Jari-Matti Latvala on rallin MM-sarjan kautta aikain kokenein kuljettaja. Täksi vuodeksi tuurilainen jäi kuitenkin ilman ajopaikkaa tehdastallissa.
LUE MYÖS: Sivusto: Toyota joutui hylkäämään pelottavan hyvän projektinsa – Tommi Mäkisen lausunnot kertovat samaa viestiä: "Olemme jo menolla"
Latvalan oli määrä ajaa valikoituja kilpailuja omalla budjetilla, mutta koronavirus sotki suunnitelmat. Näyttää siltä, että Latvalan ainoaksi kisaksi jäi teknisen vian pilaama Ruotsin MM-osakilpailu helmikuussa.
Fordilla, Volkswagenilla ja Toyotalla tehdaskuskina toiminut Latvala on kuitenkin pysytellyt kiireisenä rakentamalla historic-autoja ja tuottamalla niihin varaosia omalla Tuurissa sijaitsevalla työpajallaan.
– Olin ajatellut, että ralliurani jälkeen haluan yrityksen, joka rakentaa historic-autoja. Tämä tilanne tuli nyt kuitenkin eteen vähän nopeammin kuin ajattelin. Toki yhä unelmoin, että voisin ajaa MM-sarjassa. Nyt ei kuitenkaan edes tiedetä, milloin rallit jatkuvat, Latvala kertoo Dirtfishin videohaastattelussa.
Yli 200 MM-rallin kokemus ja laaja tietämys ralliautojen rakentamisesta olisi varmasti hyvä pohja johtaa jonain päivänä omaa tiimiä MM-sarjassa. Onko tämä yksi Latvalan unelmista?
– Juuri nyt en ajattele asiaa. Sanotaan kuitenkin näin, että jos sellainen tilanne tulisi, niin toki tarttuisin siihen. Olisihan se kivaa johtaa omaa tiimiä. Minusta kuitenkin tuntuu vielä siltä, että olen sellaisessa tilanteessa, että haluaisin edelleen ajaa kilpaa. Mutta on mahdollista, että voisin ehkä pyörittää omaa tiimiäni tulevaisuudessa, Latvala summaa.
Suomessa rallin perinteet ovat valtaisat. Tommi Mäkisen johtama Toyota on kuitenkin ensimmäinen WRC-tiimi, jota voidaan pitää suomalaisena tallina. Latvala löytää selvän syyn, miksei aiemmin WRC-tiimiä Suomessa ole nähty.
– Suomessa ralli on varmasti jopa kakkoslaji heti jääkiekon jälkeen. Meillä ei ole kuitenkaan ollut kulttuuria ja koulutusta insinöörien ja mekaanikkojen suhteen. Englannissa ja Ranskassa tämä puoli on ollut hoidossa. Se on puuttunut. Varmasti siksi Suomessa ei ole aiemmin ollut tallia.
– Nyt kun Toyota tuli Suomeen, niin tilanne on muuttunut. Minunkin pajallani on yksi kaveri harjoittelussa. Vaikka insinööri ei välttämättä itse puuhaile auton parissa, niin hänen on tiedettävä, miten auto laitetaan kasaan.
Latvala sanoi aiemmin MTV Urheilulle, että myös ensi kausi on todennäköisesti välikausi hänelle. Latvala odottaa vesi kielellä vuoden 2022 hybridiautoja.
– Odotan innolla uusia sääntöjä. Muutoksien myötä niiden autojen pitäisi sopia hyvin minun ajotyylilleni. Siinä mielessä toivon, että minulla olisi vielä pari vuotta jäljellä MM-sarjassa, Latvala sanoo.
– Olen erittäin tyytyväinen siihen, mitä olen pystynyt rakentamaan Toyotan kanssa. Heidän kanssaan haluaisin jatkaa mahdollisimman pitkään. Kysymysmerkki on tietenkin se, että onko paikkoja vapaana 2022. Unelmana olisi kuitenkin ajaa vielä Toyotalla.
Toyotan menestykselle Latvala näkee kolme selkeää selitystä.
– Yksi iso asia on joustavuus. Ei tarvitse aina noudattaa vain yhtä tiettyä suunnitelmaa. Toki aina pitää olla joku perussuunnitelma asioiden suhteen, mutta jos haluaa tehdä nopeita päätöksiä, Toyotalla se onnistuu eikä se häiritse toimintaa, Latvala paaluttaa.
– Toinen asia on mentaliteetti. Vaikka puolet henkilökunnasta on muualta kuin Suomesta, niin taustalla vaikuttaa suomalainen mentaliteetti. Olemme rauhallista porukkaa ja tulemme kaikkien kanssa toimeen. Kolmas tekijä on iso tuki Japanista. (Pääjohtaja) Akio Toyoda on itse hyvin innostunut rallista. Se on tärkeää, että koko konsernin pomo on rallin takana, eikä homma ole pelkästään markkinointia.