Itämeri on erittäin herkkä hybridivaikuttamiselle Venäjän vapaan liikkumisoikeuden takia, arvioi hybridiuhkien asiantuntija.
Itämerellä sunnuntaina vahingoittuneiden kaasuputken ja tietoliikennekaapelin aiheuttajasta ei ole vielä tietoa, eikä sitä halua spekuloida myöskään Euroopan hybridiosaamiskeskuksen asiantuntija Jukka Savolainen.
Itämeri on Savolaisen mukaan kuitenkin herkkä alue hybridivaikuttamiselle Venäjän vapaan liikkumisoikeuden takia. Ja keinot voivat olla monet.
– Meillä on 15 erilaista skenaariota keskuksessa, että kyllä siinä on valinnanvaraa nostaa jännitettä tai saada haitattua kauppayhteyksiä, jos nyt vaikka Venäjä päättää sellaisia käyttää, Savolainen kertoo.
Savolaisen mukaan Itämerellä on varauduttava putkien tai kaapeleiden vahingoittamisen lisäksi myös muun muassa meriliikenteen häiriöihin.
– Voi tapahtua vahinkoja meriliikenteelle tai meriliikenteen haittaamista sotaharjoituksilla, Savolainen kertoo.
– Erilaisia provokaatioita, jotka voivat johtaa aika vaarallisiin tilanteisiin kansainvälisen oikeuden kannalta. Eli järjestetään joku alusten yhteentörmäys ja varoituslaukauksia ja outo tilanne. Yksi, kaksi ollaankin sitten aseellisessa konfliktissa, joka muuttaa sitä oikeudellista kehystä niin, että voimankäyttö tulee yhtäkkiä sallituksi, hän jatkaa.
Lue myös: Nämä alukset liikkuivat Balticconnectorin vaurioitumispaikalla
Eurooppaan tarkempaa meriliikenteen seurantaa
Euroopassa tulisi Savolaisen mukaan lisätä satelliittitiedustelua vesistöjen turvaamiseen. Satelliittikuvaa voitaisiin verrata AIS-järjestelmän havainnoimiin aluksiin, jotta tunnistettaisiin paremmin alukset, joita tutka ei havaitse.
– Pitäisi olla tiimi, joka katsoisi koko Euroopan osalta lähivesiä ja talousvyöhykkeitä, jotka ovat kaukana rannikolta. Sitten kun löytyisi alus, jolla on tämä AIS-transponderi sammutettu ja satelliitissa näkyy alus, sellainen otettaisiin tarkkaan seurantaan, Savolainen sanoo.
Hän uskookin Naton ja Euroopan komission lisäävän meriliikenteen seurantaa.