Maailman väestöstä lähes puolet asuu jo kaupungeissa. Tämä käy hyvin ilmi Tokiossa, sen ahtailla ja täyteen ahdetuilla kaduilla. Tokio ja sitä ympäröivät naapurikaupungit muodostavat 38 miljoonan asukkaan megakaupungin, maailman isoimman megapolin.
Tokion autonäyttelyn yhteydessä pidettiin nyt viidennen kerran tulevaisuuden kaupunkien liikkumiseen liittyvä Smart Mobility City -näyttely. Se esittelee uudenlaisia, tulevaisuuden megapoleihin sijoittuvia ajoneuvokonsepteja. Osa näistä kulkuneuvoista on yksipaikkaisia, mutta suurimmassa osassa on istumapaikka kahdelle. Näyttelyssä oli esillä erilaisia ratkaisuja moottoroiduista tuoleista ja Segwayn tapaisista moottorilaudoista aina miniautoihin.
Nämä härvelit näyttävät suomalaisin silmin aika huvittavilta, jopa leluilta. Tällaisille kulkuneuvokonsepteille on kuitenkin oikeasti kysyntää, ja kysyntä tulee vain kasvamaan. Suurkaupungeissa ei ole yksinkertaisesti enää tilaa kasvattaa liikennemääriä. Suomessa ei varsinaisesti edes tiedetä, mitä liikenneruuhka tarkoittaa.
Galleria
Yksi johtavia trendejä pienen kaupunkikulkuneuvon suunnittelussa näyttäisi olevan se, että se on peräkkäin istuttava kaksipaikkainen ja kulkee sähköllä. Tällaisia kulkuneuvoja on esitelty Tokion lisäksi jo muissa isoissa kansainvälisissä autonäyttelyissä. Vain yksi valmistaja on tuonut sellaisen kuitenkin tuotantoon. Kyseessä on tietysti Renault Twizy.
Toyota ei ole kuitenkaan kaukana perässä. Sen i-Road-konsepti on jo kenttäkokeissa maailmalla. Japanissa se on yksipaikkainen, mutta Eurooppaan on suunniteltu kaksipaikkaista versiota.
Toinen vaihtoehto kaupunkien vähenevään tilaan on se, että kulkuneuvo pystyy muuttamaan hieman muotoaan. Nyt ei puhuta mistään Transformer-autosta vaan yksinkertaisesti muuttuvasta akselivälistä. Akseliväliä kasvattamalla ajokki muuttuu tiellä vakaammaksi suuremmissa nopeuksissa, ja hiljaa ajettaessa tai parkkiin pistettäessä akseliväli kutistetaan ja samalla ajoasento muuttuu pystymmäksi. Tämä ei itse asiassa lainkaan hullumpi idea.
Se on selvä, että erilaisia ihmisten liikkumisen mahdollistavia konsepteja tarvitaan jatkossa. Fakta on myös, että ihmisten keski-ikä on jatkuvassa kasvussa. Ja iäkkäämmät ihmisetkin haluavat liikkua varmasti tulevaisuudessa muutenkin kuin rollaattorilla.
—
Jos aihe kiinnostaa, YouTubeen kannattaa kirjoittaa hakusanaksi mobility concept.
Toyota i-Road tarjoaa yksityisautoilun edut erittäin kompaktiin ja kapeaan pakettiin pakattuna:
Lyhyempiin matkoihin ahtaissa suurkaupungeissa riittää periaatteessa motorisoitu tuoli, kuten tämä Honda Uni-Cub:
Renault on avannut tietä miniautoille Twizyllä. Siitä on jopa F1-versio!
General Motors on kehittänyt kaupunkikulkuneuvoa jo pidempään yhdessä Segwayn kanssa: