Rallin MM-sarja on ristiriitaisessa tilanteessa. Sarjaan on kypsymässä kaksi kovan luokan kiintotähteä, mutta isommassa kuvassa tulevaisuus on pahasti hämärän peitossa.
Maailmasta tuskin löytyy ainuttakaan rallia seuraavaa ihmistä, joka ei hieroisi käsiään yhteen miettiessään Kalle Rovanperän, 20, ja Oliver Solbergin, 19, tulevia yhteenottoja.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä ja Oliver Solberg kesyttivät rallihistorian kovimman tykin hämmästyttävällä tavalla: näin nuorukaiset onnistuivat ennennäkemättömässä tempussa
Nuoret miehet itse eivät herkuttele asetelmalla ihan päivittäin, mutta molemmat myöntävät sen kuulostavan melko mukavalta.
– Kyllähän se hyvältä kuulostaa, ja totta kai se on lajillekin tosi hyvä, että nuoria kuskeja tulee ajamaan. Kuulen paljon, että jotkut alkavat seurata vain sen takia, kun on nuoria lajissa, Rovanperä sanoo MTV Urheilulle.
– Varmasti tulee Oliverin kanssa vielä tiukkoja kamppailuja. Siitä tulee kova kuski, ja sehän nyt jo ensimmäisessä WRC-kisassaan näytti, että on sitä jo. En itse epäillyt sitä yhtään. Tiesin, että varmasti ajaa tosi hyvin.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Kun kyse on lajin historiankin mittapuulla täysin poikkeuksellisista lahjakkuuksista, tavoitteet ovat helposti arvattavissa.
– Unelmani on olla maailmanmestari. Toivottavasti pystyn siihen Hyundain kanssa. Yksi tai kymmenen mestaruutta, sillä ei ole merkitystä, vaikka totta kai yritän voittaa mahdollisimman monta – niin kuin jokainen kuljettaja yrittää. Mutta maailmanmestari on maailmanmestari, Solberg sanoo MTV Urheilulle.
Rallin MM-sarjaa kiertää WRC-luokassa vain kolme tallia: Toyota, Hyundai ja M-Sport. Niistä vain kaksi ensin mainittua ovat täysverisiä tehdastalleja.
Ensi kaudesta alkaen MM-sarja siirtyy uuteen aikakauteen, kun käyttöön otetaan hybridivoimanlähteet, joilla on määrä kilpailla vähintään kolmen vuoden ajan. Se, mitä tämän jälkeen tapahtuu, on vielä iso kysymysmerkki. Eikä kolmen seuraavan vuoden asioistakaan täyttä varmuutta ole.
LUE MYÖS: WRC-rallin yllä yhä isoja epävarmuuksia, uudesta sopimuksesta huolimatta – Jari-Matti Latvala: "Toyotan kanssa katsomme, miten homma kehittyy"
Kansainvälinen autoliitto FIA vahvisti keskiviikkona, että sitoumuksen hybridiautojen kehittämisestä ovat allekirjoittaneet Hyundai, M-Sportin Ford ja Toyota.
Autonvalmistajia haluttaisiin mukaan enemmänkin, mutta monet kuitenkin epäilevät tämän tavoitteen ja toiveen toteutumista, ralli kun on lähtenyt autoalan sähköistymiskehitykseen verrattain myöhään mukaan.
Erilaiset näkökulmat
Rovanperä ja Solberg ovat seuranneet tilannetta omaa tulevaisuuttaan silmällä pitäen suurella mielenkiinnolla.
– Aika paljon on kysymysmerkkejä. Ei sitä itse tarvitse hirveästi huolehtia näistä asioista, me vain menemme ajamaan silloin, kun sanotaan. Mutta totta kai tulee mietittyä, että toivottavasti kaikki menee hyvin. Olisi tosi hyvä lajille, jos tulisi lisää autonvalmistajia. Olisi lisää kuskipaikkoja, koska hyviä kuskeja olisi kyllä tarjolla. Sitä laji ehdottomasti kaipaisi, ja on vain toivottava, että niin tapahtuu.
Solberg puhuu samojen tavoitteiden puolesta.
– Lajilla on hyvä suunnitelma tulevaisuuteen. Ensi vuonna tulee uudet autot, ja toivottavasti sarjaan liittyy lisää valmistajia ja lajista tulee entistä suurempi, niin kuin aiemmin, kun mukana oli kuusi tai seitsemän valmistajaa. Toivottavasti laji palaa sille tasolle, missä sen pitäisikin olla.
– Toivon, että minulla voi olla tulevaisuus tässä lajissa. Teen parhaani sen eteen, matka on vielä pitkä.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Kuljettajien silmin tilanne on ristiriitainen myös siksi, että jos tai kun sarjaan halutaan houkutella lisää valmistajia, tarkoittaa se samalla sitä, että kuluja täytyy karsia. Ja tämä taas tarkoittaa käytännössä yksinkertaisempia eli hitaampia autoja.
Sekä Rovanperälle että Solbergille on tärkeää, että kilpailu on kovaa, mutta toisaalta molemmat haluavat myös haastaa itseään mahdollisimman nopean auton ratissa.
– Tällä hetkellä, niin kuin viime vuonnakin, MM-taisto on tosi tiukka. On neljä viisi kuskia, jotka periaatteessa voivat ajaa joka kisassa voitosta, MM-pisteistä ja sarjan voitosta. Taso on tosi kova tällä hetkellä, ja se on tietenkin hyvä. Senhän takia sitä on vielä mielenkiintoista ajaa ja seurata. Mitään ei saa helpolla, Rovanperä sanoo.
– Mitä tahansa tulevaisuudessa tapahtuukin, ajaminen ja kilpaileminen on kaikkein hauskinta. Sillä ei ole väliä, minkälainen tulevaisuus on. Hybridi ja sähköistyminen on tärkeää, jotta saamme lisää valmistajia, koska se on meille kuljettajillekin parhaaksi. Nautin taistelusta muiden kuljettajien kanssa, mutta eniten pidän siitä, että voin haastaa ja kehittää itseäni, olla koko ajan parempi. Olen nuori, ja minulla on paljon opittavaa. Voin oppia joka päivä uusia asioita. Aina on jotain uutta. Kun voin kehittää itseäni, voin toivottavasti voittaa muut kuljettajat, eli nämä asiat kulkevat vähän käsi kädessä, Solberg sanoo.