MTV seurasi Kroatian MM-rallin päätöspäivän tapahtumia tässä artikkelissa. Ohjelmassa oli neljä erikoiskoetta ja kaikkiaan 54,48 ek-kilometriä.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: Tallipomo Latvalalla vahva luotto Kalle Rovanperään – "Se oli mahtava irtiotto"
LUE MYÖS: Kalle Rovanperälle tarjolla suomalaisittain harvinaista herkkua – "Mikään ei ole varmaa ennen maalia"
Kroatian MM-rallin lopputulokset:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 2.48.21,5 |
2. | Ott Tänak | Hyundai | +4,3 |
3. | Thierry Neuville | Hyundai | +2.21,0 |
4. | Craig Breen | M-Sport | +3.07,3 |
5. | Elfyn Evans | Toyota | +3.46,0 |
6. | Takamoto Katsuta | Toyota | +8.08,5 |
7. | Yohan Rossel* | Citroen | +10.01,0 |
8. | Kajeta Kajetanowicz* | Skoda | +11.01,2 |
*WRC2
Seuranta:
Kello 15.45: Huh huh, mikä kisa! Kiitokset seuraajille! MTV Urheilun verkkosivuilta kattavat jatkot uskomattomasta MM-rallista tänään ja alkuviikolla.
EK20 Zagorska Sela – Kumrovec 2 (Power Stage) – 14,09 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 9.01,8 |
2. | Ott Tänak | Hyundai | +5,7 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +21,9 |
4. | Craig Breen | M-Sport | +22,2 |
5. | Emil Lindholm* | Skoda | +25,8 |
6. | Gus Greensmith | M-Sport | +32,1 |
7. | Yohan Rossel* | Citroen | +36,0 |
8. | Kajeta Kajetanowicz* | Skoda | +38,8 |
*WRC2
Kello 15.16: Rovanperä voittaa! Tänak jää suomalaisesta 5,7 sekuntia ja lopputuloksissa 4,3 sekuntia! Alla videot kisan ratkaisuhetkistä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kello 15.15: "Tuohon tarvitaan jo jedivoimia!" asiantuntija Ketomaa hehkuttaa, kun Tänak on jo pari sekuntia Rovanperän perässä väliajoissa.
Kello 15.12: Rovanperä pohja-aikaan 21,9 sekunnin erolla! Nyt odotetaan Tänakia, joka on sekunnin jäljessä väliajassa. "Ajoin aivan täysillä ehdottomasti. Meillä oli muutama kova paikka. Jos emme voita, on ikävä hävitä rengasvalintaan", Rovanperä totesi.
Kello 15.12: Rovanperällä on aivan hurja yritys päällä! Hän on keulilla väliajoissa.
Kello 15.11: Tässä video Neuvillen ulosajosta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kello 15.09: Neuville häviää maalissa 46,4 sekuntia, mutta pysyy Breenin edellä. Belgialainen on siis kolmas kaikesta huolimatta.
Kello 15.07: Neuville menee keula edellä penkkaan ja on lentää katon kautta ympäri! Auto on pahasti hajalla, mutta belgialainen linkuttaa kohti maalia. Neuvillen kolmossija on vaarassa. Hänellä oli 1.42 hyvää Breeniin nähden.
Kello 15.04: Breen jää 0,3 sekuntia Evansin ajasta.
Kello 15.00: Evans tulee 3,9 sekunnilla Lindholmin ajan alle. Kova rengas näyttäisi toimivan hetki hetkeltä paremmin Power stagella – vieläkö Rovanperä voi nousta voittoon?
Kello 14.57: Craig Breen lähti hetki sitten matkaan, eli Neuville, Rovanperä ja Tänak vielä lähtöviivan takana. Lindholmin aika kestää edelleen maalissa, lähimmäksi on päässyt Greensmith (+6,3).
Kello 14.45: Toyota-kuskien käyttämä kova rengas ei vain toimi. Lappi häviää 15,8 sekuntia WRC2-kuski Emil Lindholmille. Tämä tarkoittanee sitä, ettei Rovanperän kannata edes ajaa riskillä voitosta pehmeitä renkaita käyttävää Tänakia vastaan. "Renkaat olivat väärät näihin olosuhteisiin. Tein virheitäkin, vaikka olin muutenkin hidas", Lappi summasi.
