Rallin MM-sarja jatkuu tällä viikolla Uudessa-Seelannissa, missä ajetaan MM-osakilpailu ensimmäisen kerran sitten vuoden 2012.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperälle loistava ennuste Uuteen-Seelantiin
LUE MYÖS: Esapekka Lapin tulevaisuus on muissa käsissä – ”Täytyy varmaan soitella ja kysyä, mitä se mies oikein meinaa”
Kauden kolmanneksi viimeinen osakilpailu on MM-sarjaa kiertäville kuljettajille vuoden ehdottomia kohokohtia. Pääluokan kuljettajista ainoastaan Ott Tänak, Thierry Neuville ja Sébastien Ogier ovat kilpailleet Uudessa-Seelannissa aiemmin.
Ogierilla on Uudesta-Seelannista varsin katkeria muistoja, sillä hän oli vuoden 2010 kilpailussa kiinni uransa ensimmäisessä MM-rallivoitossa, mutta viimeisen ek:n pyörähdys kolme mutkaa ennen maalia pudotti ranskalaisen toiseksi ja voiton vei Jari-Matti Latvala.
Siinä missä Ogier pääsee tällä kertaa tavoittelemaan ensimmäistä Uuden-Seelannin-voittoaan erinomaiselta lähtöpaikalta, Latvala joutuu seuraamaan muiden hauskanpitoa sivusta toimiessaan nykyään Toyotan tallipäällikön roolissa.
Latvala ylistää Uuden-Seelannin olosuhteita poikkeuksellisella ja yllättävälläkin tavalla. 18-kertainen MM-rallivoittaja on perinteisesti puhunut Suomen MM-rallin puolesta, mutta Uuden-Seelannin kohdalla Latvala vie hehkutuksen joiltain osin vielä kotikisaansakin pidemmälle.
– Sanoisin, että kuljettajan näkökulmasta Uuden-Seelannin tiet ovat vielä Suomeakin parempia. Tunnelma on toki Suomessa parempi, Latvala sanoo Dirtfish-sivuston haastattelussa.
– Uudesta-Seelannista puuttuvat hypyt, mutta niitä lukuun ottamatta tien luonne on vielä Suomeakin parempi, koska tiessä on paljon luonnollista kallistusta. Se on vähän kuin tanssisi autolla.
Kallistukset mahdollistavat mutkien ajamisen kovempaa kuin ilman kallistuksia olisi mahdollista.
– Se on mukava tunne. G-voimat tuntuvat voimakkaampina. Jos on mutka, joka pitäisi ajaa läpi kolmosvaihteella, kallistuksesta ja tien leveydestä riippuen siihen voi Uudessa-Seelannissa hyökätä kuin viitosvaihteella ajettavaan mutkaan.
Kallistuksissa piilee viehätyksen lisäksi myös vaaraelementtejä. Jos innostuu ajamaan liian kovaa, sumppupaikoissa voi käydä huonosti.
– Uudessa-Seelannissa on paikkoja, joissa leveä tie kapenee yllättäen ja ulkoreunassa odottaa iso penkka. Siinä ei ole tilaa ajaa leveäksi.
Kalle Rovanperällä on Uudessa-Seelannissa kolmannen kerran mahdollisuus varmistaa maailmanmestaruus. Tosin toisin kuin kahdella edellisellä kerralla, asia on nyt ensimmäistä kertaa Rovanperän omissa käsissä.
53 pisteen erolla Tänakia ja 76 pisteen erolla Neuvillea johtavan Rovanperän on mestaruuden varmistaakseen lyötävä Tänak vähintään kahdeksalla pisteellä – tai voittaessaan seitsemällä – ja pidettävä samalla huoli, ettei Neuville saa yli 16:ta pistettä häntä enempää.