Rallin MM-sarjassa päristellään polttomoottoreilla kauden 2021 loppuun saakka, mutta sen jälkeen WRC-autot siirtynevät uuteen aikakauteen.
Kansainvälinen autoliitto FIA vahvisti hiljattain, että MM-sarjan nykyiset tekniset säännöt ovat voimassa vuoden 2021 loppuun. Sitä ennen Citroenin toimitusjohtaja Linda Jackson oli kertonut, että ranskalaisvalmistaja saattaa vetäytyä MM-sarjasta, ellei WRC-autoihin istuteta hybriditeknologiaa lähitulevaisuudessa.
Citroenin tallipäällikkö Pierre Budar vahvistaa, että Citroen on toistaiseksi sitoutunut rallin MM-sarjaan kauden 2020 päätökseen. Jatko riippuu siitä, siirrytäänkö MM-rallissa hybrideihin vai ei.
– Päätämme vuosista 2021 ja 2022 sen jälkeen, kun uudet säännöt ovat tiedossa. Emme usko, että uudet säännöt ovat valmiina tämän vuoden lopussa, mutta siinä vaiheessa saatamme tietää sääntöjen pääpiirteet, Budar kertoo.
Budarin mukaan täysin sähköisiin autoihin siirtyminen on mahdotonta.
– Kun vertaa nykyisten sähköautojen suorituskykyä ja vertaa sitä WRC-autoihin, on täysin selvää, ettemme voi ajaa MM-rallia pelkästään sähköllä. Hybriditeknologiaan siirtyminen on rallin MM-sarjalle ainoa keino pysyä mukana kehityksessä, Budar alleviivaa.
Hyundaikin vaatii muutosta
Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo sanoo, että autonvalmistajat ja FIA käyvät parhaillaan keskusteluja tulevista säännöistä. Myös Hyundai on hybriditeknologian kannalla.
– Jos muutosta ei tapahdu, Hyundai arvioi erittäin tarkasti jatkoaan. Tarvitsemme hybridit pysyäksemme rallin MM-sarjassa, Adamo tiivistää Hyundain mielipiteen asiaan.
Adamo on optimistinen sen suhteen, että osapuolet pääsevät yhteisymmärrykseen säännöistä.
– Olen erittäin tyytyväinen siitä, mitä FIA tekee ratkaistakseen asian. Olen tyytyväinen myös siitä, miten autonvalmistajat ovat tehneet yhteistyötä löytääkseen kaikkia miellyttävän ratkaisun.
– Emme ole täällä tappamassa MM-sarjaa, olemme täällä takaamassa MM-sarjan tulevaisuuden.
Hyundai-pomo haluaa, että uudet säännöt lyödään pikaisesti lukkoon – vielä tämän vuoden puolella.
– Mielestäni emme voi mennä yli syyskuun.
Lappi ja Latvala myötämielisiä hybrideille
Citroenin Esapekka Lappi ja Toyota-kuljettaja Jari-Matti Latvala ovat avoimia hybriditeknologialle WRC-autoissa. Suomalaiskuljettajat painottavat, että moottoriurheilussa on seurattava automarkkinoiden trendejä.
– Kaikki on menossa kohti sähköistymistä, joten pakko tämänkin lajin on jotenkin reagoida siihen. Ihme on, jos emme mene hybridiautoihin, koska kaikki (autonvalmistajat) täällä haluavat mennä siihen, Lappi sanoo.
– Meidän pitää rallipuolella pystyä sopeutumaan siihen, mikä on autotehtaiden ja autonvalmistajien suunta sekä siihen, minkälaisia autoja halutaan käyttää. Meidänkin pitää sopeutua hybridimaailmaan, Latvala komppaa.
Latvalan ja Lapin mukaan hybriditeknologia voisi istua hyvinkin ralliin, jos sitä hyödynnettäisiin vain siirtymillä.
– Erikoiskokeet ajettaisiin polttomoottorilla. Mielestäni se olisi aika hyvä kombinaatio, Latvala arvioi.