Kello 14.39: Skodan Emil Lindholm varmistaa kolmannen sijan WRC2-luokassa Rosselin ja Kajetanowiczin jälkeen. Lindholm iskee tähän mennessä pohjat Power stagelle, eikä perässä tuleva Gryazin voi enää ehtiä suomalaisen edelle kokonaiskisassa.
Kello 14.30: Citroenin Yohan Rossel varmistaa WRC2-luokan voiton saapumalla ehjänä maaliin. Se on ranskalaiselle uran avausvoitto kyseisessä luokassa.
Kello 14.28: Tv-kuvat pätkältä kertovat, että ek on isoilta osin kuivunut, mutta varjoisilla osuuksilla on edelleen kosteaa asfalttia. Isoin kysymysmerkki on kuitenkin leikkauksissa oleva muta. Miten tämä vaikuttaa Rovanperän ja Tänakin vauhtiin?
Kello 14.18: Power stage käyntiin! Ensimmäisenä matkaan WRC2-kuski Yohan Rossel, lopuksi Rally1-autot käänteisessä järjestyksessä. Rovanperä ja Tänak ovat vuorossa viimeisinä.
Kello 14.17: Sää näyttäisi nyt aurinkoiselta, mutta aiemmin tullut sade kasteli asvaltin Power stagella. Ovatko olosuhteet edelleen suosiolliset Tänakille? Vai onko tie kuivunut niin paljon, että Rovanperällä olisi mahdollisuus?
Kello 14.00: Power stage, jossa ratkaistaan siis myös kisan voitto Tänakin ja Rovanperän välillä, alkaa 18 minuutin päästä. Sitä ennen voi kuunnella alta Toyotan tallipomon Jari-Matti Latvalan kommentit Rovanperän tappiosta rengasstrategiassa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
EK19 Trakošćan – Vrbno 2 – 13,15 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Ott Tänak | Hyundai | 8:15,5 |
2. | Thierry Neuville | Hyundai | +19,8 |
3. | Kalle Rovanperä | Toyota | +29,8 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +1:32,1 |
5. | Craig Breen | M-Sport | +1:54,4 |
6. | Takamoto Katsuta | Toyota | +1:56,5 |
7. | Pierre-Louis Loubet* | M-Sport | +2:00,7 |
8. | Esapekka Lappi* | Toyota | +2:02,4 |
9. | Gus Greensmith* | M-Sport | +2:19,4 |
* keskeytti perjantaina
Kello 11.59: Rovanperä taipuu Tänakille 29,8 sekunnilla ja putoaa virolaisen taakse 1,4 sekunnilla.
Rovanperä menettää johtopaikan ensimmäisen kerran tässä rallissa, ja näin hänestä ei nyt sitten ainakaan vielä tule ensimmäistä suomalaiskuljettajaa, joka voittaa asfalttikisan johtamalla lähdöstä maaliin.
Rovanperän kommentit:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kello 11.56: Tänak maalissa. Hän on 19,8 sekuntia nopeampi kuin Neuville.
– En tiedä, Kalle on hyvä kuljettaja, Tänak vastaa kysyttäessä pystyykö Rovanperä vastaamaan.
Kello 11.53: Ensimmäisessä väliajassa Tänak 13 sekuntia Rovanperää edellä.
Kello 11.50: Neuville on 1:12,3 nopeampi kuin Evans!!!!
– Mitä tahansa voi tapahtua. Jatkoin puskemista. Vaikka heillä (Tänak ja Rovanperä) on kaksi sadekelin rengasta, mitä tahansa voi tapahtua.
Kalle Rovanperä lähti matkaan.
– Kallella se balanssi on ihan karsea, voin kertoa, koska hänellä on edessä ja takana toisella puolella kova ja toisella puolella saderendas. Se on ihan karsea. Mutta pakko ne on olla niin, koska muuten ei pääse mihinkään. Jos Kallelle ei olisi laitettu niitä sadekelin renkaita, tilanne olisi ihan katastrofaalinen, nyt saatetaan selvitä.
Muistetaan, että Toyota vaihtoi ihan viime hetkellä Rovanperälle sadekelin renkaat pehmeiden renkaiden tilalle.
