Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) ja jäänmurtajayhtiö Arctia Shipping pitävät jäänmurtajalakon tukilakkouhkaa täysin suhteettomana.
Suomen Konepäällystöliitto syyttää puolestaan EK:ta painostuksesta.
Merimies-Unioni ja Konepäällystöliitto kertoivat tiistaina, että jäänmurtajalakko voi laajeta kiirastorstaina ulkomaanliikenteessä oleviin rahtialuksiin.
– Onhan tämä uhka aivan kohtuuton. Puhutaan pienestä ryhmästä palkansaajista. Toisessa vaakakupissa on käytännössä Suomen pysäyttäminen. Eihän siinä ole minkäänlaista mittasuhdetta, sanoo Arctia Shippingin henkilöstöjohtaja David Lindström.
EK:n työmarkkinajohtaja Ilkka Oksala ei ota kantaa itse kiistaan, mutta on mahdollisesta tukilakosta erittäin huolestunut. Hänen mukaansa on täysin suhteetonta, että pientä joukkoa koskeva työkiista uhkaa pysäyttää ulkomaankaupan.
Oksalan mukaan jo pelkkä tukilakon uhka aiheuttaa tappioita suomalaisyrityksille.
– Jo nyt alkaa tulla kyselyitä, mikä on meidän toimintavarmuutemme, jos lakko toteutuu, Oksala sanoi STT:lle.
Hänen mukaansa EK:ssa on alettu jo tehdä arviota mahdollisen lakon vaikutuksista yrityksille.
Konepäällystöliiton toiminnanjohtaja Leif Wikström vastaa, että EK vaikuttaa taustalla, ettei jäänmurtajille tehtäisi yleissitovaa työehtosopimusta. Hän pitää neuvottelutilannetta täysin mahdottomana.
– Mitään ei tapahdu, koska siellä on ilmeisesti EK painamassa toisesta päästä, Wikström sanoo.
Kiistaa yleissitovuudesta
Merimies-Unioni ja Suomen Konepäällystöliitto ovat neuvotelleet jäänmurtajia koskevasta työehtosopimuksesta jo yli kaksi kuukautta, viimeiset kuusi viikkoa valtakunnansovittelijan johdolla. Jäänmurtajalakko alkoi 12. maaliskuuta.
Mahdollinen tukilakko koskisi myös matkustaja-aluksia, jos niissä kuljetetaan rahtia. Laivat eivät kuitenkaan ole lakon piirissä, jos niiden autokansilla kuljetetaan vain henkilö- ja linja-autoja.
Lindström kiistää, että Arctia Shipping vastustaisi yleissitovuutta. Hänen mukaansa yritys päinvastoin pyrkii saamaan jäänmurtajille merenkulkualan yleissitovan työehtosopimuksen.
Työntekijäpuolen mukaan lakossa on kysymys työehtosopimuksen yleissitovuuden lisäksi Arctia Shippingin ajamasta työehtojen heikentämisestä. Työntekijät syyttävät työnantajaa myös uhkailusta.