Kalle Rovanperä menetti Kroatian MM-rallin kärkipaikkansa viimeistä edellisellä erikoiskokeella, kun Hyundain Ott Tänak tuli paremmalla rengasvalinnalla lähes puolen minuutin päästä ohi. Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala otti tapahtuneen tallin piikkiin.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
SEURANTA: Näin Kroatian MM-rallin päätöspäivä on edennyt
Viimeisenä kuljettajana huoltoalueelta kohti päivän lenkkiä startanneen Rovanperän auton ympärillä alkoi aamulla käydä kova kuhina, kun Rovanperän lähtöaika lähestyi. Toyota-mekaanikot vaihtoivat viime hetkellä Rovanperän auton takakonttiin kahden pehmeän renkaan tilalle kaksi sadekelin rengasta.
Mallia rengasvalintaan oli katsottu hetkeä aiemmin omasta pilttuustaan poistuneesta Tänakista, jolla oli neljän pehmeän renkaan kaverina kaksi sadekelin rengasta. Rovanperällä neljien pehmeiden renkaiden tilalla olivat neljät kovat renkaat.
Ne eivät toimineet 19. erikoiskokeen sateessa ja mudassa likimainkaan yhtä hyvin kuin Tänakin pehmeät, ja eroa tuli virolaisen hyväksi 29,8 sekuntia. Tämä nosti Tänakin 1,4 sekunnilla Rovanperän edelle, ja Rovanperä menetti näin mahdollisuuden ajaa ensimmäisenä suomalaisena asfalttikisan voittoon johtamalla kilpailua lähdöstä maaliin.
– Se ero on siinä, että kun on kova alla ja tulee vesisade, sitä ei saa puremaan ja siihen ei saa lämpöä. Jos siihen ei saa lämpöä, se ei tarraa asfalttiin. Se on siinä pinnassa ja lyö heti pyörää lukkoon. Jarrutuksessa tulee suurimmat erot, Latvala kertasi C Moren haastattelussa renkaiden välisiä eroja.
Jutun yläreunassa olevalla videolla Latvala taustoittaa sitä, miksi Toyota päätyi Rovanperän kohdalla tällaiseen rengasvalintaan. Latvala esittää myös arvionsa siitä, miten Rovanperän olisi käynyt, ellei Toyota olisi viime hetkellä vaihtanut Rovanperälle pehmeiden renkaiden tilalle sadekelin renkaita.