MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Itävallan osakilpailussa nähtiin yksi viime vuosien jännittävimmistä voittotaisteluista, mutta niin vain FIA onnistui venyttämään lopullisen tuloslistan julistuksen tuntien päähän ruutulipusta.
LUE MYÖS NÄMÄ:
Tuomio viimein julki: Max Verstappen saa pitää voittonsa – Ferrarin valitukset hylättiin tuomaristossa
Ferrari-pomolta upeita sanoja kohutusta Max Verstappen -päätöksestä – "Oikein lajille"
Mika Salolta paljastus F1-kulisseista: Kimi kävi kuumana ja vaati rangaistusta – Hamilton kärähti valehtelusta
Max Verstappen katkaisi Red Bullin kotiradalla Mercedeksen kymmenen kisan voittoputken ohitettuaan toisen 21-vuotiaan sankarin, Ferrarin Charles Leclercin kaksi kierrosta ennen maalia.
Valtteri Bottas oli Mercedeksellä kolmas ja onnistui kaventamaan viidenneksi sijoittuneen tallikaverinsa Lewis Hamiltonin MM-johdon 31 pisteeseen.
Tällä kertaa nostamme esiin vain yhden flopin, joka ansaitsee tulla käsitellyksi kunnolla. Jutun videolla C Moren F1-tiimin Niki Juusela, Mika Salo ja Ossi Oikarinen saavat tehdä selkoa viikonlopun muista onnistujista ja epäonnistujista.
FLOPPI:
Tämä on nyt se piste, josta on viimein käännyttävä takaisin. F1-kisa ei voi olla tapahtuma, josta hurmioitunut yleisö joutuu lähtemään täydellisen moottoriurheilujuhlan jälkeen kotiin tietämättä, kuka kilpailun oikeasti voitti.
Kansainvälinen autoliitto otti Ferrarin huomautuksen pakottamana Max Verstappenin voitto-ohituksen tutkintaansa ja sai kolmen tunnin vatvomisen jälkeen julki tiedon, että tuloslista pysyy voimassa. Tämän takia toinen puoli itsensä tukevaan humalaan juoneista hollantilaisfaneista joutuu aamulla kysymään kavereiltaan, miten Maxin muuten lopulta kävi kabinetissa.
Kilpailun on oltava rehtiä, mutta F1-tuomaristossa on otettava viimein pallo haltuunsa ja tehtävä tällaisissa tapauksissa päätökset nykyistä nopeammin ja itsevaltaisemmalla otteella. Ei tässä nyt kaivata takaisin sellaista junttaa, jolla Jean-Marie Balestre FIA:a johti 1980-90-lukujen taitteessa, mutta valtikka on saatava takaisin lajiliitolle.
Olkoot sitten vaikka valitustuomioistuin se viimeinen linnake, jossa tuomiot kumotaan kuukautta myöhemmin, mutta tällaista farssia ei saa enää järjestää. Niillä F1 ampuu vain itseään jalkaan samalla rikkinäisellä revolverilla, jolla se on niin monesti aiemminkin itseään vahingoittanut.
Ja oma vastuu tästä on myös kuskeilla ja tiimeillä. Tuomaristo on opettanut heidät siihen, että jokainen inahdus tiimiradiossa johtaa tutkintaan. Kuljettajista on tullut herkkähipiäisiä primadonnia, jotka ajavat ensin itsensä vaikeaan asemaan, väistävät sitten radan ulkopuolelle ja heittäytyvät maahan pitelemään polvea.
Tämän leikin on loputtava.