Onko tässä ralliautoilun tulevaisuus? Jari-Matti Latvala avaa Toyotan kehityssuunnitelmia – "Hyvin mielenkiintoinen konsepti"

Toyotan WRC-talli esitteli reilu viikko sitten ajetussa Belgian MM-rallissa ralliautoilun mahdollisen uuden tulevaisuuden.

Rallin nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen kurvaili yhdessä Toyotan pääjohtajan Akio Toyodan kanssa Belgian asvalttibaanoilla vedyllä toimivalla konseptiautolla. Toyotalla on vahva halu tuoda vety tulevaisuudessa rallin MM-sarjaan, mutta matka on vielä pitkä.

– Vety on se energiamuoto, mitä Toyota haluaa kehittää. Se on hyvin mielenkiintoinen konsepti siinä mielessä, että se on puhdasta ja autossa voidaan käyttää normaalia polttomoottoria, johon on vain vaihdettu polttoainepumppua ja tehty lisää jäähdytystä, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala selvittää.

– Tuollainen auto ei tuota mitään ylimääräisiä päästöjä, mutta silti ääni on sama ja kaasun vaste tavallisen polttomoottoriauton kaltainen. Tämä on sellaista teknologiaa, mitä voitaisiin käyttää rallissa tulevaisuudessa.

Toistaiseksi suurin ongelma on vedyn riittävyys suhteessa ajettuihin kilometreihin. Belgiassa Toyotan vedyllä toimiva GR Yaris -kilpuri kuskattiin peräkärryllä pätkille ja auto myös ajettiin heti erikoiskokeen maalin jälkeen takaisin traileriin. Tankkaus tapahtui yli 100 kilometrin päässä Brysselissä jokaisen ajetun erikoiskokeen jälkeen. Kankkunen kurvaili konseptiautolla yhden erikoiskokeen päivässä.

– Tällä hetkellä vety menee kaasun muodossa tankkeihin. Toyota kehittää teknologiaa, että tulevaisuudessa voitaisiin tankata vetyä nestemäisessä muodossa. Isoin ongelma on tällä hetkellä, että auto ei kulje kovin pitkään sillä vetymäärällä, mikä tankkiin mahtuu. Sitä kulutetaan enemmän kuin bensaa, Latvala summaa.

Öljyteollisuus tunnetaan kovasta lobbauksestaan, ja vaikka Toyotan osalta vastaavasta toiminnasta oli kyse myös Belgiassa, nostaa Latvala silti esiin mielenkiintoisen yksityiskohdan vetyautoilun mahdolliseen tulevaisuuteen liittyen.

– Vaikka sähköautot ovat valtavasti nousseet markkinoille, niin onko sähkö kestävässä kehityksessä kuitenkaan paras ratkaisu? Rallissa se ei ainakaan ole vaihtoehto. Kukaan ei tule sähköautoja pikataipaleille katsomaan. Se ei onnistu, silloin laji kuolee. Rallicrossissa se toimii, kun siellä ajetaan toisia vastaan ja tulee tilanteita, Latvala avasi.

– Isoin juttu on infrastruktuuri, jos kaikki ajaisivat sähköautoilla. Vedyn tapauksessa normaalit huoltoasemat voitaisiin muuttaa tarjoamaan vetyä, koska näissä autoissa on ihan normaalit polttomoottorit. Infra olisi siis tavallaan olemassa. Juuri infran rakentaminen maailmalle on kallista.

Kansainvälinen autoliitto FIA ja rallin MM-sarjan promoottori haluavat linjata lajille uuden suunnan jo tämän vuoden aikana, vaikka nykyisten uusien hybridikilpureiden luokittelujakso loppuu vasta vuoteen 2024. Myös Latvala korostaa, että päätökset on tehtävä ajoissa.

– Totta kai meitä suosisi, jos vedyllä ryhdyttäisiin kilpailemaan. Epäilen, että vuosi 2025 on vielä vähän liian aikaista. Minusta me olemme silti puhuneet liian vähän uudesta uusiutuvien energialähteiden avulla tehdystä polttoaineesta. Sitä puolta voisi kenties laajentaa. Tälläkin hetkellä päästöt rallissa ovat aika pienet, Latvala mietti.

– Tuo polttoaine on kuitenkin jotain uutta, mitä moottoriurheilussa ei ole nähty. Toki, jos saisimme vetyä tuotua ralliautoiluun, voisimme kenties ottaa paljon oppia tuotantoautojen puolelle.

Tällä kaudella uusi polttoaine

Mitä rallin MM-sarjan uusi P1 Fuel -polttoaine sitten on? Jotkut puhuvat sähköbensasta ja toiset biobensasta. Villeimpien huhujen mukaan rallin MM-sarjassa ei ole edes ajettu koko aikaa tällä kaudella uudella polttoaineella, koska ongelmat aineen kanssa ovat olleet suuria.

– Kyllä sillä on ajettu koko ajan. Siinä ei ole ollut vaihtoehtoja. Polttoaineen kanssa oli haasteita, koska se käyttäytyy paljon aggressiivisemmin kuin tavallinen rallibensa. Se on ollut uusi kokemus meille, mutta olemme saaneet autot toimimaan sen kanssa, Latvala vakuutti.

Latvala myönsi, että autoteollisuuden murroksessa myös tallipomolta vaaditaan ahkeraa opiskelua.

– Olen yrittänyt ymmärtää näitä asioita. Toivon, että saisimme uutta teknologiaa ralliin, jotta mukaan saadaan lisää autonvalmistajia. Meidän pitää löytää se suunta, mikä tulee olemaan vuonna 2025 tai -26, koska muuten kukaan ei uskalla tulla mukaan. Se suunta pitäisi olla olemassa jo tämän vuoden lopussa.

Lue myös:

    Uusimmat