Hän uskookin Naton ja Euroopan komission lisäävän meriliikenteen seurantaa. 

Lue myös: Kaasuputken saattoi repiä rikki ankkuri, mutta nämä yksityiskohdat herättävät suuria kysymyksiä

Asian Ytimessä -ohjelmassa tänään lisää Jukka Savolaisen näkemyksiä kello 21.00 MTV3-kanavalla ja MTV Katsomossa.

Tuoreimmat aiheesta

Itämeri