MM-rallikauden päätöskisassa Japanissa loppuviikolla ei kaasutella enää maailmanmestaruuksista, mutta varsinkin Toyotalla on paljon panosta kotikisassaan. Paljon on pelissä myös Hyundain Esapekka Lapilla: Hän ajaa tulevaisuudestaan MM-sarjassa, MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko arvioi.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Esapekka Lapin neljä edellistä kisaa Hyundailla: Kolme keskeytystä rajuihin ulosajoihin (Suomi, Chile ja Keski-Eurooppa) sekä 11 MM-pistettä Kreikasta.
Se on aivan liian vähän Lapille, 32, sekä MM-taistelun jo hyvissä ajoin Toyotalle hävinneelle Hyundaille.
LUE MYÖS: Kuittailiko Hyundai Esapekka Lapille? Tallipomokin sivuutti suomalaisen
Ensi kauden sopimustilanteesta tiedetään se, että Hyundai on kiinnittänyt tähtikuskit Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin, kolmas auto on vielä ilman kuljettajaa – ainakin virallisesti. Siihen ovat tyrkyllä Lappi, Teemu Suninen ja mahdollisesti konkarikuski Dani Sordo.
– Kieltämättä tosi paha paikka. Mutta toisaalta, mikä voisi mennä enää huonommin? Nyt jos Lappi mokaa vielä kerran, se menee jonon jatkoksi niihin virheisiin, asiantuntija Riku Tahko aloittaa.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Jos pöydälle nostetaan sopimustilanne, huonomminkin voi vielä mennä. Tahko tekee tämän osalta suoran ennustuksen.
– Jos nyt kolahtaa vielä kerran, niin sitten sitä työpaikkaa ei kyllä ole. Mutta jos hän ajaa kolmen joukkoon, niin hänellä on todella vahva neuvotteluvaltti ensi vuodesta. Isot ovat panokset.
LUE MYÖS: Näkökulma: Kalle Rovanperän säkenöinti sokaisee todellisuudelta – MM-rallien ratkaisuhetkiin kätkeytyy kiusallinen ristiriita
Lapin pitäisi siis ajaa kovaa pitääkseen kiinni työpaikastaan, mutta kuskin perstuntuma, tallipäällikkö ja moni muukin asia puhuu varmasti sen puolesta, että parempi olisi vain tulla läpi maaliin.
Tahko linjaa, että hitaimpana Rally1-autokuntana maaliin tuleminen ei anna Lapille mitään. Arvostelua ja kysymyksiä ilmenee varmasti joka tapauksessa.
– Kuuluuko hän MM-sarjaan? Riittääkö pää? Riittääkö keskittyminen? Onko liikaa perhe mielessä? Haluaako hän ajaa edes koko ohjelmaa ensi kaudella? Tahko summaa yleistä ilmapiiriä Lapin ympärillä.
Lappi tietää varmasti itse tilanteensa ja halunsa ensi kauden suhteen. Tahko heittää tästä huolimatta haasteen eteläsavolaiselle Japanin huippuhaastaville teille.
– Jos hän meinaa ajaa ensi vuonna täyden kauden, niin hänen pitää pystyä kiusaamaan Toyotan Kalle Rovanperää, Elfyn Evansia ja Sebastien Ogieria. Hänen pitää pystyä auttamaan Neuvillea. Hän ei voi vain olla odottamassa, että Toyota-kuskeille tapahtuu jotain ja hän nousee näin tuloslistassa.
"Toyota tulee leveänä rintamana"
Kisan suurimmaksi voittajasuosikiksi Tahko nostaa Neuvillen, joka juhli ykkössijaa viime syksynä, kun Japanin MM-ralli palasi kalenteriin 12 vuoden tauon jälkeen.
– Neuville on varmasti pelätyn vahva tällaisessa spesiaalissa asvalttikisassa. Tuo on Neuvillen parasta osaamisaluetta. Hän on koko ikänsä Belgiassa ajanut teitä, jossa on likaista asvalttia, paljon leikkauksia ja mutaa.
LUE MYÖS: Tommi Mäkisen tulot kohauttavat vuodesta toiseen
Toyota sai jälleen tällä kaudella mestaruusmakeaa mahan täydeltä, mutta nyt se pääsee omalle maaperälle hakemaan tallin historian ensimmäistä kotivoittoa. Motivaatiopuheita on varmasti pidetty.
– Uskon, että siellä voi olla paljonkin panosta, ja tuolla saataisiin myös esimerkiksi Rovanperä motivoitua siihen, ettei ole ihan kruisailemassa.
MM-taistot ovat jo ratkenneet. Miten tämä paineeton tilanne näkyy Japanissa Toyotan leirissä?
– Tuntuu, että esimerkiksi Rovanperä tekee paineen alla parhaan työnsä. Jos Rovanperällä joskus harvoin menee jotain pieleen, niin tuntuu, että menee pieleen silloin, kun ei ole painetta voittaa, Tahko pyörittelee.
– Toyota tulee leveänä rintamana. Rovanperä, Evans, ja edelleenkin odotetaan Takamoto Katsutan tasonnostoa. Hän on sanonut lataavansa paljon tuohon kisaan.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Multimestari Ogierilla on puolestaan paljon näytettävää varsinkin mentaalisesti Keski-Euroopassa nähdyn surkean kisan ja lapsellisten motivaatiopuheiden jälkeen.
– Hänen pitää näyttää, että häntä oikeasti kiinnostaa tuolla roikkua edelleen, Tahko lataa.
LUE MYÖS: Tässäkö vastaus kuljettajien toiveisiin? Rallin MM-sarjaan kaavaillaan ensi kaudeksi merkittäviä muutoksia
M-Sportin maailmanmestarikuskilta Ott Tänakilta Tahko ei puolestaan odota suuria. Tänak oli Keski-Euroopan haastavissa asvalttioloissa kolmas, mutta pitkälti muiden huippujen ongelmien myötä.
– Keski-Euroopassa nähtiin, ettei auto anna Tänakille mahdollisuutta ajaa vauhdillisesti kärkeä vastaan. M-Sportin olisi pitänyt löytää joku todella erikoinen juoni näiden viikkojen aikana auton säätöihin, asiantuntija summaa.
Japanin MM-rallin ensimmäisen erikoiskoe starttaa torstaina Suomen aikaa kello 12.05.
0:53