Jari-Matti Latvala epäilee Kalle Rovanperän voittomahdollisuuksia – "Ei ehkä ole valmis ottamaan riskejä"

Toyotan WRC-tallin päällikkö Jari-Matti Latvala epäilee Kalle Rovanperän voittomahdollisuuksia torstai-iltana käynnistyvässä Monte Carlon MM-rallissa.

Pääkuvan video: Jari-Matti Latvala kertoo Toyotan autoon tekemästä muutoksesta: "Meiltä on tuosta sivusta lähtenyt ilmanohjain pois"

Latvala uskoo, että voittajasuosikkeja löytyy silti jokaisesta tiimistä. Omasta tallistaan tuurilainen nostaa odotetusti ykköshevoseksi kahdeksankertaisen maailmanmestarin ja Monte Carlon rallin MM-tasolla seitsemän kertaa voittaneen Sebastien Ogierin.

– Ogier ajaa täällä varmasti voitosta. Minulla on myös aika vakuuttunut tunne, että (Ott) Tänak on nälkäinen. Hän haluaa varmasti ajaa voitosta, Latvala summasi kisan aattona MTV Urheilulle.

Thierry (Neuville) on myös kerran voittanut täällä ja on taatusti kova tälläkin kertaa. Luulen, että Kalle voi ajaa podiumille. Hän ei ehkä ole valmis ottamaan niin paljon riskejä, että ajaisi voitosta. Uskon, että Kalle ajattelee enemmän sitä, podium riittää.

Monte Carlon rallissa lumi ja jää tuovat aina oman mausteensa kilpailuun. Latvalan mukaan nimenomaan riskinottokyky korostuu.

– Tämä on erikoinen ralli. Riskiä ottamalla voi pärjätä, mutta raja tulee todella nopeasti vastaan. Silloin tekee helposti virheen, joka maksaa liikaa. Jos keli on tasainen, voi Kalle olla kovassakin vauhdissa. Kuljettajalle vaikeinta on se, että jos keli on kuiva, mutta sitten tuleekin yllättäen jäisiä paikkoja, Latvala summasi.

Toyota odottaa tasonnostoa myös walesilaiskuskilta Elfyn Evansilta, joka ei viime kaudella päässyt tarpeeksi nopeasti sinuiksi uusien Rally1-hybridiautojen kanssa.

– Toivon, että kaikki kuskimme olisivat iskussa. Elfynin viime kausi oli vaikea. Nyt hän on kuitenkin voinut nollata tilanteen ja varmasti hän voi jälleen haastaa muut voitosta. Se olisi sekä hänelle itselleen että tallille tärkeää, Latvala kertoi.

Talvitauon aikana Toyota kehitti autonsa aerodynamiikkaa sekä päivitti moottoriaan. Ainakin testien perusteella kuljettajat ovat antaneet päivityksistä hyvää palautetta. Toyota poisti kilpuristaan erityisesti hybridiyksikön ilmanottoon rakennetut ”skuupit” takalokasuojien yläpuolelta.

– Autoa pitää kehittää koko ajan. Olemme saaneet auton takapäähän erityisesti aerodynamiikkaa lisää. Viime vuonna juuri siitä asiasta kuljettajat valittivat joissakin ralleissa. Olemme pyrkineet saamaan lisää pitoa takapäähän, Latvala valotti.

Katso artikkelin yllä olevalta videolta, mitä muutoksia autoon on Latvalan mukaan tehty!

Lue myös:

    Uusimmat