Etelä-Suomeen suunniteltujen junayhteyksien kehittäminen etenee, mutta matkustajat pääsevät raiteille aikaisintaan 2030-luvulla, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd.)
Hallitusohjelmassa ratahankkeista on erikseen nostettu esille päärata, Helsingistä länteen eli Turkuun päin suuntautuva rata sekä Helsingistä itään suuntautuva ratahanke.
Tunnin mittaisille ratayhteyksille Helsingistä Tampereelle sekä Helsingistä Turkuun halutaan nyt perustaa hankeyhtiöitä, joissa on mukana sekä valtio että kuntia.
Neuvottelut perustamisesta tullaan käymään syksyn aikana, ja niissä on osallisena myös valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.).
Yhtiöiden rahoitus tulee 51 prosentin verran valtiolta ja 49 prosentin edestä muilta osakkailta, käytännössä kunnilta sekä Helsinki-Vantaan lentokentästä vastaavalta Finavialta.
Molempien hankkeiden suunnitteluun olisi Marinin mukaan saatavissa EU-rahoitusta, joka pienentäisi sekä valtion että kuntien osuutta.
Miljardiluokan hankkeita
Suunnitteluun mukaan lähtevät kunnat eivät sitoudu itse hankkeiden rahoittamiseen.
Turun tunnin junan hankkeen kustannusarvio on 2,4–2,8 miljardia euroa, ja Tampereen tunnin junan hintalappu olisi noin 5,5 miljardia euroa. Hankkeeseen sisältyy myös niin sanottu lentorata, nopeampi yhteys Helsingin keskustan ja Helsinki-Vantaan lentokentän välillä.
– Liikennöinti radoilla voi alkaa aikaisintaan 2030-luvulla, Marin sanoi tiedotustilaisuudessa.
Itäradan reitistä useita vaihtoehtoja
Oma lukunsa on itärata, jonka osalta liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt selvityksen. Toistaiseksi ei ole varmaa, mitä kautta Helsingistä itään suuntautuva rata kulkisi.
Vaihtoehtoja olisi ainakin rantarata Kotkaan tai yhteys Porvoon ja Kouvolan kautta.
Yksi mahdollisuus on myös Lahden kautta kulkevan nykyisen yhteyden kohentaminen.
– Selvityksen itäradan linjauksista on tarkoitus valmistua ensi kesänä, Marin kertoi.
– Itäistä yhteyttä ei ole unohdettu. Se on eri aikataulussa [kuin Turun ja Tampereen tunnin junat], Marin sanoi.
Budjettiriihessä pöydällä useita ratayhteyksiä
Kunnianhimoisempien ratahankkeiden ohessa liikenne- ja viestintäministeriössä on haluja myös kevyempiin rataremontteihin.
Marinin mukaan ministeriö on esittänyt ensiviikkoiseen hallituksen budjettiriiheen ratayhteyksien parantamista Seinäjoen ja Vaasan, Tampereen ja Jyväskylän sekä Tampereen ja Porin välillä.