Elinkeinoelämän keskusliitto on huolissaan jäänmurtajalakon mahdollisesta laajenemisesta ja sen vaikutuksesta Suomen vientiteollisuuteen.
Suomen Merimies-Unioni ja Suomen Konepäällystöliitto julkaisivat eilen lakkouhkauksen, joka ensi viikolla kiirastorstaina toteutuessaan lopettaisi käytännössä rahtiviennin Suomen lipun alla kulkevilla laivoilla.
EK:n tämänpäiväisen vaikutusarvioinnin mukaan mahdollinen lakko tulisi maksamaan noin 80 miljoonaa euroa päivässä.
– Sen päivävaikutus olisi 80 miljoonaa. Toinen kysymys on, miten paljon lakon aikana pystyttäisiin järjestämään tuonnista ja viennistä muulla tavoin. Se jää vielä nähtäväksi, arvioi EK:n johtaja Ilkka Oksala.
Tukilakon taustalla on riita parin sadan jäänmurtajilla työskentelevän ihmisen työehtosopimuksista. Työntekijäpuoli haluaa Arctia Shippingin työehtosopimuksen koskemaan kaikkia Suomen Erikoisalusten Työnantajaliiton jäsenvarustamoja. Arctia Shipping on vastustanut yleissitovuutta.
Suomen Merimies-Unioni: Lakko herätti EK:n
Suomen Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zittingin mukaan vientiteollisuutta uhkaava lakko ei ole ylimitoittettu. Työehtosopimusriitaa on neuvoteltu kuusi viikkoa valtakunnansovittelijalla ja jäänmurtajia koskeva lakko kestänyt nyt kaksi viikkoa.
– Ei tämä ole ylimitoitettu, koska täytyy työnantajaa jotenkin painostaa näissä neuvotteluissa enemmän. Nyt ollaan kuudetta viikkoa valtakunnansovittelijan toimistolla ja meillä on pian kaksi viikkoa ollut käynnissä työtaistelutoimet. Jotakin täytyy tapahtua, ja tämä on meidän keino laittaa asiat liikkumaan, Zitting toteaa.
Elinkeinoelämän keskusliitto pelkää, että kiirastorstaina mahdollisesti alkava tukilakko aiheuttaa ongelmia jo nyt.
– Tämä tukilakko toteutuessaan vaarantaa Suomen ulkomaan kaupan, ja pelkästään jo tämä uhka, joka nyt eilen on todettu, merkitsee sitä, että viennin uskottavuus kauppakumppaneihin nähden vaaraantuu. Saati sitten jos tämä lakko toteutuu ensi torstaina. Vaikutukset ovat huomattavat, Oksala sanoo.
Suomen Merimies-Unionin mukaan lakon tarkoitus oli osittain herättää EK.
– Meiltä on nyt täältä työnantajapuolelta kerrottu sovitteluprosessin aikana, että heillä on EK:n tuki omille ajatuksilleen. Nyt tämä näyttää siltä, että tämä (lakko) kohdistuu ihan oikeaan osoiteeseen.
Työnantajapuolella oleva EK kritisoi lakkoa ylimitoitetuksi.
– Tämä on tässä se ongelma. Pienehkö työtaistelutilanne, joka koskee 200 ihmistä, tuetaan niin merkittävällä tukilakolla, joka toteutuessaan vaarantaa viennin, Oksala tuomitsee.
Lisälakot uhkaavat?
Kiirastorstaina mahdollisesti alkava lakko pysäyttäisi rahtialukset satamaan. Lisäksi matkustaja-aluksilla ei kuljeteta lakon aikana autokansilla rekkoja tai muuta rahtia.
Zittingin mukaan liitot suunnittelevat laajentavansa lakkoa entisestään jos sopua ei löydy.
– Selvää on, että myös matkustajalaivat tulevat lakon eteen jossain vaiheessa. Sitten ulkomaan lipun alla olevat alukset katsotaan erikseen.