Argentiinan MM-rallin perjantain viimeisellä erikoiskokeella riitti tapahtumia. Citroenin Esapekka Lappi ajoi rajusti ulos, jonka seurauksena Toyotan Jari-Matti Latvalalle näytettiin punaista lippua, mikä tarkoittaa pätkän keskeyttämistä.
Erikoista oli, että lippua ei näytetty kenellekään muulle kuljettajalle.
– Tultiin risteykseen nyppy oikea alas. Siellä oli ihan selvästi järjestäjä, joka heilutti punaista lippua. Se tarkoittaa rallissa samaa kuin radalla eli pätkä menee kesken, Latvala kertoi.
– Kysyin heti Miikalta (kartanlukija Anttila), että mitä tehdään. Varoitusta ei tullut auton sisälle järjestelmän kautta. Miikka sanoi, että järjestelmä voi olla rikki. Oli pakko ottaa paukut pois ja ajella ihan rauhassa. Sitten tulikin Esapekan auto mutkassa vastaan, Latvala jatkoi.
Erikoisen tapahtuman taustalla lienee yksittäisen järjestysmiehen ehkä hieman yli-innokas toiminta, vaikka Lapin auto toki pahaan paikkaan jäikin.
– Dani Sordo ehti mennä ohi siitä kohdasta. EP:n auto oli tiellä nypyn takana. Siitä kuitenkin pääsi ohi. Se oli vähän vaarallisessa paikassa. Järjestysmies oli sen varmaan kuullut ja hän vähän panikoi. Meidän piti toimia manuaalisen lipun takia, Latvala selvitti.
Suomalaiskuski sai lopulta kisan tuomaristolta laskennallisen ajan jääden erikoiskokeen pohja-ajasta 53 sekuntia. Latvala harmitteli, että juuri samaisen pätkän alussa hän oli spinnannut ja menettänyt paljon aikaa.
Ralli jatkuu lauantaina seitsemällä erikoiskokeella. Latvala on tuloksissa kahdeksantena reilun minuutin päässä kärjestä.
– Periaatteessa vauhti oli kunnossa varsinkin aamulla. Urassa ajaminen olikin sitten vaikeaa. Heti huollon jälkeen tuli ensimmäisellä pätkällä rengasrikko, jonka takia hävittiin aikaa. Sen lisäksi vielä tuo pyörähdys viimeisellä. Iltapäivä ei siis ihan putkeen mennyt, Latvala summasi.
– Niin kuin näkyy, alkoi jo tapahtumia riittämään. Ralli on vielä pitkä. Olen lähtenyt sillä mentaliteetilla, että tämä on kestävyyskilpailu. Tasainen ajo voi tuoda hyvän sijoituksen lopulta.