Toyotan WRC-tallissa tänä vuonna kolmatta autoa jakanut Esapekka Lappi neuvottelee parhaillaan ensi kauden sopimuksesta japanilaisvalmistajan kanssa.
Lapin kausi 2022 on jo ohi, sillä Sebastien Ogier nähdään kolmannessa Toyotan tehdastallin autossa kauden kolmessa viimeisessä MM-rallissa. Lappi on valmis jakamaan autoa myös ensi kaudella, jos täyden kauden kontrahtia ei ole tarjolla.
– Jos muutakaan ei ole tarjolla, niin ilman muuta sekin (vajaa kausi) kelpaa. Olen sanonut monesti, että tuollainen osakausi tuo mukavasti balanssia perhe-elämään ja saa olla lasten kanssa osan vuodesta, mutta sitten taas osan aikaa voi tehdä maailman parasta työtä. Kivalta se ainakin tänä vuonna tuntui. Kaikki siis käy oikein hyvin, Lappi summasi MTV Urheilulle etäyhteyksin järjestetyssä lehdistötilaisuudessa.
LUE MYÖS: Kilpaveljet ottavat napakasti kantaa rallin MM-sarjassa velloviin huhuihin – "On totta, ettei hän vaikuta kovin tyytyväiseltä"
Lapin työkuviot riippuvat paljolti siitä, mitä kahdeksankertainen mestari Ogier ensi vuoden suhteen päättää. MTV Urheilulle Ogier vihjasi, että häntä kiinnostaa vastaavanlainen työnjako Lapin kanssa kuin tänäkin vuonna.
– Jos kerta olette Ogierin kanssa jutelleet, niin olisitte kysyneet siltä, että mitä hän oikein meinaa, Lappi naureskeli
– Täytyy varmaan itse hänelle soittaa ja kysyä, sillä tännepäin ei ole tullut mitään tietoa, mitä se mies oikein meinaa.
Jos Lappi ajaa ensi vuonna vain osan MM-ralleista, tietää se sitä, että unelma maailmanmestaruudesta tai ainakin siitä taistelemisesta ei ole mahdollista.
– Pitää olla aika fakiiri, jos meinaa mestaruudesta taistella vajaalla kaudella. Totta kai mestaruus on edelleen jossain mielen syövereissä, että siitä olisi ainakin kiva vielä joskus ajaa. Ei se mikään pakkomielle kuitenkaan ole. Pystyn kyllä elämään ilman sitä maailmanmestaruutta tai että saan ikinä enää mahdollisuutta siitä taistella, Lappi sanoi.
– Pystyn motivoimaan itseni ihan täysin taistelemaan osakilpailuvoitoista. Se riittää motivaatioksi minulle.
Ogier on ilmaissut kiinnostuksensa ajaa vähintään kotiralli Monte Carlossa tammikuussa. Tämä tietäisi sitä, että Lapin kausi alkaisi vasta Ruotsin lumilta helmikuussa. Mikäli sopimus Toyotan kanssa syntyy, tulee pieksämäkeläiselle viiden kuukauden ajotauko ralleista.
– Itsekin olen sen faktan tajunnut, että Ruotsin ralliin on aika pitkä aika. Ajorutiinia pitäisi jollain pitää yllä, mutta ei ole kovin helppoa löytää tuollaista Rally1-autoa tai vastaavaa laitetta. En tiedä oikein, mitä pitäisi tehdä, Lappi pohdiskeli.
– Varmasti crosskartilla pitää ajella, ja itse asiassa nyt jo sunnuntaina menen omalla Toyotan N5-autolla ajamaan. Syksyn mittaa on tarkoitus ajella sillä enemmänkin. En oikein muuta keksi tähän hätään, sillä Rally2-autoakaan kun ei Toyotalla ole.