Moottoriurheilu ja samalla myös ralliautoilu ovat ottaneet askeleita kohti sähköisempää tulevaisuutta. Rallin MM-sarjassa siirrytään hybridiaikakaudelle ensi vuonna, kun pääluokan autoihin pistetään hybridiyksiköt.
Kyseessä ei ole kuitenkaan radikaali muutos, sillä tulevissa Rally1-luokituksen autoissa pörisee edelleen sama polttomoottori kuin nykyisissäkin WRC-kilpureissa.
Viime viikolla varmistui, että rallin MM-sarjan nykyiset WRC-tiimit Hyundai, M-Sport Ford ja Toyota ovat sitoutuneet hybridiaikaan. Ensi kaudella voimaan tulevia sääntöjä ryhdyttiin aikoinaan muotoilemaan autonvalmistajien painostuksesta.
– Maailma muuttuu ja paljon puhutaan, että autoteollisuus menee sähköisempään suuntaan. Meidän pitää mennä sen mukaan, mitä autoteollisuus tekee, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sanoo.
– Jos me emme ole samoilla linjoilla autotehtaiden kanssa, tämä (rallin MM-sarja) ei olisi niille kiinnostavaa.
Tässä vaiheessa vaikuttaa siltä, että hybridiaskel on lähinnä markkinointikikka tehdastalleille ja rallin MM-sarjalle. Sähköä voidaan hyödyntää erikoiskokeilla vain ennalta määritellyillä alueilla antamaan hetkellisesti lisäbuustia sekä siirtymillä. Polttomoottori tekee edelleen suurimman työn konehuoneen puolella.
Ralliautoista on kehitelty jo pelkästään sähkölläkin toimivia versioita. Esimerkiksi MM-sarjasta tuttu Hayden Paddon on tiimeineen rakentanut Hyundai Konasta sähköisen ralliauton, jolla uusiseelantilainen on jo ajanut näytösluonteisesti kotimaassaan.
Rallicrossin MM-sarja on siirtymässä tulevaisuudessa pelkkään sähkövoimaan. Nähtäväksi jää, meneekö myös rallin MM-sarja samaan suuntaan.
Latvalalla on tähän asiaan tiukka mielipide.
– Täysin sähköiset autot eivät toimi ralliautoilussa. Jos ei ole ääntä, siitä ei tule mitään. Se ei tule toimimaan, Latvala linjaa.
– Toivon, että saataville tulisi vaihtoehtoisia polttoaineita ja biopolttoaineet kehittyisivät. Ralliautoissa voisi olla hybridi- ja polttoainekombinaatio. Se olisi mielestäni paras ralliteille, Latvala ehdottaa.
Mutta palataan takaisin tähän hetkeen. WRC-tiimeillä on nimittäin iso urakka edessään ennen kauden 2022 alkua.
Toyotan suunnitelmissa on, että hybridiyksikköä päästään testaamaan ensimmäisen kerran kunnolla autossa heinäkuun alussa. Siitä on vain puoli vuotta aikaa kauden 2022 avausralliin.
– Edellinenkin auto pystyttiin tekemään puolessa vuodessa. Uskon, että aikataulu riittää meille. Tiukkahan se on, mutta kyllä se riittää, Latvala arvioi.