Jari-Matti Latvala joutuu pitämään keskittymisensä omassa työnteossaan, kun samaan aikaan Toyotan kuskipeli käy kuumana viisi osakilpailua ennen rallin MM-kauden loppua.
LUE MYÖS: Maailmanmestari valmistautuu viimeiseen MM-ralliinsa – ajaa ensimmäistä kertaa mukana olevan poikansa tiimitoverina
Kolmatta kauttaan Toyotan WRC-tiimissä ajava Latvala on joutunut kesän mittaan potkuhuhujen keskelle, kun tallipäällikkö Tommi Mäkisen kerrottu vuoroin suunnittelevan potkuja sekä Latvalalle että Kris Meekelle tai tuovan ensi kaudeksi Yarisin puikkoihin Dani Sordoa tai Kalle Rovanperää.
Kaiken tämän keskellä Latvalan on pystyttävä keskittymään mahdollisimman hyvien kisatulosten saavuttamiseen. Tässä Suomen MM-rallin kolmossija auttaa paljon, mutta Saksassa vaatimustaso on taas armoton.
– Onhan siinä paljon ollut spekulaatioita noista tilanteista, Latvala myöntää MTV Urheilun haastattelussa.
– Mutta tiedän sen, että nämä seuraavat kilpailut ovat varmasti tärkeitä. Jos pystyn ajamaan hyvän tuloksen, niin kaikki aina auttaa asiaa. Nyt täytyy vain keskittyä saamaan mahdollisimman hyviä tuloksia, hän jatkaa.
Jatkosopimus ottaisi paineita pois
Toyota käy samaan aikaan omaa MM-taisteluaan ollen 24 pistettä kärkitalli Hyundaita perässä. Tähän rysään kuskipäätösten julkistaminen ei tunnu ajankohtaiselta.
– Yleensä ne kuljettajavalinnat menevät kuitenkin aika lailla loppuvuoteen. Tässä vaiheessa niitä ruvetaan tekemään, mutta päätökset menevät yleensä loppuvuoteen, Latvala pohtii.
– Siinä mielessä nämä seuraavat kilpailut ovatkin tosi tärkeitä, että miten tilanteet muuttuvat. Totta kai haluan vielä ensi vuonna ajaa ja sen mukaan työstän näitä kilpailuita.
Jatkosopimus olisi toki piristys loppukauden kisoihin Turkkiin, Britanniaan, Espanjaan ja Australiaan.
– Totta kai se on aina kuljettajalle sellainen, että jos tiedät, että saat ajaa seuraavana vuonna, niin se tietyllä tavalla ottaa paineita pois.
– En ole kuitenkaan ensimmäistä kertaa tässä tilanteessa. Ei sitä voi vain miettiä eikä sitä kannata miettiä. On vain tehtävä oma työnsä ja tehdä se niin hyvin kuin mahdollista. Katsotaan sitten, mitä tapahtuu, Latvala sanoo.
– Se ei auta, että miettii aikataulua. Se vain on fakta, että on mentävä ralli kerrallaan, ja tulokset yleensä auttavat tilannetta, että mihin suuntaan se lähtee sitten menemään.