Jalkapallon trendikkäimmät seurat ovat vuosia pysyneet tuttuina. Real Madridin, Barcelonan ja muutaman Valioliiga-joukkueen ympärillä on kuhissut julkimoita, mutta tilanne on muuttumassa.
MAINOS
Mestarien liiga suorana C Moressa
C More näyttää suorana lähetyksenä joka ikisen Mestarien liigan, Eurooppa-liigan ja La Ligan ottelun.
Ranskalaisen PSG:n tulevan kauden pelipaitaa arvuuteltaessa tuoreimmat ja luotettavimmat vihjeet ovat löytyneet perinteisten urheilun uutissivustojen sijaan catwalkeilta ja konserttilavoilta. Ensimmäinen vihje ranskalaisjätin yhteistyöstä Niken tytäryhtiö Air Jordanin kanssa tuli toukokuussa. Verkossa levisi kuvat brändin uudesta kenkämallista, jossa Eiffel-torni oli korvannut logossa aina esiintyvän, Michael Jordaniin viittaavan, koripallohahmon.
Kaksi kuukautta myöhemmin supertähti Justin Timberlake esiintyi Pariisissa mustassa takissa, jonka selkäpuolella oli suuri PSG:n logo. Elokuun lopussa kuhina yltyi entisestään, kun amerikkalaisräppäri Travis Scott esiintyi seuran pelipaidassa Ranskan keikallaan.
LUE MYÖS: Tuomas Virkkusen kommentti: Real Madrid luopuu valtikastaan, Espanja ei
Samaan aikaan PSG:n kotistadionista, Parc des Princesistä, on tullut kansainvälisten supertähtien pysähtymispaikka matkalla kaupungin läpi. Lenny Kravitz, Beyonce ja Naomi Campbell ovat vain lyhyt otanta listasta ihmisiä, joita stadionin lehtereillä on nähty viimeisten vuosien aikana.
– Pariisi seuran sijaintina auttaa asiaa selkeästi. Jos mietin markkinoijana avainsanoja Pariisin ympärille, esiin nousee esimerkiksi tyylikkyys ja kulttuuri. Markkinoinnin näkökulmasta se toimii, Urheilumarkkinointitoimisto Sports Revolutionin toimitusjohtaja Antony Marcou sanoo Bleacher Reportin mukaan.
PSG ottaa hyödyn kuuluisista kannattajistaan irti, mutta vakuuttaa suurten faniensa löytäneen seuran luonnollisella tavalla.
– Me emme pyydä heitä tekemään mitään tai pukemaan tuotteitamme ylleen. Olemme iloisia, jos niin tapahtuu, mutta meillä ei ole toimintamallia, jossa sijoitamme julkkiksiin. Sen täytyy olla orgaanista. Meissä täytyy olla tarttumapintaa itsessämme, PSG:n brändin monipuolistamisesta ja kehittämisestä vastaava manageri Fabien Allegre kertoo.
PSG:n liikehdintä kohti muotimaailmaa ei ole kaikkien mieleen. Seuran kannattajat ovat jo kritisoineet vahvasti uutta pelipaitaa syyttäen sitä liikaa hollantilaisseura Ajaxin vanhan logon mukaiseksi.
Markkinointi vaikuttaa olevan Pariisissa hallussa. Odotusarvoa vastaavat tulokset Mestarien liigassa ovat vielä tekemättä.