Toyotan rallitallin lauantai oli monelta osin murheellinen Sardiniassa.
Elfyn Evans kärsi moottorin käyntihäiriöstä sekä aamulla että iltapäivällä isojen vesilammikoiden ylitysten jälkeen. Evans on silti kisassa neljäntenä, joskin eroa kärkeen on tullut yli viisi ja puoli minuuttia.
Japanilaiskuljettaja Takamoto Katsuta puolestaan teloi vesihaudassa autoaan niin pahoin, että tuloksena oli keskeytys. Kisaa johtanut Sebastien Ogier koki kertaalleen kovia vesihaudassa iltapäivällä, kunnes kisa meni lopullisesti pilalle ulosajossa lauantain toiseksi viimeisellä erikoiskokeella.
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala hämmästeli multimestari Ogierin helppoa virhettä.
– Iltapäivällä tuli kiistatta laimeampi fiilis. Ei siitä pääse mihinkään, että kelin takia iltapäivä oli vaikea. Täytyy silti myöntää, että Sebille tuli helppo virhe. Olen itse tehnyt samanlaisen virheen vuonna 2015 Walesissa. Siinä tuli vähän se hetki, että hän jarrutti ja meni pyörä lukkoon, Latvala kertoi MTV Urheilulle.
– Sen jälkeen hän epäröi, mitä pitäisi tehdä. Kun tuollainen tilanne tulee, pitäisi vetää käsijarrusta ja laittaa kaasu pohjaan. Luulen, että se olisi vielä pelastunut, sillä vauhtia ei ollut liikaa. Hän ei tiennyt, mitä tehdä.
Ogier selitti itse, että hänen ajokenkänsä olisivat olleet mutaiset viime hetken renkaanvaihdon jälkeen, jonka takia jalka lipsahti jarrupolkimelta. Latvala löysi tilanteesta myös muita tekijöitä.
– En oikein siihen usko. Näen, että se oli tapahtumien yhteissumma. Kun on ollut vähän ongelmia vesihaudoissa, niin tulee semmoinen vähän turhautunut olo, kun häviää aikaa, koska muut ajavat kiinni. Jos siinä oli vielä renkaanvaihtoa ja muuta, niin tulee pieni stressi ja rentous katoaa. Stressielementti ottaa otetta. Sitten tulee virhe helposti, Latvala analysoi.
Äkkiseltään voisi ajatella, että Toyotan autossa on jonkinlainen ongelma, sillä Kalle Rovanperää lukuun ottamatta kaikki Toyota-kuskit olivat ongelmissa vesihautojen ylityksissä.
– Käytiin tänään läpi tätä vesihautahommaa. Homma on niin, että pojilla on myös ollut vähän väärä ajo-ote. On tullut virheitä, eikä ole oikein osattu ajatella, miten niitä pitäisi ajaa. Ei voi ihan kaikesta myöskään autoa syyttää. Ei vauhtikaan ole välttämättä ollut isoin ongelma. On jarrutettu liian luukkuun ja keulaa ei ole kerennyt nostaa pystyyn, Latvala summasi.
– Jos katsoo esimerkiksi, miten Esapekka (Lappi) otti Takamoton ja Sebin paikan, niin hän jarrutti ja meni oikealta matalimmasta kohtaa läpi. Esapekka teki sen oikein ja ajoi järkevimmin. Ihan kaikkea ei voi auton piikkiin laittaa. Myös kuskien pitäisi vähän miettiä asiaa eteenpäin.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Rovanperä on Toyotan kuljettajista parhaalla sijalla lauantain ajopäivän jälkeen. Kolmantena oleva Rovanperä on kuitenkin jäänyt niin kauas Hyundain Thierry Neuvillesta ja Lapista, ettei ilman ajovirheitä paremmille sijoituksille ole asiaa.