Brasilian MM-jalkapallonturnauksen järjestäjät ja pääsponsorit ovat turnauksen alla joutuneet kovaan ryöpytykseen. Järjestäjiä syytetään korruptiosta ja urheiluvälinekonsernien väitetään valmistavan jalkapallovarusteita kielletyistä kemikaaleista.
Brasilian kisakaupunkien katukuvaa ovat viime päiviin asti leimanneet turnausta ja siihen liittyvää korruptiota vastustavat mielenosoitukset. Esimerkiksi Sao Paulossa on kisojen takia metrolakko.
Tähtien show
Urheilun suurtapahtumissa suurten tähtien rooli on ylivertainen; jalkapallossa ehkä enemmän kuin missään muussa lajissa. Myös Brasilian turnaus on taas Cristiano Ronaldon ja Lionel Messin kaltaisten jalkapallomiljonäärien show. Urheiluvälinekonsernien välisessä kilpailussa supertähtien käyttämä kenkä on yksi keskeisimmistä mittareista.
Adidas näyttäisi olevan tässä suhteessa altavastaaja. Lionel Messi on Adidaksen tallissa, mutta argentiinalaisen kausi on ollut kaikkea muuta kuin loistava. Nike sitävastoin voi paistatella Ronaldon ja brassitähti Neymarin loisteessa.
Jalkapalloasiantuntijat muistuttavat kuitenkin, että neljä vuotta sitten turnaus eteni aivan toisella kuin mitä ennakkoasetelmat antoivat odottaa. Saksan Thomas Müller oli kisojen maalikuningas ja jätti varmoina pidetyt ykkösnimet varjoonsa. Tämä keikaus satoi suoraan Adidaksen laariin.
Pääsponsorille Adidakselle kohu on kiusallista, kun vielä Greenpeace väittää löytäneensä kyseenalaisia kemikaaleja kaikkien valmistajien varusteista.
- Me otamme kaikkien intressiryhmien väitteet vakavasti. Me selvitämme ne perusteellisesti, mutta kaikki materiaalit, joita käytämme tuotteissamme, testataan perin pohjin ja siksi tuotteemme ovat turvallisia, Adidaksen kestävän kehityksen johtaja Frank Henke toteaa.
Laskevan liikevaihdon kanssa painiva Adidas toivoo MM-kisoista samanlaista vetoapua kuin mestareiden liigasta, jossa saksalaisvalmistajan varustama Real Madrid vei potin komeasti.
Kansainväliset urheiluvälinekonsernit kilpailevat verisesti erityisesti suurten urheilutapahtumien ympärillä miljardibisneksestä. Yhdysvaltalainen Nike varustaa enemmän jalkapallon maajoukkueita kuin Adidas, mutta saksalaiset korostavat olevansa liikevaihdolla jalkapallon ykkönen. Brasiliasta haetaan myyntipiikkiä, jolla tuo liikevaihto nousisi kahteen miljardiin.
Kestävän kehityksen periaatteiden korostaminen on yksi myyntivaltti.
- Jotkut meidän tähdistämme ovat kiinnostuneita sosiaalisista kysymyksistä, ja jotkut ympäristöasioista. He myös kysyvät niiden perään. Esimerkiksi Lionel Messiä kiinnostavat sosiaaliset ohjelmat, joita meillä on, Adidaksen johtaja Alexis Olans Haass sanoo.
Jalkapallon MM-kisat alkavat torstaina.