Jari-Matti Latvalan johtama Toyota syttyi taisteluun: "Iso motivaatiobuusti"

Jari-Matti Latvala kannusti Sébastien Ogieria yrittämään kaikkensa päätöspätkällä.
Jari-Matti Latvalan johtama Toyota sai vielä viimeisen oljenkorren MM-taisteluun. Sebastien Ogier palaa auton rattiin Keski-Euroopan asfaltilla.Toyota GAZOO Racing
Julkaistu 14.10.2024 14:46

Aki Hietavala

Jari-Matti Latvalan johtama Toyotan WRC-talli tarrasi kiinni viimeiseen oljenkorteen huipputuloksella Chilen MM-rallissa.

Mestaruuskamppailu valmistajien sarjassa vaikutti jo epätoivoiselta, mutta Chilessä Toyota saalisti 18 pistettä arkkivihollistaan Hyundaita enemmän. Näin ollen merkkimestaruustaistossa Hyundain ylivoimainen johtoasema hupeni 17 pisteeseen.

Tällä viikolla kauden toiseksi viimeinen osakilpailu kaasutellaan Tshekin, Saksan ja Itävallan rajamaastossa. Keski-Euroopan MM-ralliin Toyotan miehistö lähtee luottavaisena.

– Tuloksemme Chilessä oli iso motivaatiobuusti koko tiimille. Puolitimme Hyundain eron valmistajien sarjassa, mikä todistaa, että kaikki on vielä mahdollista. Odotamme isolla mielenkiinnolla tulevaa kisaa, Latvala sanoo.

– Keski-Euroopan kisa on kuitenkin aina iso haaste. Viime vuonna näimme vaikeita olosuhteita, kun mutaa oli tiellä ja satoi. Niissä olosuhteissa automme on kuitenkin toiminut hyvin, ja uskon, että kuskimme ovat valmiita haasteeseen.

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalan posketon saldo vaarassa romuttua

Toyotalle tiimipisteistä Keski-Euroopassa ajavat Sebastien Ogier, Elfyn Evans ja Takamoto Katsuta. Kolmikosta Katsuta on arvaamattomin kortti, sillä japanilainen laitettiin edelliseen Chilen ralliin ”vilttiketjuun” kehnojen esitystensä vuoksi. Neljättä Toyotaa Keski-Euroopassa ohjastaa Sami Pajari, mutta suomalaislupauksella ei ole paineita tiimipisteistä.

– On ollut hienoa nähdä, että Sebillä on edelleen uskomattoman paljon vauhtia ja motivaatiota. Se puskee koko tiimiä eteenpäin. Elfyn puolestaan ajoi vahvan viikonlopun Chilessä, joka varmasti nosti hänen itseluottamustaan. Olen varma, että molemmat kuljettajat voivat taistella kärjessä, Latvala miettii.

– Takan osalta tavoitteena on, että hän pystyy ajamaan ehjän rallin, saada jotain pisteitä ja löytää hyvä fiilis takaisin ennen Japanin rallia. Samille kisa on ihan uusi ja hänen pitää vain ottaa kaikki kokemus talteen.

Keski-Euroopan MM-ralli käynnistyy torstaiaamuna lähellä Tshekin pääkaupunkia Prahaa ajettavalla testipätkällä. Iltapäivällä on luvassa yksi yleisöerikoiskoe sekä ensimmäinen varsinainen pätkä Klatovyssa. 

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli