Tallipäällikkö Jari-Matti Latvala oli Monte Carlo -rallin perjantaipäivän päätteeksi tyytyväinen mies. Toyotalla on kaksoisjohto, ja Kalle Rovanperäkin löysi päivän viimeiselle ek:lle hyvän vauhdin aiempien ongelmiensa jälkeen.
LUE MYÖS: Toyotalla kaksoisjohto Monte Carlossa, Kalle Rovanperältä komea päätös päivään – näin perjantai eteni
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala paljastaa syyn Kalle Rovanperän salaamalle rangaistukselle: "Hän oli ehkä rauhallisempi kuin minä"
Elfyn Evans johtaa kilpailua 7,4 sekunnin erolla Sébastien Ogieriin, joka teki päivän viimeiselle, rallin seitsemännelle ek:lle pohja-ajan. Ogier oli vain 1,3 sekuntia nopeampi kuin Hyundain Dani Sordo ja 4,6 sekuntia nopeampi kuin Rovanperä, mutta Evans hävisi ranskalaiselle peräti 16,0 sekuntia.
Näin Ogier pääsi korjaamaan edellisellä erikoiskokeella aiheutunutta vahinkoa.
– Tunnen Sébastienin. Hänelle sattui edellisellä ek:lla rengasrikko ja pyörähdys, jotka maksoivat aikaa. Tiedän hänen luonteensa. Hän suuttui hieman, ja hänellä on kyky kääntää viha positiiviseksi energiaksi. Sen näki välittömästi päivän viimeisellä ek:lla. Hän teki kovasti töitä ja hyökkäsi, muutti negatiivisen energian positiiviseksi ja teki hienon ajan. Olen erittäin tyytyväinen kuljettajiini, Latvala hehkui WRC All Live -lähetyksen haastattelussa päivän päätteeksi.
Monte Carlon kaltaisessa kilpailussa voi tunnetusti sattua ja tapahtua vaikka mitä, joten Evansin ja Ogierin välinen reilun seitsemän sekunnin ero ei ole käytännössä yhtään mitään. 25,3 sekunnin päässä kolmantena oleva Hyundain Ott Tänak voi hänkin vallan hyvin nousta vielä uhkaamaan Toyota-kaksikkoa, eikä 53,1 sekunnin päässä olevaa Rovanperääkään voi jättää laskuista.
Latvala on tyytyväinen, ettei hänen tarvitse olla se, joka vastaa tällaisessa tilanteessa tallin taktiikasta.
– Onneksi Kaj Lindström on urheilujohtajani. Hänen täytyy päättää taktiikka. Minun tehtäväni on varmistaa, että kuljettajilla on hyvä olo ja että he nauttivat. Loppu on Kaj’n heiniä, Latvala naureskeli.
Sen Latvala toki myönsi, että tallin sisäinen dynamiikka helpottaa merkittävästi Lindströmin työtä.
– Minusta tuntuu, että kuljettajamme työskentelevät erittäin hyvin yhteen. He ovat ystäviä keskenään, mikä tekee kaikesta helpompaa.