Kello 11.49: Evans tässä vaiheessa nopein, mutta Neuville on tulossa takaa ja murskaamassa walesilaisen ajan aivan järkyttävällä erolla. Se on reilussa kymmenessä kilometrissä minuutti Neuvillen hyväksi!
Kello 11.45: Greensmith häviää Loubet'lle lähes 20 sekuntia. Katsuta ja Evans ovat tulossa takaa vieläkin Loubet'takin kovempaa. Mutta kolmella pehmeällä ja yhdellä kovalla renkaalla ajava Neuville on ykkösväliajassa, neljässä kilometrissä, lähes puoli minuuttia Evansia edellä!
Kello 11.39: Sade laantuu hieman, mutta märkää on siitä huolimatta. Loubet tulee pätkän läpi 1,7 sekuntia Lappia nopeammin.
– Keli on paranemaan päin, ei ihan niin huono. Mutta Tänak tulee vetämään kovan ajan tähän pätkälle, voin kertoa, Ketomaa ennakoi C Moren lähetyksessä.
Kello 11.37: Liukasta on kuljettaja toisensa jälkeen. Lappi selvittänyt pätkän ensimmäisenä läpi. Aamun ensimmäiseen vetoon verrattuna Lappi on kolme minuuttia hitaampi.
– Tämä on vähän kuin Monte, pito on niin alhainen. Meillä on kovat renkaat, eikä niitä saa lämpimiksi. Vähän kuin nuotitusnopeutta ajaisi, jopa hitaammin. Kun menettää pidon, autoa ei voi hallita. Isoja, pitkiä liukuja. Tulin vain läpi hyvin hitaasti.
Tänak starttaa 11.47, Rovanperä 11.50.
Kello 11.26: Lappi starttaa matkaan.
Kello 11.23: Tiedot Kroatiasta kertovat, että vettä tulee ja reilusti!
– Nyt tulee herkullista! C Moren selostaja Juho Kokko innostuu.
– Nyt tulee herkullista! Voidaan todellakin sanoa näin, mutta tietysti meidän suomalaisten konteissa ei ole ne parhaat renkaat. Tänakilla on näistä kuljettajista paras rengasvalinta ilman muuta, C Moren asiantuntija Jari Ketomaa sanoo.
Tänakilla on siis neljä pehmeää ja kaksi sadekelin rengasta, Rovanperällä neljä kovaa ja kaksi sadekelin rengasta.
Pehmeä rengas toimii sateella kovaa paremmin, mutta kaksi sadekelin rengasta voivat auttaa Rovanperää kovastikin.
EK18 Zagorska Sela – Kumrovec 1 – 14,09 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Thierry Neuville | Hyundai | 8:25,8 |
2. | Ott Tänak | Hyundai | +4,8 |
3. | Gus Greensmith* | M-Sport | +6,4 |
4. | Pierre-Louis Loubet* | M-Sport | +7,4 |
5. | Kalle Rovanperä | Toyota | +7,5 |
6. | Craig Breen | M-Sport | +12,3 |
7. | Elfyn Evans | Toyota | +14,6 |
8. | Takamoto Katsuta | Toyota | +15,6 |
9. | Esapekka Lappi* | Toyota | +18,8 |
* Keskeytti perjantaina
Kello 10.11: Rovanperä on viidenneksi nopein. Eroa Neuvilleen tulee 7,5 sekuntia mutta Tänakiin vain 2,7 sekuntia.
– Aamulla nämä renkaat olivat hyvät. Täällä pehmeä on parempi. Hyvä, ettemme hävinneet tuon enempää Ottille, koska hänellä on pehmeät renkaat ja ne ovat paremmat täällä; on niin likaista ja mutaista.
Kärkikaksikon ero yhä puolen minuutin luokkaa Rovanperän hyväksi.
Kello 10.08: Tänak taipuu tallikaverilleen 4,8 sekunnilla. Väliajoissa Tänak on kuitenkin edellä Rovanperää.
– Alussa oli likaisempaa, siellä renkaat olivat ihan ok. Toinen puolisko oli kuivempaa, ja siellä oli vaikeaa. Olimme onnekkaita, että oli likaista. Muuten olisimme menettäneet paljon aikaa.
