Rallin MM-sarjan kuljettajapalapeli rävähti vihdoin sunnuntai-iltana levälleen, kun Ott Tänak ja Hyundai tiedottivat yhteistyönsä päättymisestä tähän kauteen. Toyota-leiristä kantautuneiden lausuntojen valossa virolaisen uutta työnantajaa ei ole kovin vaikea veikata, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.
LUE MYÖS: Iso liike rallin MM-sarjassa! Ott Tänak jättää Hyundain
Tänak otti ja lähti Hyundailta kesken sopimuskauden niin kuin viime viikot oli uumoiltu. Hyundain tiedotteen mukaan Tänak hyödynsi sopimuspykälän, joka mahdollisti sopimuksen ennenaikaisen purkamisen. Mitä ilmeisimmin purkupykälä oli sidottu siihen, pystyykö Hyundai tarjoamaan Tänakille auton, jolla voi taistella mestaruudesta.
Kausi 2022 oli toinen peräkkäinen, kun Toyotan ylivoima kävi selväksi jo varhaisessa vaiheessa. Viime kaudella Toyota oli repäissyt kauden puolivälissä 59 pisteen johdon, ja kauden päätteeksi eroa Hyundaihin oli 58 pistettä. Tämän kauden keskimmäisessä kisassa Virossa eroa oli Toyotan hyväksi 87 pistettä, ja nyt sitä on 93 pistettä.
Kauden jälkimmäisellä puoliskolla Tänak itse on ollut sarjan paras kuljettaja kerättyään kuudesta viime kisasta 125 pistettä. Maailmanmestari Kalle Rovanperän pistepotti samalta ajanjaksolta on 110.
Tänakin kolmen Hyundai-vuoden kokonaissaldo on kuitenkin kokonaisuudessaan murheellinen, kun sitä peilaa niihin odotuksiin, joita Tänakilla ja varmasti monilla muillakin oli hänen siirtyessään talliin Toyotalla 2019 voitetun mestaruuden jälkeen. 5 voittoa, 10 muuta palkintokorokesijoitusta ja 101 pohja-aikaa kolmessa kaudessa – tai koronan sotkeman 2020:n takia 2,5:ssa kaudessa – eivät varsinaisesti häikäise. Kahden Toyota-kauden vastaavat lukemat olivat 10, 5 ja 143.
Vaikka välillä on tuntunut, että Tänakin ja Hyundain yhteistyö on suorastaan kirottu, ei Tänak itsekään saa puhtaita papereita viime vuosista. Teknisiä ongelmia on riittänyt yllin kyllin, mutta myös henkilökohtaisia virheitä nähtiin turhan usein. Toisaalta: kun tietää olevansa suorituskyvyn puolesta takamatkalla, riskitasoa on pakkokin nostaa.
Se on helppo sanoa, että tällä kaudella ongelmat eivät olleet Tänakista johtuvia. Ja kaikesta autoon kohdistamastaan kritiikistä huolimatta on syytä muistaa, että Tänak on pitkin kautta myös korostanut, että Hyundain autossa on valtavasti potentiaalia.
Sunnuntain Power Stagen jälkeen kuultiin jopa jonkinlainen anteeksipyyntö.
– Voin ainoastaan sanoa, että olen pettynyt itseeni. En vain pysty ymmärtämään autoa ja oppimaan, enkä todella tiedä, mitä minun pitäisi tehdä. Syy on minussa, enkä saa hommaa toimimaan.
Vaikea persoona vai sittenkin ihan vain oma itsensä?
Monet ovat katsoneet Tänakin kisasta toiseen toistuvia kriittisiä lausuntoja pahalla jo pitkään. Toisaalta hänet tunteville niissä ei ole mitään uutta. Kunnianhimoinen kuljettaja on ollut itsepäinen alusta asti. Siitä on varmasti ollut matkan varrella haittaa mutta myös hyötyä.
Olennaisinta on, että kyseessä ei ole mikään päälle liimattu rooli, vaan Tänak on aidosti oma itsensä. Siksi on jopa hieman yllättävää, miksi Tänak herättää toiminnallaan niin negatiivisia ajatuksia.
Rallissa jos missä värikkäät persoonat ja suorasukaiset lausunnot ovat olleet alusta asti se juttu. Tämä kulttuuri on kuitenkin vuosien saatossa päässyt katoamaan, kun kuljettaja toisensa jälkeen käy läpi tallien pr-osastojen tiukan mediamankelin.
Ja sitten kun Tänak toimii tämän suuntauksen vastaisesti, se onkin yhtäkkiä huono juttu.
Kukaan ei tiedä, mitä Tänak on viime aikoina käynyt läpi ja mikä tilanne hänen kotonaan on. Julkisuudessa on puhuttu Janika-vaimon vakavasta sairaudesta, mikä selittäisi muun muassa rakkaudentäyteiset terveiset kotiin Suomen MM-rallin voiton varmistuttua.
