Niin se maailma muuttuu. Autojen väliset erot kapenevat ja autojen tarve vähenee. Yhä useampi nuori ei aja enää ajokorttia, ja niistä jotka sen ajavat, yhä harvempi haluaa omistaa auton.
Mercedes lähestyi tätä teemaa Pariisin autonäyttelyssä EQ-konseptiautollaan. Kyseessä on hieman GLC:n oloinen täyssähköauto, jonka Mercedeksen pääjohtaja Dieter Zetsche lupaa tulevan tuotantoon kolmen vuoden sisällä. Samalla Mercedes lanseeraa sähköautoilleen kokonaan uuden EQ-brändin samaan tapaan kuin mitä se käyttää AMG:tä – tai mitä BMW on tehnyt i-mallistollaan.
Pariisissa nähty EQ-konsepti rakentuu Mercedeksen kokonaan uudelle ja sähköautoja varten valmistetulle pohjalevylle. Pohjalevy skaalautuu helposti, eli samaa perusrakennetta voidaan käyttää hyvinkin erilaisissa ja akseliväliltään erimittaisissa autoissa. Pohjalevy mahdollistaa myös joustavat ratkaisut täyssähköautojen ja hybridien välillä.
Muiden saksalaisvalmistajien tapaan Mercedes panostaa tällä hetkellä vahvasti ladattaviin hybrideihin, mutta tästä ollaan siirtymässä vähitellen täyssähköautoihin. Zetsche lupaa, että vuoteen 2025 mennessä Mercedeksellä on myynnissä yli 10 täyssähköautoa. Sähköautojen osuuden Zetsche veikkaa olevan 15 ja 25 prosentin välissä Mercedeksen kokonaismyynnistä.
Samalla Mercedes valmistautuu jo uudenlaiseen autoilevaan maailmaan, johon kuuluu neljä tukipilaria: verkottuminen, autonomiset autot, yhteiskäyttöautoilu sekä sähkö.
Verkottumiseen kuuluu vahvasti Nokian kehittämä Here, joka on nykyään Audin, BMW:n ja Mercedeksen yhteisomistuksessa. Panostamalla Hereen saksalaismerkit haluavat varmistaa sen, etteivät ne ole riippuvaisia Googlen palveluista, kun autonomisia autoja ryhdytään tosissaan tuppaamaan liikenteeseen.
Yhteiskäyttöautoilussakin Mercedes on mukana, sillä Daimlerin AG:n tytäryhtiöihin kuuluu Smarteja yhteiskäyttötarkoitukseen vuodesta 2008 tarjoava Car2Go -palvelu. Se on tällä hetkellä maailman suurin yhteiskäyttöautopalvelu yli miljoonalla jäsenellään. Car2Go-Smarteja on tarjolla yli 30 kaupungissa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Palvelun avulla autoa ei tarvitse omistaa tai liisata, vaan sen saa kätevästi ja helposti alleen juuri siksi aikaa kuin sitä tarvitaan – vaikkapa vain kahden kilometrin ajomatkaa varten.
---
HTML Fragment
---
Teksti ja kuva: Vesa Eskola
Video: Jussi Ojala