Jari-Matti Latvala oppi tallipäällikkönä kipeän asian omasta itsestään: "On vähän surullista sanoa tämä"

Jari-Matti Latvalalta muistutus Toyotan mestaritiimille: Pitää muistaa käyttäytyä, jotta ei karkaa mopo käsistä 3:13
Jari-Matti Latvala antoi mestaruushuumassa esimiesmäisen muistutuksen Toyotan tiimille

Jari-Matti Latvalan ensimmäinen kausi Toyotan tallipäällikkönä oli tuloksellisesti täydellinen. Samalla se opetti Latvalalle myös paljon hänestä itsestään.

Kausi 2021 oli Toyotan kohdalla toinen kerta, kun talli onnistui viemään nimiinsä niin kuljettajien kuin valmistajien maailmanmestaruuden. Vuonna 1994 mestariksi kruunattiin Didier Auriol, nyt Sébastien Ogier.

Latvala oli päässyt jo aiemmin seuraamaan Ogierin, kahdeksankertaisen maailmanmestarin, toimintaa varsin läheltä ajettuaan tämän tallikaverina Volkswagenilla vuosina 2013–2016, mutta nykyisessä pestissä ranskalaistähden suuruus avautui vielä entistäkin paremmin.

Kun Latvalalta kauden viimeisen osakilpailun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa kysyttiin, mikä oli hänen suurin oppinsa tämän kauden aikana, hän liitti vastauksen omaan, kaksi vuotta sitten päättyneeseen kuljettajauraansa.

– Seurasin kuljettajiamme, sitä, mitä he tekevät ja mihin osa-alueisiin he keskittyvät. On vähän surullista sanoa tämä, mutta nyt ymmärrän, kun katson näitä kuljettajia, miksi en itse voittanut koskaan maailmanmestaruutta, Latvala sanoi.

– Tämä on hyvää oppia, mutta samaan aikaan se on vähän surullista.

Vaikka Latvala ei täsmentänyt lausuntoaan tämän enempää, yksi mahdollinen ero hänen ja Ogierin välillä käy ilmi, kun Latvalan edeltäjä Tommi Mäkinen arvioi MTV Urheilulle sitä, mikä on tehnyt Ogierista kahdeksankertaisen maailmanmestarin. 

– Kova keskittymiskyky ja kaiken ulkopuolisen sulkeminen pois mielestä. Sebiä ei oikeastaan ulkoiset asiat paljon häiritse. Siihenhän se kaikki perustuu, että säilyy kokonaisuus kunnossa. Työskentely hänen kanssaan on ammattimaista ja selkeälinjaista. Kun sillä mallilla mennään, niin tahtoo tulla myös tuloksia. Seb on hirveän mukava kaveri, mutta kisassa hyvin erilainen, kun keskittyminen on päällä. Hän on siviilissä paljon vapautuneempi.

Toyotan tiedotteessa Latvala sai japanilaisyhtiön pääjohtajalta Akio Toyodalta kiitosta siitä, että teki tallipäällikön roolissa kaiken kuljettajien etu edellä ja loi talliin välittömän ilmapiirin.

– Olen oppinut aika paljon siitä, mitä voin sanoa kuljettajille ja tiimille ja mitkä ovat oikeat tavat pitää kaikki motivoituneina.

– Kaikki tähtäsivät kohti samaa tavoitetta. Näin suuren ihmisjoukon johtaminen on ollut minulle kuin uusi maailma. Samaan aikaan on täytynyt pitää huoli siitä, että kuljettajat ovat tyytyväisiä ja pystyvät parhaimpaansa.

Lue myös:

    Uusimmat