Juttu jatkuu videon jälkeen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Tänak on sitoutunut olemaan poissa perheensä luota, jotta voi tavoitella unelmaansa ja menestyä. Kun perheellinen mies joutuu olemaan poissa kotoa ei minkään vuoksi, turhauttaahan se. Tänak itse ei takuulla ole ainoa, joka on miettinyt, kannattiko Toyotalta aikoinaan lähteä.
Tänakin kohdalla on myös puhuttu paljon hänen väitetysti huonoista väleistään Thierry Neuvilleen. Asioiden todellisen laidan tietävät vain Tänak ja Neuville itse, mutta isoin ongelma ei ole ollut kahden supertähden välinen sapelinkalistelu.
Isoin ongelma on se, miten pian vuoden päivät väliaikaisella tallipäälliköllä operoinutta Hyundaita johdetaan tai ollaan johtamatta. Tänak tuskin on, no, mulkku huvikseen, mutta maailmanmestarina hänelläkin on vankka omanarvontuntonsa. Ja jos sitä loukataan, vastapalloon pesee takuuvarmasti.
Eikä Tänak ole ainoa Hyundaita viime aikoina julkisesti kritisoinut (pian) ex-kuljettaja.
Korealaisten sitoutuneisuus puntarissa
0:22
Selvää on, että Hyundai menettää Tänakissa yhden sarjan parhaista kuljettajista, ja se on urheilullisessa mielessä valtava takaisku. Talli hukkasi kolmen viime kauden aikana poikkeuksellisen mahdollisuuden, sillä vain harvoin kaksi tämän kaliiperin kuljettajaa päätyy samaan talliin – olkoonkin, että lajihistoria on osoittanut, ettei kahden huippukuljettajan pestaaminen välttämättä ole oikotie onneen.
Jotenkin vuodet 2020–2022 ovat silti alleviivanneet jo kuuden edellisen kauden aikana Hyundaista muodostunutta kuvaa ikuisena kakkosena.
Tänakin poistuminen varmasti vapauttaa Neuvillea, mutta riittääkö sekään? Niin kova kuski kuin belgialainen onkin, tässä vaiheessa voi täysin perustellusti pohtia, riittääkö hänen tasonsa koskaan mestariksi. Viime vuodet Tänak ja Neuville olivat toki hämmästyttävän tasaisia keskenään: pisteet Neuvillelle 429–420, voitot Tänakille 5-4, muut palkintosijat tasan 10–10 ja pohja-ajat Neuvillelle 104–101.
Keskeistä on myös pohtia, kenet Hyundai saa hankittua Neuvillen rinnalle. Jos kokoonpano ei ole riittävän kova, kyyti voi olla kylmää. Ja siitä taas voi seurata MM-sarjan kannalta murheellisia uutisia. On hyvin tiedossa, ettei Hyundain ralliprojekti ole Etelä-Koreassa ihan yhtä vahvassa myötätuulessa kuin Toyotan vastaava Japanissa.
Latvala ja Lindström sen kertoivat
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Mitä Tänak sitten tekee tulevaisuudessa? Keskeisin yksityiskohta hänen sunnuntai-iltaisissa lausunnoissaan oli maininta uudesta haasteesta. Se kielii siitä, että Tänakin ura MM-sarjassa jatkuu, ja tämä on rallin kannalta kaikkein tärkeintä.
Hänen kaltaistaan kuljettajaa ei yksinkertaisesti ole varaa menettää.
Vaihtoehtoja Tänakin uudeksi talliksi ei tietysti ole montaa. Ja itse asiassa Toyota-tallin johto teki jo ennen Tänakin ja Hyundain tiedotetta selväksi, mistä virolaisen uusi osoite löytyy.
Niin tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kuin urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström korostivat yhteishengen merkitystä Toyotan menestykseen. Se toistettiin mestaruushuumassa niin moneen kertaan ja niin monessa eri paikassa, ettei viesti jäänyt millään tavalla epäselväksi.
Juuri siksi Tänakia ei Toyotalla nähdä, vaan virolainen palaa ensi kaudeksi sinne, mistä kaikki hänen kohdallaan alkoi: M-Sportille.
Suhtautuminen Tänakiin on Toyotan henkilökunnan keskuudessa ristiriitainen. Monet eivät hänestä pidä, ja osa on jopa suoraan sanonut, että toivottavasti Tänak ei palaa talliin.
Toisaalta.
Tänak itse on nimennyt muista kuljettajista parhaaksi ystäväkseen Esapekka Lapin. Tänakin ja Sébastien Ogierin läheiset välit ovat kaikkien tiedossa. Uudessa-Seelannissa nähtiin ja kuultiin, miten suuresti Tänak arvostaa ja kunnioittaa Kalle Rovanperää. Kenelläkään ei voi olla vaikeuksia tulla toimeen Elfyn Evansin tai Latvalan kanssa.
