Jari-Matti Latvalalla on edessään jännittävät viikot, kun hän odottelee päätöstä Suomen MM-rallin kohtalosta.
LUE MYÖS: Rallikansa on puhunut! Carlos Sainz valittiin kaikkien aikojen parhaaksi – Sébastien Loebin yhdeksän mestaruutta eivät riittäneet
Latvalan tarkoituksena oli ajaa tänä vuonna vähintään Ruotsin ja Suomen MM-rallit.
Ruotsissa Latvalan matka katkesi lyhyeen, kun hänen autonsa päävirtakaapeli vahingoittui eräästä pohjapanssariin tulleesta iskusta. Tommi Mäkinen paljasti myöhemmin vian johtuneen siitä, että kaapeli oli asennettu inhimillisen erehdyksen vuoksi väärällä tavalla.
Koska vika oli Toyotan, Mäkinen myönsi Latvalalle korvaukseksi toisen mahdollisuuden. Tämä mahdollisuus Latvalan oli tarkoitus käyttää kesäkuun alussa Sardiniassa, mutta kun kyseistä kisaa on nyt siirretty eteenpäin, Latvalan ohjelmassa seuraavana pitäisi olla Suomen MM-ralli – mikäli se vain ajetaan.
– Minulla on rahoitus ja kaikki muu valmiina Suomen rallia varten. Nyt täytyy vain tovoa, että se järjestetään. Voin kyllä ajaa jossain muuallakin, mutta kuten saatatte kuvitella, kotikisassa ajaminen olisi erityistä, Latvala sanoo DirtFish-sivuston haastattelussa.
Päätös Suomen MM-rallin järjestämisestä tehdään kesäkuun puoliväliin mennessä.
– Sitten alkaa jo toteutua miljoonien kulut. Ja sitten jos kisaa ei järjestetäkään, se on pienimuotoinen katastrofi, AKK-Motorsportin hallituksen puheenjohtaja Jarmo Mahonen taustoitti kuukausi sitten C Moren Urheilusuora-ohjelmassa.
Ennen Suomen MM-rallia pitäisi alkuperäisen suunnitelman mukaan ajaa vielä heinäkuinen Safari-ralli Keniassa, mutta sen peruuntumisen pitäisi olla enää vain ajan kysymys.
Jos Keniassa ei ajeta mutta Suomessa ajetaan, Latvala voisi hyötyä tilanteesta, sillä näin hänen ajotuntumansa olisi elokuun alussa käytännössä samalla tasolla kaikkien muiden kanssa.
Täysipäiväisesti MM-sarjaa kiertävät kuljettajat ovat ajaneet viimeksi vajaat kaksi kuukautta sitten Meksikossa.
– Itse en halua ajatella niin. Mielestäni tässä nykyisessä tilanteessa ei ole oikein mitään hyvää. Mutta kyllä, niin varmasti olisi, Latvala kuittaa puheet hyötymisestään.
– Jos tulee Jyväskylään pitkän ajotauon jälkeen, alussa voi olla epäröintiä. Se saattaisi hyödyttää minua, jos löytäisin oman itseluottamukseni välittömästi.
Ainakaan kokemuksesta itseluottamuksen löytymisen ei pitäisi jäädä kiinni.
Latvala on kilpaillut Suomen MM-rallissa WRC-autolla yhtäjaksoisesti vuodesta 2005. Vuonna 2004 Latvalalla oli allaan Super 1600 -luokan Suzuki Ignis ja ensimmäisessä Jyskälässään vuonna 2003 Fordin täysiverinen WRC-auto.