Hyundai-sopimuksensa vuoden etuajassa purkanut Ott Tänak on rallin MM-sarjan kuljettajamarkkinoiden kuumin nimi. Virolaisella on tunnetusti vain kaksi vaihtoehtoa uudeksi työnantajakseen, ja ne molemmat ovat hänelle jo ennestään tuttuja.
LUE MYÖS: Esapekka Lapille avautui mahdollisuus isoon rahastukseen – asiantuntija löysi selityksen Ott Tänakin monia ärsyttäneelle tavalle: "Sitä on haettu jo pidemmän aikaa"
LUE MYÖS: Näkökulma: Ott Tänakin uusi osoite paljastui Toyota-pomojen puheista – ja se on parasta, mitä rallin MM-sarja saattoi toivoa
C Moren asiantuntija Jari Ketomaa pitää monien muiden tavoin huomattavasti todennäköisempänä, että Tänak päätyy M-Sportille kuin Toyotalle. Näkemystään Ketomaa perustelee sillä, että Tänak jätti kolme vuotta sitten Toyotalta lähtiessään taakseen poltettuja siltoja.
– En näe mitenkään mahdollisena, että Tänakia haluttaisiin Toyotalle. Jotenkin tuntuu hullulta, että hänet haluttaisiin sinne rikkomaan dynamiikkaa.
Suhtautuminen Tänakiin on Toyotan työntekijöiden keskuudessa ristiriitainen: osa tykkää, osa ei.
Päätökset kuljettajakokoonpanosta tehdään kuitenkin viime kädessä Japanissa, ja tässä piilee Ketomaan näkemyksen mukaan ainoa mahdollisuus Tänakin Toyota-paluuseen.
– (Pääjohtaja) Akio Toyodalla on vahva näkemys asioihin, että miten halutaan toimia. He katsovat tuloksia, sitä, mihin kuljettaja pystyy, ja arvostavat nopeita kuljettajia. Jos he Japanissa näkevät, että Tänak on sellainen kaveri, joka pystyy ylläpitämään heidän ylivoimaansa niin ei siinä silloin kyllä kuunnella (tallipäällikkö) Jari-Matti Latvalaa tai (urheilutoimenjohtaja) Kaj Lindströmiä.
Suutarit pysykööt lestissään
Latvala ja Lindström ovat molemmat korostaneet yhteishengen merkitystä tallin menestykseen. Latvala on lisäksi kertonut, että tallin johtoportaalle on varattu oikeus esittää Japanin suuntaan omat näkemyksensä kuljettajavalintoihin liittyen.
Ketomaan mukaan omien mielipiteiden tuputtaminen voisi kuitenkin olla Latvalalle ja kumppaneille tässä tapauksessa jopa pienimuotoinen riski; oman mielipiteen voi esittää kysyttäessä, mutta liian hanakasti sitä ei välttämättä kannata lähteä junttaamaan läpi.
– Jos Tänak meneekin M-Sportille ja voittaa maailmanmestaruuden – mikä on ihan täysin mahdollista – ja Akio Toyoda olisi halunnut hänet omaan tiimiinsä samalla kun asia on torpattu täältä Suomesta käsin, silloin he (tallin johto) näyttäytyvät aika huonossa valossa.
– Mikäli Japanista tulee käsky, että hoitakaa Tänakin sopimuspaperit kuntoon, niin ainakin itse sanoisin, että asia selvä. On täysin mahdollista, että siinä ei paljon tunteilla vaan katsotaan tuloksia.
Oma etu edellä
Latvala on lausunnoissaan lähestynyt Tänak-asiaa samasta näkökulmasta kuin edeltäjänsä Tommi Mäkinen jo aikoinaan. Viimeksi viikonloppuna Espanjassa Latvala nosti esiin kysymyksen, onko MM-sarjalle isossa kuvassa hyväksi, että yksi talli haalii itselleen kaikki sarjan parhaat kuljettajat.
Tiedossa on, että esimerkiksi Hyundain pääkonttorilla Soulissa ei suhtauduta MM-ralliprojektiin yhtä intohimoisesti kuin Toyoda, vaan loppujen lopuksi hyvin pienetkin takaiskut voivat olla korealaisille lopullinen niitti päätökseen vetäytyä MM-sarjasta.
Ketomaa ei usko Mäkisen ja Latvalan esiin nostaman näkemyksen voimaan niissä pöydissä, joissa asioista viime kädessä päätetään.
– Se on ihan hienosti ajateltu, mutta en näe, että japanilaiset ajattelevat sitä niin. He haluavat olla maailman paras autonvalmistaja, maailman parhaiten tuottava autonvalmistaja ja voittaa kaikki mahdolliset asiat, joihin he lähtevät mukaan.
– Sarjan kannaltahan se olisi huono asia. Se on ihan fakta. Jos siellä olisi Tänak, Kalle Rovanperä ja Sébastien Ogier Toyotalla, niin hohhoijaa... Mutta toisaalta silloin pitäisi kaikkien muiden miettiä, että onko tässä nyt tehty asiat omalla kohdalla ihan oikein.
Ketomaan näkemyksen mukaan Tänakin päätyminen Toyotalle tarkoittaisi käytännössä Elfyn Evansin sopimuksen purkamista vuoden etuajassa.
– Kolmannen kuskin kierrättäminen on merkittävä etu tiimipisteasiassa. Evans ei varmasti suostu tuossa tilanteessa siihen, että hän rupeaisi vuorottelemaan jonkun kanssa. Hänellä on sopimus ensi vuodeksi täydestä kaudesta. Ogier ja Esapekka Lappi taas ovat hoitaneet erinomaisesti omat pestinsä kolmannessa autossa, ja Ogierista ei varmasti haluta luopua.
– Kyllä se järkiperäinen perustelu (Tänakin hankkimiseen) on aika ohut.