Kello 10.05: Breen häviää 12,3 sekuntia Neuvillelle, ja belgialainen nousee kokonaistilanteessa edelle 7,8 sekunnilla.
– Minulta ei löydy yhtään enempää. Ei kerta kaikkiaan.
Kello 10.02: Neuville täräyttää 6,4 sekunnin pohjat. Takana tuleva Breen on jäämässä sekuntitolkulla, eli näinköhän Neuville nousisi nyt kolmossijalle.
Kello 10.00: Evansin Power Stage -kenraali on tehty. Viidentenä oleva walesilainen taisi vain valmistella nuotteja. Hän häviää Greensmithille 8,2 sekuntia. Muistetaan, että Evansin ainoat pisteet tältä kaudelta ovat Monte Carlo -rallin powerilta otetut neljä pistettä.
Kello 9.56: Greensmith on tässä vaiheessa porukan nopein. Katsuta kiilaa Loubet'n ja Lapin väliin kolmanneks
Kello 9.51: Lapin vaikeuksista kertoo se, että Loubet oli 11,4 sekuntia nopeampi. Ehkä Lapilla on nyt nuotit kunnossa iltapäivän poweria varten.
Kello 9.48: Lappi maalissa. Tältä pätkältä tuskin tulee pohja-aikaa. Virheitä sattui sen verran monta. Tämä on yksi viikonlopun vaikeimmista pätkistä.
– Avoimet paikat ovat ihan ok, metsässä on todella liukasta. Siellä on paljon mutaa, ja sitä tulee olemaan vielä paljon enemmänkin.
Kello 9.46: Lappi kolhaisi autonsa oikean etukulman betoniseen oikaisuesteeseen. Tästä taidettiin selvitä säikähdyksellä.
Kello 9.40: Lappi on jo pätkällä. Tien pinta näyttää paikoitellen kostealta. Edempänä ek:lla mahdollisesti myös sataa jonkin verran.
Kello 9.35: Pian mennään taas! Saa nähdä, mitkä ovat olosuhteet. Muistetaan, että tämä ek ajetaan myöhemmin Power Stagena.
EK17 Trakošćan – Vrbno 1 – 13,15 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Esapekka Lappi* | Toyota | 7:05,8 |
2. | Kalle Rovanperä | Toyota | +0,8 |
3. | Thierry Neuville | Hyundai | +2,7 |
4. | Craig Breen | M-Sport | +3,1 |
5. | Takamoto Katsuta | Toyota | +4,0 |
6. | Elfyn Evans | Toyota | +7,3 |
7. | Gus Greensmith* | M-Sport | +7,3 |
8. | Pierre-Louis Loubet* | M-Sport | +11,9 |
9. | Ott Tänak | Hyundai | +12,0 |
* keskeytti perjantaina
Kello 8.41: C Moren asiantuntija Jari Ketomaa on innoissaan suomalaisten menosta.
– Miettikää, kyllä voidaan olla ylpeitä. Suomalaiset kyykyttää Keski-Euroopan asfalttispesialistit ihan 6–0 tuohon sunnuntaiaamuun! Jos joku sanoo vielä, että suomalainen rallikuski ei osaa ajaa asfalttia, niin otetaanpas tulosliuskat auki ja katsotaan, mitä tapahtui.
Kello 8.39: Rovanperä taipuu Lapille 0,8 sekuntia. Suomalaisille tältä pätkältä kaksoisvoitto, ja mikä tärkeintä: Rovanperä pudottaa Tänakin 31,1 sekunnin päähän!
– Hyvä alku. Tuntuma on hyvä. Tiedämme, että vauhtia löytyy. Jatketaan näin, ja katsotaan, miltä seuraava ek näyttää.
Jos seuraavalla ek:lla sataa, Tänakilla lienee rengasvalinnallaan pieni etu.
Kello 8.37: Tänakin pehmeä rengas ei tunnu toimivan ollenkaan. Hän on kaikista autoista hitain tällä pätkällä. Tappiota Lapille tulee peräti 12,0 sekuntia.
– Rengas ei toimi. On aika kuivaa. Pelkäsimme mahdollista sadetta, ja nyt on aika aurinkoista. Mutta meidän oli otettava riski. Katsotaan, sataako seuraavalla ek:lla.
