Ja taas mennään: Saksalaisvalmistaja epäilee itseään päästöhuijauksesta – tällä kertaa kyse bensamoottoreista

Saksalaisen Porschen vanhoissa malleissa epäillään päästöhuijausta. Valmistaja on käynnistänyt sisäisen tutkinnan ja kertoo tekevänsä yhteistyötä viranomaisten kanssa.

Volkswagen-konserniin kuuluva urheiluautovalmistaja Porsche kertoo käynnistäneensä kesäkuussa sisäisen tutkinnan liittyen havaitsemiinsa päästöepäselvyyksiin. Se on informoinut havainnoistaan myös viranomaisia, jotka ovat aloittaneet omat selvityksensä.

Saksalaisen Bild am Sonntagin mukaan mahdolliset laittomuudet koskevat bensiinimoottoreita, joita on käytetty vuosina 2008–2013 muun muassa Panamerassa sekä 911:ssä. Ongelmat eivät koske nykyisiä tuotantomalleja. Huijausepäilyt kohdistuvat sekä ohjelmistoihin että fyysisiin komponentteihin.

Tutkimukset ovat parhaillaan käynnissä, ja niiden tiimoilta on kuulusteltu työntekijöitä ja tutkittu satoja tuhansia sähköposteja todisteiden löytämiseksi.

Saksalaisvalmistaja kertoo tekevänsä läheistä yhteistyötä viranomaisten kanssa tapauksen selvittämiseksi.

Dieselskandaali tuoreessa muistissa

Volkswagen-konsernin vuonna 2015 paljastunut päästöskandaali kosketti myös Porschea. Kaikkiaan huijausohjelmistoja oli käytetty noin 11 miljoonassa konsernin dieselautossa. Porsche sai maksettavakseen 535 miljoonan euron sakot.

Porsche ilmoitti pari vuotta sitten lopettavansa dieselautojen kehityksen ja keskittyvänsä jatkossa vain bensa- ja sähköautoihin. Näistä jälkimmäisenä mainittuihin 6 miljardia euroa vuoteen 2022 mennessä investoivan saksalaismerkin myynnistä vain 12 prosenttia tuli vuonna 2017 dieselautoista.

– Urheiluautovalmistajana, jolle diesel on aina ollut kakkosvaihtoehto, olemme tulleet päätökseen, että haluamme tulevaisuutemme olevan diesel-vapaa, toimitusjohtaja Oliver Blume totesi vuonna 2018.

Vuonna 2018 Porsche kutsui takaisin noin 60 000 diesel-Macania ja -Cayennea niiden moottorinohjausyksiköissä olleiden kiellettyjen toimintojen vuoksi.

Lue myös:

    Uusimmat