Geneven autonäyttelyn pressipäivät järjestettiin tämän viikon tiistaina ja keskiviikkona. Listasimme alkuvuoden tärkeimmän autonäyttelyn mielenkiintoisimmat sähköautot.
1. Morgan EV3 (pääkuvassa)
Kun perinteinen Morgan päättää tehdä 3-pyöräisestä Wheeleristään pelkällä sähköllä käyvän version, mielikuvia muutetaan jo niin laajalla rintamalla, ettei sähköautoille ole enää pysäyttäjää. Takavetoinen EV3 oli esillä Genevessä “esisarjan” versiona. Se painaa alle 500 kiloa, eli pienelläkin 63-heppaisella sähkömoottorilla saadaan hyvät kyydit. Ja kun auto painaa vähän, riittävään toimintamatkaan ei tarvita superakkua. Ajomatkaksi yhdellä täyslatingilla 20 kilowattitunnin akustosta luvataan yli 200 kilometriä. EV3:n tuotanto alkaa tämän vuoden lopulla ja auton suorituskyvyn sekä hintojen luvataan olevan samalla tasolla Wheelerin kanssa.
2. Rimac Concept One
Kroatialainen Rimac ei sano monellekaan juuri mitään, mutta 4,15 metriä pitkä Rimac Concept One on ehta superauto: tehoa on luvassa neljästä sähkömoottorista yhteensä yli 1000 hevosvoimaa. Suorituskyky on komeaa katseltavaa: 0-100 km/h 2,6 sekuntia ja huippunopeus 355 km/h. Moottorit on sijoitettu auton kulmiin eli jokaisella pyörällä on oma moottorinsa. Balanssin pitäisi olla myös kunnossa alhaisen painopisteen vuoksi. Painosta 44 prosenttia on edessä ja 56 prosenttia takana. Moottoreiden maksimivääntö on 1600 Nm kierrosluvulla 0-6500. Utopiaa? Ei. Sillä Rimacin mukaan se on myynyt jo kuusi autoa. Ei kuulosta paljolta, mutta kun kokonaiserä on kahdeksan autoa, tulosta voi pitää jo hyvänä. Kaikki autot valmistetaan luonnollisesti käsityönä. Sähköautot ovat avaamassa uutta autopioneerien aikakautta, jossa pienillä pelureilla on yllättävä mahdollisuus päästä uusille apajille ennen kuin isot autovalmistajat taipuvat markkinoiden muutoksiin. Rimac on perustettu vuonna 2009. Autossa on eksoottista akkukemiaa, sillä auto on suunniteltu erityisesti ratakäyttöön. Rimacia katsellessa on harmi todeta, ettei suomalainen sähköauto Toroidion ollut esillä Genevessä.
3. Tesla Model X
Hype Teslan ympärillä jatkuu, varsinkin kun Model X on kohta kaupoissa. Teslan crossover-malli tarjoaa mielenkiintoisen vaihtoehdon sähköautoista kiinnostuneille ja osoittaa samalla sen, ettei sähköauton omistajan välttämättä tarvitse tehdä ihan hirveästi kompromisseja autonsa suhteen. Ylellinen ohjaamo, paikat seitsemälle, 90 kWh akulla ihan riittävä yli 400 kilometrin toimintamatka, ilmajousitus säädettävällä maavaralla, neliveto sekä peräkoukku tekevät Model X:stä mielenkiintoisen auton myös Suomeen. Varsinkin nyt, kun Lappia ollaan sähköistämässä kovaa kyytiä. Model Äksässä on monia sen erikoisuutta alleviivaavia ominaisuuksia: kuten esimerkiksi sähkökäyttöiset etuovet. Autoon siis käydään sisälle kuin näkymättömän käden avustamana. Ovet myös sulkeutuvat automaattisesti. Sisällä autossa on todella avara tunnelma, koska tuulilasi ylettyy kuljettajan pään päälle. Keskimmäiselle riville päästään puolestaan avaamalla sähköiset ja ylöspäin aukeavat haukansiipiovet. Ratkaisussa on samat edut kuin liukuovissa, eli kolhujen riski parkkipaikalla vähenee. Iso oviaukko myös helpottaa kulkua kolmannelle istuinriville. Model X:n hinnat Suomessa alkavat alle 100 000 eurosta, ja ensimmäiset autot saapuvat meille syksyn tullen.
4. Citroën E-Mehari
Sähköinen Mehari oli mukana jo parhaiden konseptiautojen listalla, mutta perusversio ansaitsee kunnian olla mukana myös parhaimpien Genevessä esiteltyjen sähköautojen kategoriassa. Nelipaikkainen avoauto ei ole ehkä paras ratkaisu kaikille markkinoille, mutta se on fiksu veto Citroëniltä. Ensinnäkin auto on parhaimmillaan siellä, missä on tarjolla aurinkoenergiaa eli auton liikuttamiseen puhtaasti. Tehoa E-Meharin liikuttamiseen on tarjolla sähkömoottorista 68 hevosvoimaa, mikä lisää auton sympatiaa. Se riittää ihan hyvin Ranskan Rivieran rantabulevardeilla kruisailuun. Toimintamatkaa on luvassa noin 200 kilometriä.
5. Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniqia ei voi kutsua seksikkääksi, mutta auto on mielenkiintoinen. Hyundain ensimmäinen sähköauto ei ole nimittäin pelkästään sähköauto; samaan koppaan saa myös sekä perinteistä hybriditekniikkaa että ladattavaa hybriditekniikkaa. Korealaiset alleviivaavat tällä sitä, että maailma ei ole vielä valmis pelkkiin sähköautoihin, tarvitaan myös rinnakkaisratkaisuja. Ioniq rakentuu kokonaan uudelle pohjalevylle, joka mahdollistaa joustavat voimalinjaratkaisut. Ratkaisun ytimessä on litium-ioni-akusto. Hyundai ei ole vielä ilmoittanut autolle virallista toimintamatkaa, mutta viittaukset kielivät yli 200 kilometrin ajomatkaan. Tässä auttaa myös se, että Ioniq halkoo ilmaa tehokkaasti. Sen ilmanvastuskerroin on vain 0,24. Ioniq taipuu myös hyvin perhekäyttöön, sillä takapenkille mahtuu hyvin aikuinenkin ja tavaratila on iso.