Toyotan Jari-Matti Latvalan on käytännössä pakko saada hyvä tulostorstai-iltana alkavasta Suomen MM-rallista. Tuurilainen on MM-sarjassa vasta kymmenentenä, kun ajamatta on kuusi osakilpailua.
Latvalalla ei ole sopimusta ensi kaudesta, mutta yli 200 WRC-startin konkari mielii vielä jatkaa MM-sarjassa. Sopimuspaletti nitkahtaa kuitenkin eteenpäin vasta sitten, kun Toyotan ykköstähti Ott Tänak tekee päätöksen ensi kauden työnantajastaan.
– Jos ruvetaan miettimiään, niin Ott on kaikista kuumin kuljettaja juuri nyt. Kaikki haluavat varmasti hänet. Kun Ott päättää, missä hän ajaa, niin asiat alkavat ratketa, Latvala sanoi.
Toyotalle on vahvasti tulossa syksyllä 19 vuotta täyttävä Kalle Rovanperä, joka on loistanut tänä vuonna WRC2 Pro –luokassa.
– Kalle on ajanut huikeasti ja tehnyt kovan nousun huipulle. Mitä olen ymmärtänyt tiedotusvälineistä ja mitä olen Timolta (manageri Jouhki) kuullut, niin erittäin vahvoilla hän on, että ajaa WRC-autoa ensi vuonna, Latvala totesi.
Jos Tänak vaihtaa tallia, on myös Latvalan jatko Toyotalla todennäköisempää. Miltä kuulostaisi, jos Latvala ajaisi ensi vuonna Tommi Mäkisen tiimissä tallikaverinaan Kalle Rovanperä?
Nuori suomalaislupaus saisi varmasti tärkeää tukea MM-sarjan kautta aikain kokeneimmalta kuljettajalta.
– Minulle se olisi todella upea tilanne. Haluaisin jatkaa tässä tiimissä. Hyppäys WRC-autoon on niin iso, että on tosi vaikeaa heti menestyä. Kokemusta on pakko kerätä. Olen sanonut monesti, että pitää ajaa kaksi vuotta MM-sarjaa. Sitten kolmantena vuonna voi jo haastaa, Latvala summasi.
– Sitten tarvitsee sen kokemuksen, että ajaa kisat myös WRC-autolla. Sitten toisena vuotena WRC-autolla voi jo ajaa tuloksista.
Myös Fordilla ja Volkswagenilla MM-sarjassa ajanut Latvala uskoo, että juuri kokemus on hänen kovin valttinsa sopimusneuvotteluissa.
– Totta kai tiimit katsovat myös tulevaisuuteen. He haluavat satsata tulevaisuuteen ja tarvitsevat nuoria kuskeja. Kuitenkin nyt eletään sellaisia aikoja, että seuraavan viiden vuoden aikana kuljettajakaartia tulee vaihtumaan. Tässä on meitä reilu kolmekymppisiä jo aika monta huipulla, Latvala tokaisi.
– Kokemusta tarvitaan myös ja heitä, jotka osaavat kehittää autoja.
Tietenkin minä tiedostan faktat. Minun pitää vain pystyä osoittamaan oma paikkani ja se, että olen oman työni arvoinen.