Kello 8.35: Lappi on ottamassa pohja-aikaa. Rovanperä puolestaan ensimmäisessä väliajassa Tänakin edellä.
Kello 8.33: Breen taipuu Lapille ja Neuvillelle. Taistelussa kolmossijassa Neuville kutistaa irlantilaiskuljettajan johtomarginaalia 0,4 sekunnilla, ja ero on nyt 4,5 sekuntia Breenin hyväksi.
Rovanperä starttasi pätkälle hetki sitten.
Kello 8.31: Lappi on aloittanut päivän väkevästi. Neuville häviää 2,7 sekuntia ja Evans 7,3 sekuntia.
Kello 8.24: Jutun yläreunassa olevalta videolta voit katsoa, mitä Toyotan pilttuussa tapahtui aamuhuollossa, kun Rovanperän vararenkaat päätettiin viime hetkellä vaihtaa.
Samaan aikaan Greensmith ek-maalissa. Tappiota Lapille tulee 7,3 sekuntia. Katsuta puolestaan taipuu Lapille 4,0 sekuntia.
Kello 8.21: Loubet taipuu Lapille 11,9 sekunnilla.
Kello 8.18: Lappi ek-maalissa. Pito vaihtelee kuulemma koko pätkällä.
Kello 8.08: Päätöspäivä on käynnissä. Lappi taas ensimmäisenä pätkällä.
Kello 7.50: Hyvää huomenta ja tervetuloa mukaan seuraamaan päätöspäivän tapahtumia!
Asetelma on suomalaisittain kutkuttavan jännittävä. Rovanperä on kiinni uransa neljännessä voitossa, joka olisi samalla hänen ensimmäinen ykkössijansa asfaltilla. Edellinen suomalainen asfalttivoitto on niinkin kaukaa kuin vuodelta 2015. Jari -Matti Latvala oli tuolloin ykkönen Korsikalla.
Päätöspäivään tuo oman mielenkiintoisen lisämausteensa se, että kärkikaksikko Rovanperä–Tänak lähti erikoiskokeille erilaisilla rengastaktiikoilla: Rovanperällä on neljä kovaa ja kaksi sadekelin rengasta, Tänakilla neljä pehmeää ja kaksi sadekelin rengasta.
Mikä yhä vain kiintoisampaa, Rovanperän auton takakontissa olleet vararenkaat vaihdettiin aivan viime hetkellä pehmeistä sadekelin renkaisiin ennen kuin Rovanperä kurvasi huoltoalueelta matkaan. Rovanperä itse tuntui olevan renkaidenvaihto-operaatiosta enemmän kuin hämillään.
– He laittoivat ensin kaksi pehmeää rengasta autoon. Näin sen, tapahtumia lähietäisyydeltä seurannut Julian Porter kertoi WRC+-lähetyksessä.
– Näin neljä kovaa rengasta menevän Toyotaan, ja he jättivät ne alle. Takakontissa oli kaksi käytettyä pehmeää. Kun he näkivät Tänakin lähtevän, he vaihtoivat sinne kaksi sadekelin rengasta. Kalle uskoo saavansa kovat renkaat toimimaan. Tai sitten hänellä ei ole uusia pehmeitä renkaita jäljellä. Kovat ovat ihan uudet. Pehmeät, jotka olivat alun perin takakontissa, olivat käytettyjä.
Se, tekikö Toyota renkaanvaihto-operaationsa puhtaasti Hyundaita hämätäkseen, selvinnee aamun mittaan.
Tässä vielä kaikki Rally1-kuljettajien rengasvalinnat:
kuljettaja: | talli: | kova: | pehmeä: | sade: |
Kalle Rovanperä | Toyota | 4 | 2 | |
Ott Tänak | Hyundai | 4 | 2 | |
Craig Breen | M-Sport | 5 | ||
Thierry Neuville | Hyundai | 3 | 3 | |
Elfyn Evans | Toyota | 5 | ||
Takamoto Katsuta | Toyota | 5 | ||
Gus Greensmith | M-Sport | 5 | ||
Esapekka Lappi | Toyota | 5 | ||
Pierre-Louis Loubet | M-Sport | 5 |