Toyotan tehdastallin Jari-Matti Latvala lämmitteli ranteitaan ensi viikon Ruotsin MM-rallia varten lauantaina Laukaassa Keski-Suomessa ajetussa Peurunkarallissa.
Latvala oli kartanlukijansa Asko Sairasen kanssa omaa luokkaansa, sillä kaksikko oli sekä historic-luokan että koko 134 autokunnan letkan nopein.
Latvala kaasutteli Toyota Celica GT-4:lla viisi erikoiskoetta aikaan 42.40,5. Toiseksi kovinta kyytiä piti viime vuonna AKK:n Tulevaisuuden tähti -palkinnon pokannut Henri Hokkala, joka jäi Latvalasta vajaat kaksi minuuttia. Peugeot 208:lla ajanut Hokkala kruunattiin yleiskilpailun voittajaksi lisäluokissa.
Keski-Suomessa lumitilanne on erinomainen talvirallia ajatellen, mutta leuto keli teki ajamisesta vaikeaa. Tielle muodostui isot urat, jotka hankaloittivat jopa MM-sarjassa meritoituneen Latvalan menoa.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala tekee historiaa Ruotsin MM-rallissa
– Kivaa oli ajaa. Sanotaanko näin, että keli vähän yllätti. En ole rallissa pitkään aikaan ajanut noin kovassa spoorissa (urissa). Ruotsissa oli viime vuonna MM-rallissa isot spoorit, mutta nyt oli oikein kunnon vanhan ajan rallispoorit, Latvala naureskeli MTV Urheilulle.
– Meinasi olla vähän vaikeuksia ajaa, mutta pikku hiljaa sain juonen päästä kiinni.
Latvalan ja Sairasen menoa häiritsi myös kolmella ensimmäisellä erikoiskokeella kypärämikrofonien toimintahäiriö. Näppärä kaksikko kuitenkin löysi keinot, jotta Sairasen nuotti saatiin kuulumaan Latvalan korviin.
– Meillä oli kypäräpuhelimien välijohtojen kanssa ongelmia. Otettiin peltorit avuksi eli käytettiin siirtymäkuulokkeita. Asko piti niitä ihan suun vieressä, ja se toimi kohtuullisen hyvin. Pieniä hässäköitä oli muutamissa jarrutuksissa, Latvala totesi.
Latvala oli Peurunkarallissa ylivoimainen. Ensi viikon Ruotsin MM-rallia varten tuurilainen sai ainakin kokemusta syvissä urissa ajamisesta.
– Oletin, että olisi ollut pakkaskeli. Silloin tästä olisi ollut enemmän hyötyä Ruotsia ajatellen. Ei voi kuitenkaan sulkea pois sitä, että myös Ruotsissa voi olla samanlainen keli. Silloin tästä spoorissa ajamisessa on hyötyä.
Ruotsin lumilta Latvala metsästä voittoa. Kauden avauskisa Monte Carlossa toi suomalaiskonkarille viidennen sijan. Nyt pahimmat kilpakumppanit pitäisi lyödä, jotta MM-unelma ei karkaisi heti uuden kauden alkumetreillä.
– Ruotsi on tärkeä kisa siinä mielessä. Pitää pysyä mukana taistelussa, että ei kaula pääse liikaa kasvaamaan, Latvala myönsi.
– Kyllä minä todella toivon, että kärkeen voidaan ajaa. Viime vuosi Ruotsissa oli surkea. Siitä ei paljon jäänyt muistelemista. Yritetään heti shakedownissa hakea se fiilis, että kärjessä voidaan ajaa.