Rallin MM-sarjaan palaavan Teemu Sunisen merkittävä riskipäätös osoittautui oikeaksi: "Väitän, että homma olisi loppunut siihen"

1.04074592
Suninen palaa kuninkuusluokan auton rattiin.Vesa Pöppönen / AOP
Julkaistu 04.07.2023 09:21

AKI HIETAVALA

Teemu Sunisen unelma toteutui kesäkuussa, kun Hyundain WRC-talli nimesi suomalaiskuskin ykköskaliiberin auton rattiin. 

Suninen ajaa Hyundain Rally1-autolla sekä Viron että Suomen MM-rallit. Todennäköisesti loppukaudesta jokelalainen pääsee myös kurvailemaan jonkun muunkin rallin hybridikilpurilla. 

LUE MYÖS: Toyotalta yllätysveto: Jari-Matti Latvala osallistuu Suomen MM-ralliin kuninkuusluokassa

Tätä nykyä Virossa asuva Suninen korostaa, ettei kuuta kannata lähteä heti tavoittelemaan taivaalta. Sunisen kokemus Rally1-autoista on olematon ja huomioon pitää ottaa myös miehen asema korealaisvalmistajan tiimissä. 

– Kyllähän minut on sinne otettu kolmoskuskiksi ja sellaisen kuskin tehtävä on tuoda hyviä pisteitä, jos kärkikuskeille tapahtuu jotain. Oma tavoite ja toive on, että ei nyt hirveän kaukana oltaisi kärjestä, Suninen sanoo MTV Urheilulle.

– Alussa voi toki olla vaikeaa, mutta jos jonkun ajan suurin piirtein muiden tasolle pystyisi ajamaan, niin olisin tyytyväinen. Siitä kaikki eteenpäin on sitten ekstraa.

Suninen ajoi Hyundain WRC2-autolla koko viime kauden, mutta lopulta kärsivällisyys palkittiin. Kyseessä on ainutlaatuinen toinen näyttöpaikka. 

– On tämä henkisestikin tärkeää. Rally1 on kuitenkin aina ollut tavoitteena, mihin haluaa takaisin päästä. Tiedostan myös sen, ettei Rally2-tasolla voi pelkällä hyväntekeväisyydellä kovin montaa vuotta ajella. Se onnistuu vain, jos tekee hyvää kehitystyötä tiimille ja tuo sitä kautta arvoa, Suninen miettii. 

– Mielestäni sillä puolella olemme onnistuneet. Kehitimme autoa ja tiimi on ollut siihen tyytyväinen. Hyvä että luottoa löytyy ja he haluavat antaa mahdollisuuden kokeilla Rally1-autoa. 

Suninen ajoi M-Sport Fordin rallitallissa uransa ensimmäiset vuodet huipputasolla. Homma kuitenkin tyssäsi erinäisistä syistä, joten lopulta Suninen taustatiimeineen nosti kytkintä vuoden 2021 lopussa. Päätös osoittautui oikeaksi. 

– Väitän, että homma olisi loppunut siihen, jos sinne olisin jäänyt. Sanotaan näin, että nyt on aika erilaiset lähtöasetelmat, kun kilpailuihin valmistaudutaan hyvin ja päästään testaamaan. En silti tiedä, voiko ensimmäisestä kilpailusta odottaa vielä mitään, mutta lähtökohdat ovat ainakin sellaiset, että tallissa tehdään tosissaan töitä ja annetaan mahdollisuus, Suninen pohtii. 

LUE MYÖS: Paluun MM-ralliin tekevä Jari-Matti Latvala paljastaa, miten sai Toyotan ison pomon hyväksymään unelmakuvionsa: "Se tuntuu epätodelliselta"

Sunisen unelma on edelleen kirkkaana mielessä. Vielä jonain päivänä suomalaiskuski haluaa taistella MM-rallien voitoista ja jopa maailmanmestaruudesta. 

– Uskon, että kyvyt ovat edelleen olemassa. Ei se (mestaruus) toki heti tule tapahtumaan. Siihen tarvitaan varmasti muutama vuosi kokemusta ja oppia uusista autoista. Töitä on paljon tehtävänä, Suninen summaa. 

– Toki helpottaa, että tietää suurin piirtein, mitä se huipulla oleminen on, kun siellä on muutaman vuoden ollut ja pari podiumiakin saanut ajettua. Ei se helppoa ainakaan tule olemaan. 

1:22img

Jari-Matti Latvala osallistuu Suomen MM-ralliin – näin hän sai unelmakuvion toteutumaan

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli