Talven ensimmäinen suomalainen jäänmurtaja lähtee tänään Perämerelle avustustehtäviin, kertoo Väylävirasto.
Otso-nimisen jäänmurtajan on määrä lähteä liikkeelle puoli kymmenen aikaan aamulla. Murtajan on tarkoitus saapua määränpäähänsä Perämerelle Tornion, Kemin ja Oulun alueelle tiistaina.
Alus toimii jäänmurtokauden alussa Perämeren pohjoisosassa. Jäänmurtoa ei tehdä ainoastaan satamiin kulkevilla väylillä vaan myös avomerellä.
Väyläviraston mukaan talvimerenkulun kustannukset ovat Suomessa vuosittain noin 70 miljoonaa euroa. Tavallisesti kaikki Suomen satamat jäätyvät talvisin.
Viraston oman palvelulupauksen mukaan jäänmurtajien apua saa keskimäärin neljän tunnin sisällä. Viraston mukaan sillä on käytössään yhteensä kahdeksan jäänmurtajaa, joiden operoinnista vastaavat meripalveluyritykset Arctia Icebreaking ja Alfons Håkans.
Virasto päättää jäänmurron rajoituksista
Väylävirasto vastaa talvimerenkulun viranomais- ja tilaajatehtävistä sekä valtakunnallisesta koordinoinnista Suomessa. Tämän lisäksi viraston vastuulla on päättää rajoituksista, joiden perusteella jäänmurtoapua annetaan eri aluksille.
Lain mukaan Väylävirasto voi turvallisuussyistä tai liikenteen painopistealueista johtuen rajoittaa jäänmurtaja-avustuksen antamista. Rajoituksia voi antaa joko alueellisesti tai suoraan satamiin. Rajoitukset määräävät, minkälaiset alukset voivat saada apua jäänmurtoon esimerkiksi satamassa, jota rajoitukset koskevat.
Virasto päättää rajoituksista muun muassa sää- ja jääolosuhteiden sekä aluksen kantavuuden perusteella.
Tällä hetkellä Suomessa on voimassa avustusrajoituksia kahdessa satamassa eli Torniossa ja Kemissä. Huomenna rajoituksia tulee voimaan lisäksi 12 muussa satamassa, joiden joukossa on muun muassa Oulu.