Itäradan linjausvaihtoehtojen kustannusarvio 1,6–3 miljardia – suunnitellaan suurnopeusjunille

LK 31.1.2024 Junaliikennettä Helsingin Pasilan kohdalla 29. tammikuuta 2021.
Junaliikennettä Helsingin Pasilan kohdalla 29. tammikuuta 2021.Lehtikuva
Julkaistu 31.01.2024 14:09(Päivitetty 31.01.2024 14:37)

MTV UUTISET – STT

Keravalta Porvoon kautta Kouvolaan kaavaillun Itäradan linjausvaihtoehtojen kustannusarvio on 1,6–3 miljardia euroa, selviää Itärata Oy:n tiedotteesta. 

Kustannuksiin vaikuttava merkittävin tekijä on radalle suunniteltujen tunneleiden kokonaispituus.

Edullisimmassa vaihtoehdossa ei ole mukana maanalaista asemaa Keravalla ja Porvoossa. 

Kalleimmassa vaihtoehdossa maanalainen asema rakennettaisiin Porvooseen ja asemavaraus Keravalle. Nyt valmistuneessa selvityksessä tarkasteltiin useita eri ratalinjauksia.

Itäradan on tarkoitus lähteä Lentoradan erkanemispaikasta. Lentorata on ratahanke, jota on suunniteltu Helsingin Pasilasta lentokentän kautta Keravan Kytömaalle. 

Itäradan rakentamisen ensimmäinen edellytys on, että Lentorata rakennetaan.

Itärataa suunnitellaan ensisijaisesti nopeaksi henkilöliikenneradaksi, joka on kaksiraiteinen ja sillä liikennöisivät 300 kilometriä tunnissa kulkevat suurnopeusjunat.

Ratayhtiön tiedotteesta huomautetaan, että ratalinjauksella ympäristöolosuhteet vaihtelevat suuresti. Paikoin rata kulkisi rakennetussa kaupunkiympäristössä ja osin jokien yli, metsässä ja pellolla.

Itäradan suunnitteluvaihe kestää kuluvan vuosikymmenen vaihteeseen, ja liikennöinti mahdollisesti rakennettavalla radalla voisi alkaa 2030-luvun lopulla.

Lue myös: Purra kommentoi nyt jääviyttään hallituksen ratahankkeissa: "Monet ovat esteellisiä, jos tulkinta on tämä"

Junayhteyden toteutuminen Suomesta Ruotsiin lähempänä kuin koskaan

USU: Junaliikenteeseen merkittäviä katkoja ensi kesänä

Tuoreimmat aiheesta

Junat