Juttu jatkuu videon jälkeen.
1:49
Se, kenen mielipide kuljettajapäätöksissä painaa, on kokonaan toinen asia. Tallin johdolla on oikeus esittää omat näkemyksensä, mutta loppujen lopuksi päätöksen tekevät Akio Toyoda ja kumppanit Japanissa.
Ei ole mikään salaisuus, että Toyoda ihailee Tänakia, ja maailman suurimpiin lukeutuvana autonvalmistajana Toyotalla on millä mällätä. Toyota ei kuitenkaan tarvitse Tänakia, joka on heille tässä tapauksessa niin sanottu ylellisyysongelma.
– Olen sanonut aiemmin, että Ott on nopea kuljettaja, yksi nopeimmista. Hän ja Kalle ovat nähdäkseni sarjan nopeimmat, mutta olisiko hänen tulonsa Toyotalle hyväksi tallille ja MM-sarjalle? Nämä ovat niitä asioita, joista on syytä keskustella, Latvala sanoi Espanjassa muun muassa Dirtfishin mukaan.
Jos Tänak kaikesta tästä huolimatta siirtyisi Toyotalle, kyseessä olisi vieläkin suurempi yllätys kuin hänen lähtönsä Hyundaille kolme vuotta sitten. Tilaa tekisi Evans, jonka sopimus purettaisiin vuosi etuajassa. Rovanperä ei tietenkään ole lähdössä mihinkään, ja talli ei todellakaan halua päästää irti 8-kertaisesta maailmanmestarista. Ja koska Ogier ei ainakaan tällä hetkellä tunnu haluavan täyden kauden kisakalenteria, myös Lapin jatko olisi tässä skenaariossa turvattu.
Niin mehukasta kuin olisikin nähdä Tänak ottamassa Rovanperän kanssa yhteen Toyotalla, rallin kannalta parempi olisi, että hän tekisi sen M-Sportilla.
Miettikääpä, että Toyotalla olisi autoissaan Rovanperä, Tänak ja Ogier. Muiden tallien ei tarvitsisi enää edes vaivautua paikalle.
Neljäs kerta sanoo tuhlaajapojalle toden?
Siirto M-Sportille olisi Tänakille kuin paluu kotiin. Hänestä leivottiin yksi maailman parhaista kuljettajista juuri Malcolm Wilsonin valvovan silmän alla. Toisinaan se otti koville, molemmilla osapuolilla: virheherkkä ja autoja tämän tästä hajottanut Tänak sai lähtöpassit kausien 2012 ja 2015 päätteeksi.
Wilsonin ja Tänakin välit ovat kuitenkin pysyneet alusta saakka läheisinä ja lämpiminä.
Tänakin paluu talliin asettaisi myös M-Sportin uuden haasteen eteen. Viime vuodet tallissa on pyörinyt Gus Greensmithin ja Adrien Fourmaux’n kaltaisia kuljettajia, jotka tulevat sisään paksun rahapinkan avittamana ja tyytyvät siihen, että saavat sijoitustaan vastaan mahdollisuuden ajaa ykkösluokan kalustolla. Tallissa on nähty myös muita, nuoria ja urallaan eteenpäin pyrkiviä kuljettajia, jotka tarvitsevat kipeästi tallipaikkaa ja mahdollisuutta näyttää. Silloin ei voi ryhtyä kovin vaikeaksi, vaikka tallin toiminta olisi miten epäammattimaista.
Tänakin astellessa Dovenby Hallin pääovista sisään, kaikki muuttuisi.
Tänakia ei pelota sanoa Wilsonille tai Richard Millenerille päin naamaa. Urallaan kaiken saavuttaneena mestarina hänen ei tarvitse sietää tai katsella minkäänlaista pelleilyä ellei itse niin halua. Eikä hän katselekaan.
Kaikki varmasti muistavat, miten Tänak jo nuorena käski Wilsonin ”painua v***uun”, kun tämä oli ensin haukkunut hänet taas yhden pieleen menneen kilpailun päätteeksi.
Wilson on todennut, ettei ole pitkän tallipomouransa aikana uskonut ja luottanut yhteenkään toiseen kuljettajaan samalla tavalla kuin Tänakiin. Tämä siitäkin huolimatta, että Tänak on myös koetellut Wilsonin hermoja enemmän kuin kukaan muu.
Kuvaavaa kuitenkin on, että edellä kerrottu tarina heidän keskinäisestä haistattelustaan vain vahvisti Wilsonin arvostusta Tänakia kohtaan.
Sanoisiko neljäs kerta Tänakin ja M-Sportin kohdalla vihdoin toden?
Toivottavasti sanoo.